Data wydania: 14 października 2022
Pierwszoosobowa gra w konwencji horroru science fiction, której główną inspiracją były dzieła H.R. Gigera, twórcy ksenomorfa z serii filmów Obcy. Scorn wrzuca gracza do odrealnionego świata, balansującego na granicy snu i jawy. Składa się on z kilku połączonych ze sobą, otwartych lokacji, zbudowanych niemal w całości z materii organicznej, a każda z nich odznacza się odmienną stylistyką oraz własnym zestawem zagadek logicznych.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Scorn to łącząca stylistykę horroru i science fiction pierwszoosobowa gra akcji, inspirowana twórczością szwajcarskiego malarza H.R. Gigera, znanego m.in. jako twórca projektu ksenomorfa z filmowej serii Obcy. Za powstanie gry odpowiada niewielkie, niezależne studio Ebb Software z Belgradu. Mimo niepowodzenia kampanii crowdfundingowej na serwisie Kicstarter, twórcom udało się pozyskać środki na ukończenie tytułu
Rozgrywka w Scorn bazuje na znanej choćby z produkcji studia Frictional Games (SOMA, Amnesia: The Dark Descent czy cykl Penumbra) koncepcji wrzucenia gracza w obcy, odrealniony świat, balansujący na granicy jawy i snu. Podczas zabawy przemierzamy kilka połączonych ze sobą, otwartych regionów, zbudowanych niemal w całości z materii organicznej. Każdy z nich odznacza się zaś nie tylko zupełnie odmienną stylistyką, ale także własnym zestawem zagadek oraz unikalnych postaci. Gra stawia przede wszystkim na unikalny, gęsty klimat oraz eksplorację, która jest tutaj czynnikiem niezmiernie ważnym, gdyż każdy przypadkowo przeoczony element może całkowicie zmienić dalszy przebieg rozgrywki. Podczas zabawy nie brakuje też licznych zagadek logicznych oraz konieczności manipulowania rozmaitymi, wymyślnymi maszynami i przełącznikami.
W miarę postępów rozgrywki kontrolowana przez nas postać stopniowo opanowuje coraz to nowsze umiejętności i znajduje szereg przydatnych przedmiotów oraz broni, które, podobnie jak świat gry, zbudowane zostały w całości z materii organicznej, a ich wygląd oraz zastosowanie zjeżyć może włosy na głowie niejednego gracza. Walka nie jest tu jednak głównym środkiem do celu, a podczas rozgrywki stosować musimy różne taktyki działania, zwłaszcza że dostępność amunicji jest w grze dość mocno ograniczona. Co ciekawe, nie każda napotkana postać ma co do nas wrogie zamiary; w zależności od aktualnego nastroju może po prostu nas zignorować lub zechcieć rozszarpać na strzępy, co zmusza do zachowania czujności na każdym etapie zabawy.
Gra Scorn powstała na zaawansowanym silniku Unreal Engine 4, gwarantującym wysoką jakość wrażeń wizualnych. Głównym wyróżnikiem tytułu jest zaś unikalny styl graficzny, w którym dopatrzeć można się inspiracji nie tylko wspomnianym na wstępie H.R. Gigerem, ale także grafikami Zdzisława Beksińskiego czy twórczością filmową Davida Cronenberga. Na wyróżnienie zasługuje też fakt, że produkcja nie ma żadnych przerywników filmowych, a cała przedstawiona historia opowiedziana została wyłącznie na silniku gry. Celem zwiększenia wrażenia immersji, twórcy zrezygnowali też z klasycznego interfejsu HUD, dzięki czemu podczas rozgrywki nie jesteśmy rozpraszani niepotrzebnymi informacjami.
Autor opisu gry: Retromaniak
Platformy:
PC Windows 14 października 2022
PlayStation 5 3 października 2023
Xbox Series X/S 14 października 2022
Producent: Ebb Software
Wydawca: Ebb Software
Ograniczenia wiekowe: 18+
Gry podobne:
3 grudnia 2022
W ostatnich latach szczególnie popularnymi stały się gry znacznie większe i dłuższe. Te krótsze, które można ukończyć w kilka wieczorów, na szczęście nie przepadły. Co najmniej kilkanaście pojawiło się w tym roku – znajdziecie je w poniższym zestawieniu.
1 października 2022
Jesień już za oknem, jakoś tak zimno i smutno się zrobiło. Dlatego pora zabunkrować się przed komputerem lub konsolą, aby przetrwać ten szarobury czas przed dobrą grą. Październik pod tym względem nie zawiedzie - na brak premier nie ponarzekacie!
6 października 2017
Scorn studia Ebb Software to gra, którą mógłby wymyślić Hans R. Giger, twórca ksenomorfa z filmu Obcy: Ósmy Pasażer Nostromo. Zapowiada się horror straszny i... mięsisty (dosłownie!).
Humble Choice na luty 2024 ma składać się w sumie z ośmiu gier. Wśród nich podobno są takie lubiane produkcje jak Scorn oraz Life is Strange: True Colors.
gry
Maciej Gaffke
6 lutego 2024 19:40
Aż 17 gier dostępnych w usłudze PC/Xbox Game Pass otrzymało co najmniej jedną nominację do The Game Awards. Sprawdź, jakie to tytuły.
gry
Hubert Śledziewski
29 listopada 2022 11:20
Doczekaliśmy się wreszcie premiery gry Scorn. Pierwsze recenzje są mocno mieszane – wielu redaktorów produkcja zachwyciła, podczas gdy inni wystawili jej niskie noty.
gry
Adrian Werner
14 października 2022 13:07
Wiemy, o której godzinie zadebiutuje Scorn. Premiera długo wyczekiwanego horroru odbędzie się już 14 października.
gry
Adam Adamczyk
12 października 2022 11:11
Ten tydzień na Steamie będzie gorący. Do sprzedaży trafi masa obiecujących gier, w tym Scorn, Dragon Ball: The Breakers, Torchlight: Infinite, Triangle Strategy, Cultic, Undecember, LEGO Bricktales, The Last Oricru, Lost Eidolons, PGA Tour 2K23 czy The Case of the Golden Idol.
gry
Adrian Werner
10 października 2022 09:35
Ebb Software właśnie opublikowało krótki filmik informujący o nowej dacie premiery Scorn. Na szczęście nie jest to opóźnienie.
gry
Zuzanna Domeradzka
29 września 2022 16:44
Twórcy z Ebb Software postanowili ponownie przybliżyć graczom rozgrywkę z nadchodzącego horroru Scorn. Do sieci trafiło wideo przedstawiające pierwsze minuty produkcji. Bez wątpienia w grze jest klimat, ale czy idzie on w parze z akcją? Przekonajcie się.
gry
Kamil Kleszyk
24 września 2022 11:51
Ebb Software za pomocą krótkiego, ale przerażającego trailera przypomina nam o zbliżającej się premierze Scorn. Horror inspirowany twórczością H.R. Gigera i Zdzisława Beksińskiego zadebiutuje w przyszłym miesiącu. Fani trzymających w napięciu, „mięsistych” straszaków mają na co czekać.
gry
Sandra Kicińska
13 września 2022 17:48
Ebb Software zdradziło, ile czasu zajmie nam ukończenie Scorn. Dodatkowo poznaliśmy zaktualizowane wymagania sprzętowe i cenę tytułu.
gry
Agnieszka Adamus
29 lipca 2022 21:24
Na pokazie Xbox & Bethesda Games Showcase 2022 poznaliśmy datę premiery surrealistycznego horroru Scorn. W produkcję zagramy jeszcze w tym roku.
gry
Agnieszka Adamus
12 czerwca 2022 23:00
Popularne pliki do pobrania do gry Scorn.
trainer Scorn - v1.1.5.1 +7 Trainer - 17 października 2022
mod Scorn - Camera Mod v.0.2 - 24 października 2022
mod Scorn - Walk Mod v.0.1 - 24 października 2022
mod Scorn - AI Mod v.0.2 - 24 października 2022
mod Scorn - FIX InGame Settings v.0.1 - 24 października 2022
mod Scorn - Total Filled HealthStation v.0.3 - 23 listopada 2022
mod Scorn - More Efficient ToolGun v.0.1 - 24 października 2022
mod Scorn - Total Filled WeaponStation v.0.1 - 31 października 2022
mod Scorn - Fast Launch (Skip Startup Videos) v.1.0 - 19 października 2022
mod Scorn - Filmic Reshade v.1.0 - 26 października 2022
Wymagania sprzętowe gry Scorn:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-8400 2.8 GHz / AMD Ryzen 3 3300X 3.8 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 3 GB GeForce GTX 1060 lub lepsza, 50 GB SSD, Windows 10.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i7-8700 3.2 GHz / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz, 16 GB RAM, karta grafiki 8 GB GeForce RTX 2070 lub lepsza, 50 GB SSD, Windows 10/11.
Średnie Oceny:
Średnia z 10 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 262 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"W większości pozytywne"
Średnia z 11602 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Harry M
Ekspert
2023.10.05
4,5h na ukończenie FENOMENALNY klimat z NIESAMOWITĄ stylistyką Naprawdę każdy najmniejszy element tej gry wygląda wybitnie, jakby tysiące artystów je szlifowało Wszelkie lokacje, przedmioty czy bronie mają spójny, niesamowity styl Gra jest niepokojąca, miejscami przerażająca i mroczna. Wszystko wygląda jakby żyło. Ciężko tutaj się tym wszystkim nie zachwycać Muzyka podobno jakaś jest chociaż nie pamiętam ani kawałeczka Fabuły tutaj nie ma praktycznie w żadnej formie Rozgrywka początkowo nudna, później pojawia się za dużo wrogów i samego strzelania jest za dużo. Ni to FPS ni symulator chodzenia
pieterkov
Ekspert
2022.10.31
Jak na grę, która była tyle lat w produkcji, stan techniczny pozostawia wiele do życzenia. Po 1 po wczytaniu gry dźwięk gra na maksa jak szalony. Trzeba wcisnąć esc i wrócić do gry, wówczas jest cichutko. Po 2 po każdym restarcie gry trzeba ustawiać jasność i czułość myszy od nowa.Gameplay jest bardzo monotonny i nużący. Chodzimy po identycznie wyglądających korytarzach bez celu innego niż przedostać się dalej. Taka amnesia w wersji light. Na początku jest ciekawie i eksploracyjnie, ale potem szlag nas trafia jak przez 30 minut biegamy po plątaninie korytarzy albo giniemy w topornych scenach walki. Broń przypomina raczej pojedynki na rewolwery z czasów piratów niż cokolwiek przydatnego. Biegamy więc po korytarzach strzelając do potworów i próbując odgadnąć odpowiednia kolejność użycia wielkich maszyn. A to wszystko przerywane upierdliwymi zagadkami logicznymi typu obracanie pierścieni i przesuwanie klocków. Taki trochę doom tzn. od jednej dużej areny do drugiej, przy czym tutaj "arena" to labirynt korytarzy z którego próbujemy wyjść przez godzinę, a potem trafiamy do kolejnego.Problem z zagadkami i maszynami jest taki, że bohater nijak nie komentuje tego co dzieje się na ekranie. Nie powie wam więc „spróbuję innego” kiedy rozbite jajko spada a wy szukacie jak głupi po wszystkich piętrach gdzie się rozbiło. Nie mówi co robi dana maszyna i że użycie niewłaściwej zabije istotę zamiast ją uwolnić. Nie mówi, że nie macie wszystkich elementów klucza, przez co maszyna nie uruchamia się do końca. Nie mówi, że już użyłeś maszyny i nie ma sensu używać jej drugi raz – pomimo tego, że gra na to pozwala. Krótko mówiąc, wszystko tutaj jest anty-intuicyjne. Do tego trzeba mieć sokoli wzrok bo czasem maszyna czy platforma są słabo widoczne gdy nie wiemy czego konkretnie szukamy.Im dalej w las tym obszerniejsze i dłuższe lokacje. Nie ma nagrody – jest nią tylko dalsza męka. Finałem tego jest zakończenie gry, które jest jednym wielkim rozczarowaniem i nadal nie wiemy nic.Graficznie jest ok, ale bez szału, za to optymalizacja jest niezła. 1070 wyciąga 120fps w 1080p.Gra ma niezły potencjał, klimatyczne trochę alien, niektóre widoki są super. Niestety toporność i powtarzalność szybko nudzą. Szlag mnie trafił gdy raz po śmierci zamiast kontynuuj wcisnąłem wczytaj grę i wczytało mi początek aktu który był godzinę temu. Byłem wtedy o krok od ragequita i nigdy nie wrócenia do gry.
kęsik
Ekspert
2022.10.29
Scorn należy do typu gier za którymi ja szczególnie nie przepadam. Symulatory chodzenia w których nie ma żadnej fabuły czy narracji. Lądujemy w jakimś dziwnym miejscu, nie wiemy kim jesteśmy ani gdzie się znajdujemy, nie wiadomo co my tam robimy, co jest naszym celem i ogólnie o co chodzi. Masz tam graczu pochodź sobie, poklikaj na wszystko aż się wyklika a potem się zastanawiaj co mieliśmy na myśli. Gra nie mówi nam nic, nie mówi nam nawet jak mamy w nią grać. Dopiero gdzieś na pół godziny przed końcem gry dowiedziałem się, że w grze można się leczyć. Cały akt 4 i większość 5 leciałem na jednym punkcie zdrowia i wszystko mnie zabijało jednym hitem. Po drodze znajdowałem jakieś stacje, przy których nakłuwaliśmy to nasze "serduszko" ale co to robiło to skąd ja miałem to wiedzieć?Walka dosyć prosta i na szczęście w sporej mierze można było jej unikać. To spory plus ale w mojej ocenie tego typu gry zawsze stają się gorsze gdy tylko pojawia się element walki czy unikania przeciwników. Bardzo lubię klimatyczne eksplorowanie ale walka przeważnie sprawia, że ten cały klimat, napięcie czy immersja po prostu znikają a gra przemienia się w zwykłą strzelanką. Tutaj jeszcze nie było z tym aż tak źle jak w kilku innych grach. Na spory plus muszę na pewno zaliczyć klimat i projekt poziomów. To klimatyczne eksplorowanie o którym wspomniałem wcześniej wypada tutaj naprawdę bardzo dobrze. Każdy akt ma w zasadzie coś ciekawego do zaoferowania. Zagadki są z reguły proste (ale niezłe) a jak czytałem jakieś komentarze, ze ludzie odpadali na zagadce w pierwszym akcie to trochę smutno i przykro się robiło. Lokacje niby iż teoretycznie zamknięte i liniowe oferują pewną dozę swobody, która czasami prowadzi do uczucia zagubienia. Wizualnie także poziomy prezentują się bardzo dobrze. Gra ogólnie wygląda całkiem nieźle ale także bardzo dobrze działa. Wymagania sprzętowe to jedno wielkie kłamstwo, gdyż na sprzęcie z minimalnych gra działa na maks detalach.Ogólnie to gra całkiem mi się podobała, mimo iż ewidentnie nie byłem jej docelowym odbiorcą. Horror z tego żaden ale trochę naprawdę klimatycznego spacerowanka plus naprawdę dobry desgin lokacji sprawiał że bawiłem się naprawdę nieźle. Na pewno bawiłem się trochę lepiej niż np. w Layers of Fear.
Szugob
Ekspert
2022.10.24
Giger z maszyny (i mięsa). Czołobitnie oddana stylistyka, animacje drobiazgowo prezentują oddanie Artyście. Wszystko to jednak forma, a brak substancji. Okropna walka.
ereboss
Ekspert
2022.10.18
Spodziewałem się symulatora chodzenia z okazjonalnym strzelaniem a tu wyszedł survival horror z elementem symulatora chodzenia. Fakt pierwsze dwa akty to de facto symulator chodzenia który nadrabia dużą ilością zagadek. Natomiast pozostałe trzy akty to survival horror pełną gębą. Spotkałem się z opinią że w grze trzeba liczyć każdy nabój bo ciągle brakuje, no nie zgodzę się z tym stwierdzeniem. Amunicji zawsze starczy a jak już naprawdę braknie to mamy tłuczek który zawsze się sam ładuję. Powiem szczerze mam niedosyt i chciałbym więcej. Klimat jest niesamowity. Grę przeszedłem w 6 godzin i mam ochotę zagrać drugi raz. Liczę że kiedyś pojawi się edycja pudełkowa np: w Limited run to na 100% się skuszę. Polecam zagrać i dać szanse, wiem że pierwsze dwa akty mogą znudzić ale do takich gier trzeba chyba dojrzeć. To jest gra którą za 5, 10 a może 15 lat będziemy wspominać dobrze a noty na GOLU dobiją 8.0 a nie jak obecnie 6.0. Odnoście interpretacji SCORN to pozostawię fajny link: https://www.dexerto.com/gaming/scorn-ending-explained-what-is-scorn-about-1960355/Przez zobaczeniem zakończenia moja interpretacja wyglądała inaczej obecnie skłaniam się ku temu co przeczytałem w linku powyżej.
Drenz
Ekspert
2022.10.16
Widzę, że duże rozczarowanie i zawód wielu graczy. W sumie to chyba wina niektórych materiałów promocyjnych i przedpremierowych, które pojawiały się na przestrzeni ostatnich lat. Na ich podstawie sam spodziewałem się czegoś innego - pierwszoosobowej gry akcji z okazjonalnymi łamigłówkami a dostałem w sumie pierwszoosobową grę przygodową w klimatach horroru z okazjonalną akcją w postaci strzelania. Ale w sumie nie zawiodłem się. Tego typu produkcje ogrywam od wielu lat, więc Scorn okazał się po prostu kolejną z nich.Nie jest to symulator chodzenia jak co niektórzy piszą. Jak ktoś chce zobaczyć czym jest walking sim to niech odpali Dear Esther, The Old City: Leviathan, czy Caligo. Mamy tutaj w głównej mierze do czynienia z eksploracyjną przygodówką, w której pośród wielu korytarzy odnajdujemy pomieszczenia, w których należy coś zrobić, aby otworzyć drzwi do kolejnej lokacji. Od czasu do czasu dostajemy łatwą zagadkę (bo w Scorn są po prostu banalne), a pod koniec trochę postrzelamy do jakichś ogaropodobnych istot oraz chyba bossa. Poza tym czasami unikamy pomniejszych stworków, od których najlepiej się oddalić i ich przeczekać. Nic więcej. Korytarze są czasami rozległe, przez co faktycznie trochę chodzimy, ale każdy do czegoś nas doprowadzi. Ja nie miałem problemu by się w ich odnaleźć i spokojnie odnajdywałem drogę i wiedziałem gdzie iść, bo gra to zwyczajnie nam subtelnie pokazuje a czasami wystarczy tylko się rozejrzeć. Problemem bardziej jest to, że mechanizmy, przy których możemy coś pomajstrować zlewają się korytarzowym tłem, przez co łatwo coś pominąć (szczególnie na początku). Sam w ten sposób przeoczyłem jedną giwerę, przez co później z bossem musiałem walczyć pierwszą, standardową wysuwaną "pukawką", co wydłużyło trochę potyczkę.Fabularnie dostajemy wiele materiału do interpretacji. Kim jesteśmy, gdzie jesteśmy, jaki jest nasz cel - te pytania nasuwały się przez większość rozgrywki i zakończenie coś tam nam sugeruje, ale pewnie ilu graczy, tyle pojawi się interpretacji historii. Oczywiście poza skojarzeniami z uniwersum Obcego, Scorn przypominał mi miejscami Amnesię Rebirth. Tam też przewijał się motyw bólu i odrodzenia.Największym plusem jest oprawa wizualna. Styl artystyczny ewidentnie wzorowany na dziełach przede wszystkim Beksińskiego i Gigera jest rewelacyjny, cieszy oko i robi większość roboty. Miejscami klimat jest ciężki, stęchły, wręcz można poczuć smród wylewający się z tych korytarzy.Od czasu do czasu usłyszymy dark ambient, ale jest go jednak za mało. Przydałoby się więcej podkreślającej klimat muzyki.Technicznie śmiga bez zarzutu. Nie natrafiłem na jakikolwiek błąd. Automatyczne zapisy nie są znowu tak rzadko rozstawione. W sumie można się domyślić w jakim miejscu zapisze nam progres. Gdy te 2 razy zginąłem nie musiałem wiele nadrabiać. Do minuty na dojście do miejsca gdzie zginąłem. Po wyjściu do menu i po ponownym uruchomieniu gry zaczynamy w tym samym miejscu.Ogólnie dostałem coś innego niż się spodziewałem, ale mimo wszystko gra mi się spodobała i na pewno zostanie w głowie na dłużej.
mati108
Gracz
2022.10.18
Świetny klimat oraz genialny projekt lokacji. Początkowo odrzuca nielogicznością, z czasem niesamowicie wciąga. Całość na około 7h.
Seba01
Ekspert
2024.05.02
pan martin
Ekspert
2022.10.23
ereboss
Ekspert
2022.10.18
Ocena STEAM
W większości pozytywne (11 602)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Ocena OpenCritic
37% rekomendacji (95)
DualShockers
Robert Zak
TheSixthAxis
IGN
Leana Hafer
TheGamer
Jade King
Game Rant
Dalton Cooper
Hauka Pretorianin
Arcydzieło stworzone jak dla HR Gigera. Naprawdę! kawał dobrej roboty, z początku gra nawet mnie odpychała mechanikami ale potem zrozumiałem że to specjalnie żeby z miejsca wywalić wszystkich niedzielnych graczy i przepuścić tylko tych co wiedzą czego chcą bo ogrywali albo oglądali przez setki godzin filmy i gry o obcym, i ja do takich należę i się nie zawiodłem. xeno yyyy znaczy elo.
Chris4132 Konsul
Dzieło sztuki, niestety nie do końca nieprzemyślane. Przeglądając art booka widać co poszło nie tak i w których momentach projekt źle skręcił. Nie wiem czy to wina reżysera gry, czy kogo, ale czyjeś decyzje i brak dobrego scenariusza wprowadziła sporo chaosu i niespójności. Doprowadziło to do nieudolnej próby połączenia powolnego walking sima z zagadkami i action shootera, niestety te skrajnie różne gatunki za bardzo się ze sobą pogryzły. Broń i strzelanie to coś, co bardzo nie pasuje do świata który nam pokazano. Twórcy powinni odważnie pójść w jedną albo drugą stronę i zrobić z całej gry od początku mocną strzelaninę albo całkowicie z tego zrezygnować, lub przynajmniej zrobić z tego uciekajkę w stylu Amnesii. Mimo wszystko dobrze że gra powstała, takiego połączenia Beksińskiego i Gigera jeszcze nie było.
Kondor7 Legionista
W Scorn wicelamy się w mieszkańca koloni na księżycu saturna, gdzie ludzkość projektuje wnętrza w sposób biologiczny, ponieważ mieszkańcy chorowali z powodu syntetyzmu i sterylności. Baza musiała oddać potrzeby człowieka dla bliskości z niokrzesaną przyrodą. Dopiero wóczas koloniści poczuli się jak na ziemii. Wnętrza pomieszczeń są więc pokryte błotem, a ściany zaprojektowane by czuć się w otoczeniu zwierząt i jaskiń, lasów, lub i jak w brzuchu matki czy w trakcie kopulacji, aby pobudzić zaginione w ewolucji bodźce załogi. Naszym zadaniem jest praca w produkcji kiełbasek dla kolonistów. Do tego celu używamy klonowanego mięsa, które trzeba przygotować za pomocą odpowiednich mechanizmów rzeźniczych.