Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka Dragonshard (PC)

Dragonshard PC

Dragonshard to strategia czasu rzeczywistego wykorzystująca zasady systemu Dungeons & Dragons. Tym samym jej strona strategiczna przenika się w interesujący sposób z elementami charakterystycznymi dla gier fabularnych.

Strategiczne | RTS | Dungeons & Dragons

PC Windows
Okładka Dragonshard (PC)

Angielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

21września2005

9grudnia2005

pudełko PL

Dragonshard to strategia czasu rzeczywistego wykorzystująca zasady systemu Dungeons & Dragons. Tym samym jej strona strategiczna przenika się w interesujący sposób z elementami charakterystycznymi dla gier fabularnych. Jednocześnie jest to pierwsza gra, której akcja toczy się w świecie Eberron, gdzie klimat fantasy współistnieje z magicznymi technologiami. Wkraczając w ten świat gracze zostają uwikłani w globalny konflikt, u którego podstaw leży potężny artefakt, posiadający władzę odmienienia losu całego Eberronu.

Strona strategiczna gry objawia się w istnieniu dwóch planów, na których toczy się rozgrywka (powierzchnia świata i podziemia), w budowaniu baz i dowodzeniu armiami. Jej fabularność zaś owocuje schematem rozwoju postaci gracza, dbaniem o jego wyposażenie i interakcją ze światem.

Eberron znajduje się we władaniu wielu gatunków stworzeń i ras. Podczas gdy powierzchnia świata stanowi dom dla ludzi, krasnoludów, niziołków, gnomów i innych humanoidalnych istot, podziemia zamieszkują monstra i demony. Planeta otoczona jest Pierścieniem Syberysa, pasmem wielokolorowych kryształów, będących źródłem wielkiej magicznej mocy. Okazjonalnie kryształy te, zwane dragonshards, spadają na powierzchnię Eberronu, gdzie stanowią podstawę wszelkiej magii dostępnej w świecie gry.

Fabuła bierze początek w trudnym momencie dziejowym, gdy Eberron pogrąża się w chaosie wojny. Trzy nacje toczą krwawy i bezpardonowy bój o kontrolę nad masywnym kryształem znanym jako Serce Syberysa. Pożądany przez wszystkich artefakt spoczywa w mistycznym zakątku świata – zwanym Xen’drik – onegdaj domu starożytnych i bardzo zaawansowanych w rozwoju cywilizacji, obecnie mateczniku tajemniczych monstrów. Xen’drik, otoczony kręgiem wysokich gór – Pierścieniem Sztormów – spowity nigdy niekończącymi się burzami i nawałnicami, był omijany z daleka przez wszystkie nacje od tysiącleci.

Trzy nacje, które dążą do przejęcia kontroli nad Sercem Syberysa to: Zakon Srebrnego Ognia, dążący do uwolnienia mocy artefaktu dla własnych, lecz prawych celów; Umbragen – Obrażeni – wygnani z dziedzictwa swoich przodków, szukający potężnego narzędzia zemsty; oraz trzecia nacja, której istnienie oraz motywy jej działania spowija mrok tajemnicy. Każda z nacji oddaje pod rozkazy gracza odmiennego rodzaju jednostki i tym samym pozwala na stosowanie unikalnych taktyk i dróg rozwoju.

Zakon Srebrnego Ognia jest najbliższy temu, co kojarzy się z ludzkim rycerstwem. Gracz dowodzący Zakonem przejmuje kontrolę nad rycerzami, czarownikami, mnichami, rzemieślnikami, berserkerami czy kawalerzystami.

Umbragen są potomkami starożytnej rasy elfów, która wraz z końcem ery gigantów zmuszona została, by zejść do świata pod powierzchnią planety i tam walczyć z zamieszkującymi go potworami o miejsce dla siebie. Z czasem elfy stały się tak złe jak monstra, z którymi walczyły. Ich jednostki posiadają nadnaturalne zdolności władzy nad cieniem, rolę ich punktów zdrowia może przejąć ilość posiadanej many – bliski śmierci elf przechodzi granicę cienia, po której jest w stanie odzyskać siły witalne i wrócić do świata żywych. Armie Umbragen tworzą w dużej części nieumarli obdarzeni nie dającymi się przecenić mocami magicznymi.

Poza trzema rasami, nad którymi gracze są w stanie przejąć kontrolę, w grze pojawia się jeszcze czwarta, będąca we władaniu komputera – Illithids – starożytni wrogowie Umbragen, którzy również dążąc do zdobycia Serca Syberysa, stają się zagrożeniem dla każdej z trzech pozostałych ras. W trybie rozgrywki sieciowej gracze są w stanie dowodzić również siłami Illithids.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna     Liczba graczy: 1 - 8  

Nośnik: 1 DVD / 2 CD

Ocena gry 8.105 / 10 na podstawie 389 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9.2 / 10 na podstawie 15 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 99,90 PLN

Klasyfikacja PEGI Dragonshard

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Dragonshard

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Pentium 4 1.3 GHz, 512 MB RAM, karta grafiki 64MB (GeForce 3 lub lepsza), 3 GB HDD

Dragonshard - recenzja gry
Dragonshard - recenzja gry

Recenzja 19 grudnia 2005, 08:54

Tak z grubsza rzecz biorąc wygląda świat gry – jednak na razie z powyższego opisu wyłania się obraz Dragonsharda jako rozbudowanej gry strategicznej. Gdzie jest więc Dungeons & Dragons obiecane przez Atari na pudełku z grą? No właśnie, wraz z biegiem rozgrywki, mój pierwotny entuzjazm związany z obecnością w grze tych elementów, stopniowo malał. Samo osadzenie gry w świecie Eberron czy umieszczenie w niej klas postaci, przedmiotów czy szerokiego spektrum przedstawicieli bestiariusza m.in. Beholder czy Mind Flyer, to jednak trochę za mało, żeby tchnąć w nią ducha D&D. Niestety, ten aspekt rozgrywki rozczarowuje, i to mocno – po prostu grając w Dragonsharda miałem wrażenie, iż jej twórcy skupili się na stworzeniu dobrego RTS-a okraszonego elementami fabularnymi, a nawiązanie do jednego z najpopularniejszych systemów RPG miało na celu przyciągnięcie do gry większej rzeczy klientów. Co z tego, iż możemy rozwijać kapitanów naszej armii, skoro mogą osiągnąć tylko 5 poziom doświadczenia, posiadając ograniczoną ilość zaklęć? Dodatkowo, jeśli już raz ulepszyliśmy dany budynek, wszyscy kolejni rekruci wychodzący z niego, mają już dany poziom doświadczenia. Nie wspominając o tak prozaicznym fakcie, jak rozpoczynanie zabawy w rozwój postaci w każdej kolejnej misji. Samych misji jest zdecydowanie za mało. Każda z kampanii to 7 misji, a dodatkowo ostatnie misje obu frakcji są praktycznie identyczne, więc tak naprawdę, gdy zaczynamy oczekiwać na prawdziwe wyzwania, gra dobiega końca.