Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość pozostałe 7 listopada 2003, 13:39

autor: Elrond

Activision - wczoraj, dziś, jutro

Przechodząc kolejny etap mojego ulubionego hack&slasha często zastanawiałem się ile to kasy musiał zarobić jej producent i wydawca, skoro gra sprzedała się tak rewelacyjnie. Ale czy tak jest naprawdę? A jeśli tak, to czy ma to miejsce w przypadku każdego tytułu/producenta/wydawcy? Jeśli chcecie dowiedzieć się co nieco o kondycji finansowej firmy Activision, zapraszam do przeczytania dalszej części wiadomości.

Przechodząc kolejny etap mojego ulubionego hack&slasha często zastanawiałem się ile to kasy musiał zarobić jej producent i wydawca, skoro gra sprzedała się tak rewelacyjnie. Ale czy tak jest naprawdę? A jeśli tak, to czy ma to miejsce w przypadku każdego tytułu/producenta/wydawcy? Jeśli chcecie dowiedzieć się co nieco o kondycji finansowej firmy Activision, zapraszam do przeczytania dalszej części wiadomości.

Otóż firma Activision opublikowała wyniki finansowe za drugi kwartał fiskalny tego roku oraz za okres 6 miesięcy zakończony 30 września. I co się okazuje? Okazuje się, że zarabianie na grach to nie takie kokosy jak się może niektórym wydawać. Activision z roku na rok odnotowuje coraz większe straty – w drugim kwartale fiskalnym firma odnotowała straty rzędu 10.1 miliona USD – w analogicznym okresie zeszłego roku był to zysk 9.1 miliona USD netto. Całkowity obrót wyniósł 117.5 miliona USD w porównaniu z 169.2 miliona USD w analogicznym okresie ubiegłego roku. Tracą również udziałowcy - wartość akcji firmy spadła w tym samym okresie o 11 centów. Skutkiem coraz słabszej kondycji finansowej będzie wycofanie z planu wydawniczego kilku tytułów, m.in. Trinity, Shaun Palmer's Pro Snowboarder 2 oraz sequela Street Hoops.

Activision liczy jednak na odwrócenie się złej passy - w 3 kwartale fiskalnym skupi się na wydaniu Tony Hawk's Underground, którego kampania reklamowa jest jedną z największych w historii firmy, True Crime: Streets of L.A., Call of Duty oraz Empires: Dawn of the Modern World, które według Rona Doorninka, prezesa firmy, są najbardziej innowacyjnymi i mocnymi pozycjami w planie wydawniczym Activision. Pozycję firmy ma także umocnić mające niedawno miejsce przejęcie Infinity Ward, twórców nieciepliwie oczekiwanego Call of Duty.

Oprócz wyżej wymienionych tytułów, w planie wydawniczym Activision pojawiły się takie tytuły, jak MTX: Mototrax, Pitfall oraz Tenchu: Return from Darkness. Nie są to jedyne zmiany, mające na celu zwiększenie przychodów - Activision zwiększa budżet pozostałych miesięcy bieżącego roku fiskalnego o 30 milionów USD, jednocześnie przesuwając datę premiery Doom 3 na przyszły rok fiskalny. Niestety, firma będzie musiała zapłacić w tym samym czasie podatek rzędu 23 milionów USD związany ze wspomnianym już wycofaniem z planu wydawniczego niektórych tytułów.

Doornink powiedział: "Rynek gier wideo staje się coraz bardziej zdominowany przez wysokiej jakości produkty bazujące na dobrze znanych już seriach wydawniczych. Zdecydowaliśmy się podjąć odpowiednie kroki w celu powiązania naszej linii rozwoju firmy ze stale ewoluującym rynkiem gier wideo. Jednym z tych kroków jest przerwanie prac nad 10 tytułami, które według nas nie przyniosą odpowiednio wysokiego przychodu w porównaniu do nakładów w nie włożonych. Pozwoli nam to skupić się na tworzeniu uznanych już serii z większym zaangażowaniem i wsparciem finansowym. Wierzymy, że ta reorganizacja wzmocni naszą pozycję na rynku. "

Na rok fiskalny 2005 firma Activision przygotowała Spider-Man 2, Shrek 2, DOOM 3, Lemony Snicket's: A Series of Unfortunate Events, DreamWorks' A Shark's Tale, Call of Duty: Finest Hour (wersja na konsole), Vampire The Masquerade - Bloodlines, Rome: Total War, Peter Molyneux's The Movies oraz X-Men: Legends.