Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikLogicznePCPS3X360
Okładka Quantum Conundrum (PC)

Quantum Conundrum

Gra logiczna wykorzystująca mechanikę manipulacji wymiarami. Głównym projektantem podczas produkcji była Kim Swift, czyli twórczyni, która pełniła tę samą rolę w trakcie powstawanie kultowego Portala.

Logiczne | FPP | indie

Okładka Quantum Conundrum (PC)

data premiery gry:

21cze2012

PC

10lip2012

PS3

11lip2012

X360

Quantum Conundrum to gra logiczna ukazana z pierwszoosobowej perspektywy, która wykorzystuje mechanikę manipulacji wymiarami. Produkcja powstała w studiu Airtight Games, a w pracach brała udział główna projektantka gry Portal, czyli Kim Swift.

Wcielamy się w młodego chłopca, którego wujkiem jest genialny, ale jednocześnie mocno ekscentryczny wynalazca Profesor Fitz Quadwrangle. Matka dzieciaka podrzuca go pewnego ranka pod drzwi zupełnie nieprzygotowanego na tę wizytę naukowca. Fitz akurat jest w trakcie przeprowadzania nowego eksperymentu, który niestety kończy się katastrofą. Profesor zostaje wrzucony do tajemniczego miniwymiaru, a co gorsza – ostatnie kilka godzin ulatuje mu z pamięci. Obowiązek uratowania go spada oczywiście na barki chłopca.

Quantum Conundrum to gra logiczna, więc większość czasu spędzamy na rozwiązywaniu zagadek. Wykorzystujemy do tego IDS, czyli specjalne urządzenie umożliwiające manipulację wymiarami. W Quantum Conundrum w sumie jest ich pięć. Poza Standardowym dostępny jest Puchaty, w którym wszystkie obiekty są dziesięć razy lżejsze. Umożliwia to przenoszenie ręcznie ciężkich obiektów, jak również pomysłowe wykorzystywanie siły wiatru. W Ciężkim wymiarze jest z kolei odwrotnie – waga przedmiotów zwiększa się dziesięciokrotnie, ale jednocześnie stają się one twardsze, dzięki czemu nie ulegają zniszczeniu w kontakcie np. z laserami. Natomiast w Wolnym czas płynie w wyjątkowo leniwym tempie. Ostatni wymiar pozwala zaś na odwrócenie grawitacji. Włączone wymiary wpływają na większość elementów świata gry, choć jednocześnie nie dotyczą sterowanej przez nas postaci.

W trakcie rozgrywki, oprócz umiejętności logicznego myślenia, gracz musi czasami wykazać się refleksem podczas sekwencji platformówkowych. Wyzwania tego typu nigdy nie osiągają poziomu trudności znanego z gier zręcznościowych. Zamiast tego stanowią po prostu ciekawe urozmaicenie i dają chwilę wytchnienia pomiędzy kolejnymi łamigłówkami.

Quantum Conundrum zbudowano w oparciu o silnik Unreal Engine 3.0. Autorzy postawili na pełen kolorów kreskówkowy styl wizualny. Profesor Fitz Quadwrangle przemawia głosem Johna de Lancie, który najbardziej znany jest z roli Q w serialowych Star Trekach. Podczas rozgrywki towarzyszą nam stale jego złośliwe, lecz jednocześnie często zabawne, komentarze.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena czytelników: 8,5 / 10 na podstawie 170 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: / 10 na podstawie 6 głosów czytelników.

Gry podobne do Quantum Conundrum

Klasyfikacja PEGI Quantum Conundrum

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra może przestraszyć młodsze dzieci. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Quantum Conundrum

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Core 2 Duo 3 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 256 MB (GeForce 9500 GT lub lepsza), 1.75 GB HDD, Windows 7(SP1)

Sony PlayStation 3

Sony PlayStation 3

Wykorzystuje: PlayStation Network

Microsoft Xbox 360

Microsoft Xbox 360

Wykorzystuje: Xbox Live

Quantum Conundrum - recenzja gry logicznej na modłę Portala
Quantum Conundrum - recenzja gry logicznej na modłę Portala

Recenzja 2 lipca 2012, 13:47

Słabo wypada także rezydencja Fitza. Umiejscowienie akcji w domu stwarzało autorom olbrzymie pole do popisu, ale nie zostało to wcale wykorzystane. Znakomita część lokacji wygląda bliźniaczo podobnie i po krótkim czasie przemierzanie prawie identycznych korytarzy zaczyna nużyć. Zabrakło dbałości o proste, ale niezwykle istotne detale. Obrazy na ścianach powtarzają się zbyt często. Większość pomieszczeń jest przeraźliwie pusta i znajdujemy w nich przeważnie dokładnie te same zbroje, fotele, stoliki i książki (tych ostatnich Profesor ma raptem pięć typów), co najwyżej poustawiane w odrobinę innych konfiguracjach. W połączeniu z faktem, że fabuła nie oferuje żadnych wciągających wątków ani tajemnic, powoduje to, że wirtualny świat szybko staje się przeraźliwie sztuczny. O ile w Portalu mieliśmy wrażenie eksplorowania fascynującej fikcyjnej rzeczywistości, tak Quantum Conundrum to jedynie zestaw ciekawych zagadek, a to, co jest pomiędzy nimi, stanowi tylko zapchajdziurę.

PC
PS3
X360