futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 15 października 2009, 10:10

autor: Maciej Myrcha

Zawody o graficzną dominację w nowej generacji konsol czas zacząć

W sieci pojawiły się wiadomości pochodzące jak to zwykle bywa z dobrze „poinformowanych źródeł”, jakoby ATI zgarnęło kontrakt na dostarczenie procesorów graficznych dla następcy konsoli Xbox 360. Podobno Microsoft zadowolony jest z dotychczasowej współpracy (Xbox 360 wykorzystuje chip graficzny firmy ATI), a dodatkowym powodem dla którego wybór padł na tego a nie innego kontrahenta jest duże prawdopodobieństwo zapewnienia wstecznej kompatybilności.

W sieci pojawiły się wiadomości pochodzące jak to zwykle bywa z dobrze „poinformowanych źródeł”, jakoby ATI zgarnęło kontrakt na dostarczenie procesorów graficznych dla następcy konsoli Xbox 360. Podobno Microsoft zadowolony jest z dotychczasowej współpracy (Xbox 360 wykorzystuje chip graficzny firmy ATI), a dodatkowym powodem dla którego wybór padł na tego a nie innego kontrahenta jest duże prawdopodobieństwo zapewnienia wstecznej kompatybilności.

Oczywiście jak na razie nic nie wiadomo na temat umowy ani samego procesora, jednak eksperci sądzą, że będzie to chip wykonany w technologii 28 nm, sądząc po okresie kiedy miałaby ukazać się konsola. Pierwotnie nowa generacja sprzętu miała zadebiutować już w przyszłym roku, jednak kryzys ekonomiczny i panująca obecnie recesja zmusiły Microsoft oraz Sony do zweryfikowania swoich planów. Tak więc jeśli nie pojawią się nieprzewidziane trudności, następcy Xboksa 360 i PlayStation 3 ukażą się w roku 2012.

Ciekawe wieści dochodzą także z konkurencyjnego obozu - Nvidii. Według niepotwierdzonych jeszcze informacji, firma podpisała umowę z Nintendo dotyczącą dostarczenia platformy stanowiącej „serce” następcy popularnego handhelda, DS. Powołując się na anonimowe źródła, redaktorzy serwisu BSN donoszą, że kolejna konsola przenośna japońskiego giganta branży elektronicznej pojawi się na rynku już pod koniec przyszłego roku, oferując m.in. wsteczną kompatybilność oraz ulepszoną grafikę, za którą odpowiadać ma Nvidia Tegra. Technologia ta wkracza powoli do świata elektroniki – obecnie „pochwalić” się nią mogą odtwarzacz Microsoftu Zune HD oraz BeatPlayer M1 produkcji Samsunga.

Jak widać „krojenie tortu” kolejnych generacji konsol rozpoczęło się na dobre.