Assassin’s Creed: Shadows podniesie standard dostępności w grach wideo. Ubisoft nie przestaje dokładać starań po otrzymaniu nagrody na TGA 2024
Ubisoft przybliżył szczegółowe informacje na temat dostępności AC: Shadows dla osób z niepełnosprawnościami. Opcji dowolnej konfiguracji gry pod swoje potrzeby jest multum.

Przy okazji premiery nowego zwiastuna fabularnego Assassin’s Creed: Shadows Ubisoft zdradził też szczegółowe informacje na temat dostępności swojego nowego tytułu. Po nagrodzie Innovation in Accessibility zdobytej w 2024 roku na The Game Awards – powędrowała ona na konto gry PoP: The Lost Crown – firma kontynuuje pracę nad ułatwieniami dla graczy z wszelkiego rodzaju niepełnosprawnościami.
Pełną listę dostępnych funkcji znajdziecie na oficjalnym blogu twórców. Poniżej wymieniłem natomiast najważniejsze z nich.
- Opcje wizualne: tryby dla daltonistów, narracja ekranowa (menu, HUD), personalizacja interfejsu (zmiana wielkości tekstu, ikon, tła, włączanie i wyłączanie elementów HUD), wyłączanie wstrząsów ekranu.
- Dźwięk: audiodeskrypcja cutscenek, podpisy z opcją zmiany kolorów, wskazaniem źródła dźwięku i emocji mówców, nowe sygnały dźwiękowe ułatwiające nawigację.
- Nawigacja: tryb Guided Mode upraszczający eksplorację, log dialogów dostępny w każdej chwili, sekcja samouczków w Kodeksie.
- Sterowanie: pełna dowolność w zmianie układu przycisków (w tym wybór rodzaju akcji – przytrzymanie, naciśnięcie), wsparcie wielu urządzeń (mysz, klawiatura, pady i ich kombinacje), możliwość odwrócenia osi X/Y i analogów, kamera z blokadą na przeciwniku.
- Rozgrywka: oddzielne poziomy trudności dla skradania się i walki, tryb Melee Attack Mode upraszczający system walki, opcja pominięcia sekwencji Quick Time Events, możliwość włączenia asysty celowania (o czterech poziomach wspomagania) oraz tryb Canon Mode automatycznie podejmujący za nas decyzje fabularne.
Ubisoft podkreśla, że część rozwiązań – jak np. audiodeskrypcja – jest efektem inicjatyw zespołu. Dzięki tym ułatwieniom gra ma być dostępna dla możliwie najszerszego grona odbiorców. Jak zauważył szef działu UX Ubiosftu, Jonathan Bedard:
Niezachwiane zaangażowanie naszych dedykowanych zespołów ds. dostępności w Ukrainie, w połączeniu z entuzjazmem w naszych pozostałych studiach, pozwoliło nam zaproponować nowe, innowacyjne funkcje, takie jak audiodeskrypcje do przerywników filmowych, co w grach wideo wciąż nie jest często spotykane.
Przypomnijmy, że premiera AC: Shadows odbędzie się 20 marca 2025 roku. Tytuł zmierza na PC oraz konsole PS5 i XSX/S.

GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Komentarze czytelników
DonNavarre Centurion
nikt nie chce grac murzynem w Japonii? Z calym szacunkiem ale polemizowalbym z ta teoria. Jakis kilku na pewno sie znajdzie na calym swiecie, ktorzy beda zachwyceni ta opcja jak ja i moi znajomi np. a dlaczego? A no dlatego, ze dla nas gra to ma byc tylko i wylacznie czysta rozrywka a nie rozkminianie czy to ma cos wspolnego z historia czy nie. W AC byly juz bohaterki narodu, kobiety czarne, biale, Indianie, Egipcjanie i multum innych kultur, ktorzy wbrew zapisom historycznym stawali sie bohaterami na szeroka skale (bo gra to nie historia a Ubi specjalnie zamiescil na poczatek pewien tekst ktory istnieje od najstarszych wersji by ludzie zrozumieli jak tak naprawde wyglada przedstawienie autentycznych postaci w ich grach). Wielu widac ze nie zawraca sobie nawet glowy tym tekstem i tu jest problem bo to pokazuje iz wielu ludzie nie potrafi czytac ze zrozumieniem tak jak czesto widze gdy ludzie nie potrafia czytac umow ze zrozumieniem a potem tacy placza w sadzie ze to niesprawiedliwy wyrok itp, itd...
Wracajac do tematu, sadze ze w Japonii trafiliby sie czarni ktorzy mogli byc kims w Japonii jednakze w ksiazkach ze wzgledu na powszechny rasizm takich zapisow zwyczajnie nigdzie nigdy nie bedzie. Zaden z historykow nie ma i miec nigdy pojecia nie bedzie na ten temat bo jak wiadomo wiedze maja ograniczona ze wzgledu na to iz opieraja ja wlasnie glownie na ksiazkach a te czesto zaklamuja fakty. Tylko ostatni naiwniak bedzie wierzyc we wszystko. Toczka w toczke co zostalo zapisane w pradawnych ksiegach...
P.S. Mam nadzieje ze czarny wojownik rozniesie tych japonskich w pyl a ja chetnie mu w tym pomoge hahaha
Ange Ushiromiya Konsul

Nie ważne czy czarny samuraj istniał w historii czy nie.
Po prostu nikt nie chce grać murzynem w Japonii i tyle bo to nie jest fajne.
Tylko że dla Ubisoftu to czego gracze chcą a nie chcą nie ma znaczenia.
vargvikernes Pretorianin
Typowe pierdu pierdu. Gra nasrala na kulture japonii i na fanów AC. To teraz szybciutko zasłaniają sie wspomaganiem dla niepelnosprawnych itd. JEST TO OBRZYDLIWE. Jak mozna to bronic?
CaptainGąsior Centurion

Miło z ich strony. Oby tylko stworzyli dobrą grę, bo to jest najważniejsze.
Eobard25 Chorąży
Czy historyczny papież strzelający laserami w AC2 to też zawłaszczenie kulturowe, czy jeszcze nie?