Data wydania: 18 września 2018
Czwarta pełnoprawna odsłona klasycznej serii gier RPG typu dungeon crawler, zapoczątkowanej w połowie lat 80. XX wieku. Tytuł został przygotowany przy wsparciu użytkowników serwisu Kickstarter przez studio inXile, a nad całym projektem czuwał autor pierwowzoru, Brian Fargo. Akcja gry toczy się w znanym z poprzednich części cyklu świecie fantasy, którego centrum stanowi miasto Skara Brae.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
The Bard’s Tale IV to pełnoprawna czwarta odsłona słynnej serii dungeon-crawlerów, zapoczątkowanej w 1985 roku grą The Bard’s Tale. Tytuł stworzony przez studio inXile Entertainement, znane fanom RPG-ów dzięki grom Torment: Tides of Numenera, Hunted: Kuźnia Demona oraz Wasteland 2. The Bard’s Tale IV jest w założeniu powrotem do korzeni serii, której początki sięgają połowy lat 80. Nad projektem, który powstał dzięki zbiórce pieniędzy w serwisie Kickstarter, czuwał Brian Fargo. Deweloper zaczynał karierę w firmie Interplay i na koncie ma tytuły, takie jak Bard's Tale, Neuromancer, Dragon Wars, Fallout 1 oraz Fallout 2, Stonekeep, Baldur's Gate, Icewind Dale, Planescape: Torment.
W The Bard’s Tale IV gracze ponownie przenoszą się do oryginalnego świata fantasy znanego z poprzednich części serii, który pełnymi garściami czerpie inspirację ze szkockiej oraz celtyckiej kultury i mitologii. Przygodę rozpoczynamy w rozległym mieście Skara Brae, a stamtąd wyruszamy do licznych i niebezpiecznych ruin oraz podziemi. Gracze tworzą własną drużynę śmiałków, wybierając spośród wielu dostępnych ras, takich jak elfy, ludzie czy pół-orki oraz klas postaci.
Rozgrywka przebiega w sposób znany z wielu innych klasycznych dungeon-crawlerów. Gracze przemierzają nieliniowe labirynty podziemia oraz ruiny, które pełne są różnego rodzaju pułapek, a także zagadek logicznych. Niektóre z nich korzystają także z kompleksowego silnika fizycznego. Lokacje zostały zbudowane na planie siatki. Po jej polach poruszają się wszystkie postacie oraz ich przeciwnicy. InExile zdecydowało się na zastosowanie fazowego trybu turowego. Oznacza to, że w naszej turze bohaterowie wykonują wszystkie swoje akcje równocześnie. Dzięki temu możemy skorzystać z systemu synergicznych umiejętności. Niektóre ataki oraz zdolności herosów wpływają bowiem na siebie nawzajem. Duże znacznie ma także magiczna muzyka naszych bardów, która szybko zmieni sytuację na polu bitwy. Co ciekawe, twórcy zadbali o autentyczność i ballady, które usłyszymy zostały nagrane specjalnie na potrzeby produkcji w gaelickim akcencie języka szkockiego.
Grę napędza silnik Unreal Engine 4. Oznacza to, że deweloperzy otrzymali o wiele większe możliwości techniczne niż w przypadku swoich poprzednich dzieł. Przy projektowaniu poziomów oraz elementów scenografii wykorzystano nawet metodę fotogrametrii, pozwalającą skanować obiekty ze świata rzeczywistego i zamieniać je w fotorealistyczne modele 3D.
Autor opisu gry: Kamil Zwijacz
Platformy:
PC Windows 18 września 2018
PlayStation 4 27 sierpnia 2019
Xbox One 27 sierpnia 2019
Producent: inXile entertainment
Wydawca: inXile entertainment
Recenzja GRYOnline
The Bard’s Tale IV nie jest grą dla każdego. Nowe dzieło Briana Fargo jest bardzo oldskulowe, ale nie archaiczne. Powstało z szacunkiem dla materiału źródłowego i trzyma się konwencji gatunku. Mimo wszystko odbić się od niego mogą nawet fani współczesnych RPG - grunt to odpowiednie nastawienie!
Aktualizacja: 24 września 2018
Poradnik do Bard's Tale IV Barrows Deep to porady dla początkujących, które pomogą wybrać ulubione klasy postaci i wybrać najlepsze umiejętności. Nasza solucja opisuje zadania oraz zagadki, których rozwiązania znajdziesz na kolejnych stronach poradnika.
24 grudnia 2018
Niezła passa RPG-ów trwa. Pojawiają się kolejne hity, zarówno hołdujące tradycji Pillars of Eternity 2: Deadfire, jak i nowoczesne hybrydy. A jednak można odnieść wrażenie, że do gatunku powoli wkrada się stagnacja.
31 sierpnia 2018
We wrześniu rozpoczyna się jesienny sezon na hity – zagramy m.in. w Spider-Mana od twórców Ratchet & Clank, kolejną odsłonę Tomb Raidera, sequel Life is Strange i kolejną cześć FIFY.
20 kwietnia 2018
Przyglądamy się najlepiej zapowiadającym się grom fabularnym, które mają pojawić się na rynku w tym roku.
29 października 2017
Ostatnie lata dopisały – dostaliśmy Wiedźmina 3, Elexa, Fallouta 4 czy Divinity: Original Sin II. Fani RPG-ów mają jednak ciągle na co czekać. Zebraliśmy dla Was najlepiej zapowiadające się erpegi, na które wszyscy czekamy.
29 stycznia 2017
Rok 2017 będzie należał do RPG-ów – to nie ulega wątpliwości. Poniższe zestawienie udowadnia, że w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy miłośnicy grzebania w statystykach z pewnością nie będą się nudzić.
Przez kilka najbliższych dni w PS Store zakupicie najnowszą odsłonę uznanej serii RPG w bardzo okazyjnej cenie.
gry
Agnieszka Adamus
21 marca 2023 13:20
Poznaliśmy nową datę premiery dużej aktualizacji 2.0 (zwanej również Director's Cut) do gry The Bard's Tale IV. Jak podało studio inXile Entertainment, patch zadebiutuje 27 sierpnia, czyli za nieco ponad miesiąc.
gry
Miłosz Szubert
12 lipca 2019 10:30
Studio inXile Entertainment ogłosiło, że aktualizacja 2.0 do The Bard's Tale IV: Barrows Deep rozrosła się tak bardzo, iż wraz z jej premierą gra zmieni nazwę na The Bard's Tale IV: Director's Cut. Patch wprowadzi nowy loch, a także ulepszy balans rozgrywki, interfejs, grafikę i optymalizację silnika.
gry
Adrian Werner
19 lutego 2019 09:35
Firma Microsoft wykupiła Obsidian Entertainment (m.in. Fallout: New Vegas i seria Pillars of Eternity) oraz inXile Entertainment (Torment: Tides of Numenera), czyli amerykańskie studia deweloperskie znane z tworzenia gier RPG.
gry
Adrian Werner
11 listopada 2018 07:33
Doczekaliśmy się pecetowej premiery The Bard's Tale IV: Barrows Deep, czyli opracowanej przez zespół inXile Entertainment kontynuacji serii klasycznych gier RPG. Ponadto Brian Fargo, szef zespołu, stwierdził, że jeśli projekt okaże się wielkim przebojem, to spróbuje kupić firmę Interplay.
gry
Adrian Werner
18 września 2018 11:38
Mamy dla Was garść ciekawych ogłoszeń. Otóż poznaliśmy datę premiery gry Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don’t Dry oraz nowe platformy, na które zmierza Flashback: 25th Anniversary, dowiedzieliśmy się o obsuwie Metal Wolf Chaos XD, a także zobaczyliśmy pierwszy zwiastun ładnie wyglądającego Falcon Age i prezentację systemu walki w grze The Bard's Tale IV: Barrows Deep.
gry
Krystian Pieniążek
20 sierpnia 2018 20:53
Poznaliśmy datę premiery pecetowej wersji The Bard’s Tale IV; produkcja zmierza również na konsole, jednak posiadaczom PlayStation 4 oraz Xboksa One przyjdzie na nią poczekać nieco dłużej niż komputerowym graczom.
gry
Krystian Pieniążek
12 lipca 2018 21:09
Do sieci trafił obszerny, ponad dwudziestominutowy fragment rozgrywki z nadchodzącego RPG studia inXile Entertainment – The Bard’s Tale IV: Barrows Deep.
gry
Amadeusz Cyganek
26 maja 2018 12:52
Deweloperzy The Bard's Tale IV: Barrows Deep udostępnili wersję alfa wybranym graczom. Dzięki temu dziś możecie obejrzeć nagrania rozgrywki z nadchodzącego RPG-a.
gry
Kamil Zwijacz
23 marca 2018 19:55
Firma inXile Entertainment ogłosiła przybliżoną datę premiery oldskulowego RPG The Bard’s Tale IV. Oprócz tego twórcy zdradzili fanom parę ścieżek rozwoju tytułowej klasy barda.
gry
Krzysztof Sobiepan
16 lutego 2018 10:12
Popularne pliki do pobrania do gry The Bard's Tale IV: Director's Cut.
trainer The Bard's Tale IV: Director's Cut - v4.18.3 +6 Trainer - 1 października 2018
trainer The Bard's Tale IV: Director's Cut - +12 Trainer (promo) - 20 września 2018
trainer The Bard's Tale IV: Director's Cut - v4.20.1 +15 Trainer (promo) - 30 sierpnia 2019
trainer The Bard's Tale IV: Director's Cut - 01.09.2019 +12 Trainer (promo) - 10 stycznia 2019
trainer The Bard's Tale IV: Director's Cut - 10.11.2018 +12 Trainer (promo) - 11 października 2018
trainer The Bard's Tale IV: Director's Cut - 09.22.2018 +12 Trainer (promo) - 23 września 2018
trainer The Bard's Tale IV: Director's Cut - 10.02.2018 +12 Trainer (promo) - 2 października 2018
mod The Bard's Tale IV: Director's Cut - The Bard's Tale - Tales of the Unknown English Translation v.1.0 - 4 lutego 2024
Wymagania sprzętowe gry The Bard's Tale IV: Director's Cut:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-2500K 3.3 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 760 / 3 GB Radeon HD 7970 lub lepsza, 29 GB HDD, Windows 7/8/8.1/10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-4590 3.3 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce GTX 970 / Radeon R9 290 lub lepsza, 29 GB HDD, Windows 7/8/8.1/10 64-bit.
Średnie Oceny:
Średnia z 5 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 151 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Mieszane"
Średnia z 681 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Przemysław Zamęcki
Recenzent GRYOnline.pl
2018.09.18
Na kontynuację popularnej w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku serii elektronicznych erpegów musieliśmy czekać do schyłku lat dwudziestych wieku następnego. Czy w ogóle warto zawracać sobie dzisiaj głowę The Bard’s Tale IV: Barrows Deep?
MadtPL
Ekspert
2022.05.20
Bardzo przyjemny i wciągający drużynowy dungeon crawler, w którym nie brakuje walk, ale także dobrze skonstruowanych zagadek logicznych. Z czasem te pierwsze w większości przestają być wyzwaniem, ale system potyczek został stworzony tak, by zbytnio to nie przeszkadzało, bo żonglowanie umiejętnościami postaci i ich miejscami na siatce samo w sobie czasami jest łamigłówką. Co do oprawy audiowizualnej to jest lepiej niż dobrze, zwłaszcza dzięki wspaniałej szkockiej muzyce wokalnej, choć grafika, mimo niedostatków, również ma swój urok.Czas na wady, a tych jest kilka, przede wszystkim dotyczących opowieści. Nie jest ona jakoś mocno wciągająca, a niezbyt charyzmatyczne postaci napotkane w czasie przygody nie pozostają w pamięci. Irytują trochę marne łupy poukrywane w sekretnych miejscach i mało modeli broni oraz pancerzy. Z pewnym typem broni wiążą się fajne zagadki, ale szkoda że jest to oręż raczej średni i dość szybko staje się bezużyteczny, więc jego zdobywanie przestaje bawić. Dość znaczącą techniczną wadą, jeśli chodzi o bitwy, są zdarzające się w ich trakcie zwieszki, kiedy gra "myśli" i nie nadąża za wykonywanymi akcjami.Jako całość Bard's Tale IV to kawał solidnej przygody, która wciąga na kilkadziesiąt godzin. Mój czas rozgrywki wyniósł ponad 70 godzin i było to pełne ukończenie tytułu (choć być może coś pominąłem). A kiedy nadszedł finał zostało we mnie jeszcze trochę ochoty na więcej.
Toril
Ekspert
2022.04.22
Od razu wiedziałem, że to nie do końca gra dla mnie ale mimo wszystko postanowiłem spróbować. Nie uważam bym zmarnował czas ale też nie będę się zbytnio rozglądał za podobnymi tytułami.Zalety:1. Rewelacyjna muzyka. Na pewno nie skończyłbym tej gry gdyby nie ona. Uatrakcyjniała rozgrywkę gdy robiło się nudniej i była dobrze dopasowana do poszczególnych lokacji. Zwykle wolę gdy w grach nie ma zbyt wielu piosenek ale tutaj duża ich ilość zupełnie mi nie przeszkadzała. Może dlatego, że zdecydowana ich większość nie była po angielsku.2. Różnorodność i wygląd lokacji. Od podziemi przez baśniowe lasy do mroźnych krain. Wszystkie wyglądają naprawdę ładnie.3. Taktyczna walka. Nic wyjątkowego ani bardzo angażującego ale przez większość czasu starcia były w porządku. Dopiero pod sam koniec zaczęły mi się nudzić.4. Drobny plus za towarzyszy i ich dialogi. Nie poznajemy ich może zbyt dobrze ale mają wyraźnie zarysowane charaktery i przyjemnie słuchało się ich wzajemnych rozmów, czasem przekomarzania się.Wady:1. Zbyt wiele zagadek. Wiem, że to trochę tak jakby ktoś narzekał, że w grze hack and slash jest zbyt wiele walki ale chcę się po prostu podzielić odczuciami. Zwłaszcza, że nie jestem wrogiem zagadek tak po prostu. Jeżeli dodaje się ich trochę do zwykłych gier to jestem zadowolony a nawet tutaj do pewnego momentu mi się podobały. Jednak pod koniec zrobiły się one zbyt złożone i po prostu nie sprawiało mi przyjemności marnowanie tak dużo czasu na ich rozwiązywanie. Choć satysfakcja gdy się to już zrobiło była porównywalna albo większa niż po zabiciu adrowego smoka.2. Ta gra to głównie zagadki, walka i trochę eksploracji. Fabuła, zadania, postaci, większość dialogów, świat gry i to czy jest on żywy czy stateczny są na drugim planie. Jeżeli to komuś nie przeszkadza to myślę, że może od razu dać ocenę co najmniej o jeden wyższą.
Butryk89
Ekspert
2023.05.27
Rafał Sankowski
GRYOnline.pl Team
2022.09.11
Ocena STEAM
Mieszane (681)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Ocena OpenCritic
28% rekomendacji (42)
ACG
Jeremy Penter
Eurogamer
Robert Purchese
TrustedReviews
Malindy Hetfeld
Wccftech
Rosh Kelly
GameSpot
Brett Todd
zanonimizowany1297543 Pretorianin
Gra na wiele godzin, mój zapis gry liczy sześćdziesiąt godzin. Masa zagadek oraz walk turowych, mocna stylizacja na baśniowy świat rodem z najlepszych światów fantasy, sporo powtarzalności i trudności w zaangażowaniu gracza na późnym etapie rozgrywki, pewne problemy z ładowaniem, wczytaniem gry. Są elementy świetne jak zastosowana konwencja, stylizacja -- jednak tytuł dłuży się niepotrzebnie, zwłaszcza pod kątem liczby walk, fabuła poprawna, modelowa i (jako taka) mało angażująca. Moim zdaniem miłośnicy gatunku i cierpliwi gracze powinni być bardzo zadowoleni.
Miodowy Generał
Nie ma sensu rozpisywać się nad licznymi zaletami i wadami tego tytułu.
Dość powiedzieć, że jest to gra na wskroś oldshoolowa i przeznaczona dla oldshoolowych graczy, którzy docenią klimat ery dungon cravlerów. (koniecznie na hardzie bez możliwości dowolnego saveowania!)
Dla pozostałych będzie siermiężnym archaizmem z niezrozumiałymi rozwiązaniami.
Toril Pretorianin
Od razu wiedziałem, że to nie do końca gra dla mnie ale mimo wszystko postanowiłem spróbować. Nie uważam bym zmarnował czas ale też nie będę się zbytnio rozglądał za podobnymi tytułami.
Zalety:
1. Rewelacyjna muzyka. Na pewno nie skończyłbym tej gry gdyby nie ona. Uatrakcyjniała rozgrywkę gdy robiło się nudniej i była dobrze dopasowana do poszczególnych lokacji. Zwykle wolę gdy w grach nie ma zbyt wielu piosenek ale tutaj duża ich ilość zupełnie mi nie przeszkadzała. Może dlatego, że zdecydowana ich większość nie była po angielsku.
2. Różnorodność i wygląd lokacji. Od podziemi przez baśniowe lasy do mroźnych krain. Wszystkie wyglądają naprawdę ładnie.
3. Taktyczna walka. Nic wyjątkowego ani bardzo angażującego ale przez większość czasu starcia były w porządku. Dopiero pod sam koniec zaczęły mi się nudzić.
4. Drobny plus za towarzyszy i ich dialogi. Nie poznajemy ich może zbyt dobrze ale mają wyraźnie zarysowane charaktery i przyjemnie słuchało się ich wzajemnych rozmów, czasem przekomarzania się.
Wady:
1. Zbyt wiele zagadek. Wiem, że to trochę tak jakby ktoś narzekał, że w grze hack and slash jest zbyt wiele walki ale chcę się po prostu podzielić odczuciami. Zwłaszcza, że nie jestem wrogiem zagadek tak po prostu. Jeżeli dodaje się ich trochę do zwykłych gier to jestem zadowolony a nawet tutaj do pewnego momentu mi się podobały. Jednak pod koniec zrobiły się one zbyt złożone i po prostu nie sprawiało mi przyjemności marnowanie tak dużo czasu na ich rozwiązywanie. Choć satysfakcja gdy się to już zrobiło była porównywalna albo większa niż po zabiciu adrowego smoka.
2. Ta gra to głównie zagadki, walka i trochę eksploracji. Fabuła, zadania, postaci, większość dialogów, świat gry i to czy jest on żywy czy stateczny są na drugim planie. Jeżeli to komuś nie przeszkadza to myślę, że może od razu dać ocenę co najmniej o jeden wyższą.
MadtPL Pretorianin
Bardzo przyjemny i wciągający drużynowy dungeon crawler, w którym nie brakuje walk, ale także dobrze skonstruowanych zagadek logicznych. Z czasem te pierwsze w większości przestają być wyzwaniem, ale system potyczek został stworzony tak, by zbytnio to nie przeszkadzało, bo żonglowanie umiejętnościami postaci i ich miejscami na siatce samo w sobie czasami jest łamigłówką. Co do oprawy audiowizualnej to jest lepiej niż dobrze, zwłaszcza dzięki wspaniałej szkockiej muzyce wokalnej, choć grafika, mimo niedostatków, również ma swój urok.
Czas na wady, a tych jest kilka, przede wszystkim dotyczących opowieści. Nie jest ona jakoś mocno wciągająca, a niezbyt charyzmatyczne postaci napotkane w czasie przygody nie pozostają w pamięci. Irytują trochę marne łupy poukrywane w sekretnych miejscach i mało modeli broni oraz pancerzy. Z pewnym typem broni wiążą się fajne zagadki, ale szkoda że jest to oręż raczej średni i dość szybko staje się bezużyteczny, więc jego zdobywanie przestaje bawić. Dość znaczącą techniczną wadą, jeśli chodzi o bitwy, są zdarzające się w ich trakcie zwieszki, kiedy gra "myśli" i nie nadąża za wykonywanymi akcjami.
Jako całość Bard's Tale IV to kawał solidnej przygody, która wciąga na kilkadziesiąt godzin. Mój czas rozgrywki wyniósł ponad 70 godzin i było to pełne ukończenie tytułu (choć być może coś pominąłem). A kiedy nadszedł finał zostało we mnie jeszcze trochę ochoty na więcej.
Admin Senator
The Bard's Tale IV: Director's Cut - recenzje graczy