Poznaliśmy pełną zawartość aktualizacji 0.4.0 do Path of Exile 2. Główne skrzypce grają długo wyczekiwany druid i rozbudowana mechanika ligowa, ale zabrakło znaczących zmian w endgamie.
Grinding Gear Games oficjalnie zaprezentowało zawartość aktualizacji 0.4.0 do Path of Exile 2, zatytułowanej The Last of the Druids. Jak na nowozelandzkie studio przystało, zmian i nowości jest całkiem sporo, jednak ku zawodowi graczy twórcom nie udało się przygotować na czas wszystkiego, co planowali.
Do PoE 2 nareszcie zawita druid, czyli jak określił ją reżyser gry, Jonathan Rogers, „jedna z najtrudniejszych klas do zaprojektowania”. Jej głównymi statystykami są siła i inteligencja, a do walki wykorzystuje przeważnie kostury. Jednakże najważniejszą nowością związaną z druidem jest możliwość zmiany formy, do czego wykorzystamy nowy rodzaj broni – talizman.
Wszystkie przemiany wyglądają niesamowicie płynnie i z pewnością zapewnią szereg nowych możliwości w rozgrywce. Warto zaznaczyć, że z uwagi na naturę Path of Exile nic nie stanie na przeszkodzie, aby również inne klasy korzystały ze zmiany formy. Tak samo jest w przypadku nowych umiejętności – pojawi się 21 aktywnych oraz ponad 30 wspierających.
Druid na start otrzyma dwie klasy Ascendancy – The Shaman i The Oracle. Pierwsza kieruje się gniewem natury, aby wzmocnić swoje zaklęcia żywiołów. Druga wykorzystuje moc przewidywania, aby zyskać przewagę w walce, np. poprzez odblokowanie ponad 130 dodatkowych notek na drzewku umiejętności pasywnych.
Nowa aktualizacja oznacza również start nowej ligi ze świeżą ekonomią, a co za tym idzie – z zupełnie nową mechaniką. W porównaniu do dość prostego Abyss z wersji 0.3.0, Fate of the Vaal jawi się jako coś znacznie bardziej złożonego. Poniżej możecie obejrzeć zwiastun ligi.
Podczas rozgrywki natrafimy na starożytne struktury Vaal, które wpływają na pobliskie stworzenia. Naszym celem jest je pokonać, co zasili mechanizm, dzięki czemu dostaniemy się do starożytnej świątyni dobrze znanej fanom pierwszej części Królowej Atziri.
Za każdym razem, gdy do niej trafimy, otrzymamy sześć z kilkunastu rodzajów pokoi do wykorzystania na specjalnym urządzeniu. Stworzymy z nich pożądany przez nas układ budynku, który następnie będziemy musieli przejść, pokonując po drodze wrogów. Dodatkowo umieszczanie obok korzystnych dla siebie pomieszczeń spowoduje podniesienie ich poziomów, dodając w ten sposób nowe wyzwania i lepsze nagrody.
W świątyni natrafimy także na sporą liczbę urządzeń, za pomocą których zmodyfikujemy przedmioty (i nie tylko) na zupełnie nowe, ciekawe sposoby. Dla przykładu: Corruption Altar pozwala dodać drugie wzmocnienie do przedmiotu ze statusem corrupted, a korzystając z Transcension Device, zastąpimy własne kończyny ulepszonymi, mechanicznymi wszczepami.
Podczas eksploracji świątyni w pewnym momencie napotkamy Królewskiego Architekta, po którego pokonaniu zdobędziemy nie tylko wyjątkowe nagrody, ale także dostęp do „prawdziwie królewskiej audiencji” u Atziri. Pełni ona funkcję ostatecznego bossa tej ligi.
Poza tymi dwiema dużymi nowościami, aktualizacja wprowadzi także szereg mniejszych rzeczy i zmian. Poniżej znajdziecie te najważniejsze.
Grinding Gear Games udostępniło już szczegółową listę zmian, więc jeżeli planujecie zawczasu zagrać konkretnym buildem, warto do niej zajrzeć, aby upewnić się, czy przypadkiem nie został mocno osłabiony.
Jeżeli śledziliście wiadomości dotyczące Path of Exile 2 z pewnością pamiętacie, że wersja 0.4.0 miała wprowadzić znaczące zmiany w endgamie. Niestety twórcy przekazali, że nie zdążyli ich dokończyć na czas, przez co zostały przesunięte na wersję 0.5.0. Nic więc dziwnego, że niektórym osobom zawartość wersji 0.4.0 wydaje się nieco skromniejsza i pojawiły się głosy wyrażające zawód wczorajszą transmisją.
Warto także wspomnieć, że Jonathan Rogers wypowiedział się na temat daty premiery wersji 1.0 w wywiadzie dla serwisu The Escapist. Wygląda na to, że w planach twórców dalej jest wydanie pełnej gry w przyszłym roku. To śmiałe stwierdzenie patrząc na to, jak wiele rzeczy jeszcze w niej brakuje.
Nie chcę, żeby [wersja 1.0] przesunęła się na 2027 rok i szczerze mówiąc, nie sądzę, żeby tak się stało.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic

Autor: Marcin Bukowski
Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).