Data wydania: 21 września 2005
Dragonshard to strategia czasu rzeczywistego wykorzystująca zasady systemu Dungeons & Dragons. Tym samym jej strona strategiczna przenika się w interesujący sposób z elementami charakterystycznymi dla gier fabularnych. Jednocześnie jest to pierwsza gra, której akcja toczy się w świecie Eberron, gdzie klimat fantasy współistnieje z magicznymi technologiami.
GRYOnline
Gracze
Dragonshard to strategia czasu rzeczywistego wykorzystująca zasady systemu Dungeons & Dragons. Tym samym jej strona strategiczna przenika się w interesujący sposób z elementami charakterystycznymi dla gier fabularnych. Jednocześnie jest to pierwsza gra, której akcja toczy się w świecie Eberron, gdzie klimat fantasy współistnieje z magicznymi technologiami. Wkraczając w ten świat gracze zostają uwikłani w globalny konflikt, u którego podstaw leży potężny artefakt, posiadający władzę odmienienia losu całego Eberronu.
Strona strategiczna gry objawia się w istnieniu dwóch planów, na których toczy się rozgrywka (powierzchnia świata i podziemia), w budowaniu baz i dowodzeniu armiami. Jej fabularność zaś owocuje schematem rozwoju postaci gracza, dbaniem o jego wyposażenie i interakcją ze światem.
Eberron znajduje się we władaniu wielu gatunków stworzeń i ras. Podczas gdy powierzchnia świata stanowi dom dla ludzi, krasnoludów, niziołków, gnomów i innych humanoidalnych istot, podziemia zamieszkują monstra i demony. Planeta otoczona jest Pierścieniem Syberysa, pasmem wielokolorowych kryształów, będących źródłem wielkiej magicznej mocy. Okazjonalnie kryształy te, zwane dragonshards, spadają na powierzchnię Eberronu, gdzie stanowią podstawę wszelkiej magii dostępnej w świecie gry.
Fabuła bierze początek w trudnym momencie dziejowym, gdy Eberron pogrąża się w chaosie wojny. Trzy nacje toczą krwawy i bezpardonowy bój o kontrolę nad masywnym kryształem znanym jako Serce Syberysa. Pożądany przez wszystkich artefakt spoczywa w mistycznym zakątku świata – zwanym Xen’drik – onegdaj domu starożytnych i bardzo zaawansowanych w rozwoju cywilizacji, obecnie mateczniku tajemniczych monstrów. Xen’drik, otoczony kręgiem wysokich gór – Pierścieniem Sztormów – spowity nigdy niekończącymi się burzami i nawałnicami, był omijany z daleka przez wszystkie nacje od tysiącleci.
Trzy nacje, które dążą do przejęcia kontroli nad Sercem Syberysa to: Zakon Srebrnego Ognia, dążący do uwolnienia mocy artefaktu dla własnych, lecz prawych celów; Umbragen – Obrażeni – wygnani z dziedzictwa swoich przodków, szukający potężnego narzędzia zemsty; oraz trzecia nacja, której istnienie oraz motywy jej działania spowija mrok tajemnicy. Każda z nacji oddaje pod rozkazy gracza odmiennego rodzaju jednostki i tym samym pozwala na stosowanie unikalnych taktyk i dróg rozwoju.
Zakon Srebrnego Ognia jest najbliższy temu, co kojarzy się z ludzkim rycerstwem. Gracz dowodzący Zakonem przejmuje kontrolę nad rycerzami, czarownikami, mnichami, rzemieślnikami, berserkerami czy kawalerzystami.
Umbragen są potomkami starożytnej rasy elfów, która wraz z końcem ery gigantów zmuszona została, by zejść do świata pod powierzchnią planety i tam walczyć z zamieszkującymi go potworami o miejsce dla siebie. Z czasem elfy stały się tak złe jak monstra, z którymi walczyły. Ich jednostki posiadają nadnaturalne zdolności władzy nad cieniem, rolę ich punktów zdrowia może przejąć ilość posiadanej many – bliski śmierci elf przechodzi granicę cienia, po której jest w stanie odzyskać siły witalne i wrócić do świata żywych. Armie Umbragen tworzą w dużej części nieumarli obdarzeni nie dającymi się przecenić mocami magicznymi.
Poza trzema rasami, nad którymi gracze są w stanie przejąć kontrolę, w grze pojawia się jeszcze czwarta, będąca we władaniu komputera – Illithids – starożytni wrogowie Umbragen, którzy również dążąc do zdobycia Serca Syberysa, stają się zagrożeniem dla każdej z trzech pozostałych ras. W trybie rozgrywki sieciowej gracze są w stanie dowodzić również siłami Illithids.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows
Producent: Liquid Entertainment
Wydawca: Atari / Infogrames
Recenzja GRYOnline
Akcja gry przenosi nas do Eberronu, świata powstałego z ciał trzech walczących ze sobą smoków. Dwa z nich utworzyły planetę, natomiast trzeci przybrał formę otaczającego ją pierścienia kryształów, czasem spadających na ziemię – tytułowych dragonshards.
11 kwietnia 2005
Dragonshard zapowiadany jest jako połączenie RTS-a i cRPG-a. W przeciwieństwie jednak do wielu innych podobnie reklamowanych tytułów w tym istnienie obu warstw wydaje się być dobrze uzasadnione i daje nadzieję na wysoką grywalność.
28 lutego 2005
Wywiad przeprowadzony został 31 sierpnia 2004 w Charlotte Street Hotel w Londynie. Udzielił go Edward Del Castillo z Liquid Entertainment. Rozmowa dotyczyła znajdującej się w produkcji, interesującej hybrydy RTS-a i cRPG-a, gry „Dragonshard”.
W tym tygodniu na Steami zadebiutują takie gry, jak Warhammer 40,000: Dawn of War - Definitive Edition, Echoes of the End, Bendy: Lone Wolf, Madden NFL 26, Forgotten Realms: Demon Stone, Inkshade, Dungeon Stalkers czy Dungeons & Dragons: Dragonshard.
gry
Adrian Werner
11 sierpnia 2025 10:25
Firma SNEG wypuściła odświeżone wersje dwóch kultowych tytułów – Dragonshard oraz Forgotten Realms: Demon Stone. Obie produkcje trafiły na platformę Steam.
gry
Kamil Kleszyk
12 sierpnia 2025 22:10
Korporacja Atari wydaje gry korzystające z licencji Dungeons & Dragons od wielu lat. Teraz jednak sielanka może dobiec końca, gdyż firma Hasbro (właściciel Wizards of the Coast i tym samym całej marki D&D) wytoczyła przeciwko Atari pozew o naruszenie warunków umowy licencyjnej.
pozostałe
Adrian Werner
18 grudnia 2009 10:18
Poradnik do gry Dragonshard, ambitnego dzieła będącego połączeniem strategii czasu rzeczywistego oraz gier fabularnych czyli RPG. Materiał zawiera opis dwóch kampanii z uwzględnieniem zadań głównych jak i pobocznych.
pozostałe
Redakcja GRYOnline.pl
17 listopada 2005 19:19
Jak poinformowała korporacja Atari, do sklepów w Ameryce Północnej trafiła oczekiwana przez wielu graczy strategia czasu rzeczywistego (RTS), wykorzystująca zasady systemu Dungeons & Dragons, pt. Dragonshard. Za developing gry odpowiadają pracownicy studia Liquid Entertainment (twórcy The Lord of the Rings: The War of the Ring czy Battle Realms).
gry
Krzysztof Bartnik
28 września 2005 09:21
Sierpień powinien być dla sympatyków Dragonshard miesiącem niezwykle szczęśliwym. Zaledwie kilka dni temu cieszyli się oni z pierwszego, oficjalnego demo programu, a już teraz mogą zacierać ręce na nowe wieści z obozu Atari – dodajmy, że wieści to istotne, gdyż dotyczą premiery gry na rynku.
gry
Krystian Smoszna
11 sierpnia 2005 08:47
Korporacja Atari w porozumieniu ze studiem Liquid Entertainment udostępniła na łamach Sieci wersję demonstracyjną gry Dragonshard. Oferuje ona dwa pierwsze rozdziały z kampanii Order of the Flame.
gry
Marcin Kolasiński
5 sierpnia 2005 08:43
Według ostatnich zapowiedzi, wyprodukowana przez studio Liquid Entertainment gra Dragonshard ukaże się we wrześniu bieżącego roku. Zainteresowania tą produkcją gracze nie będą jednak musieli czekać tak długo, aby zobaczyć jak ów produkt sprawuje się w akcji. Wydawca programu – koncern Atari – zapowiedział, że w pełni grywalne demo ukaże się jeszcze w tym tygodniu.
gry
Krystian Smoszna
12 lipca 2005 08:46
Nie doczekaliśmy się na początku bieżącego roku uprzednio zapowiadanej premiery gry o tytule Dragonshard, mającej zaoferować strategiczną zabawę z elementami gatunku cRPG, osadzoną w kultowym uniwersum Dungeons & Dragons. Korporacja wydawnicza Atari przesunęła bowiem moment rynkowego debiutu owego produktu w przyszłość. Wiemy już o jakim terminie mowa.
gry
Radosław Grabowski
20 czerwca 2005 12:44
Stało się już tradycją, że po ogłoszeniu swoich podsumowań finansowych, koncern Atari żegna się z częścią swoich developerów. W ubiegłym roku zamknięto studio Legend Entertainment (producentów Unreal 2) oraz WizardWorks (znane głównie z Deer Hunter). Tym razem wyrok zapadł na dwa oddziały lokalne Atari: jedno w Santa Monica, drugie w Beverly.
gry
Krystian Smoszna
10 lutego 2005 09:08
Popularne pliki do pobrania do gry Dragonshard.
trainer Dragonshard - + 6 trainer - 6 października 2005
patch Dragonshard - v.1.2.1 UK - 1 lutego 2006
demo Dragonshard - - 5 sierpnia 2005
patch Dragonshard - v.1.2.1b US - 14 lutego 2006
trainer Dragonshard - all missions - 30 września 2005
mod Dragonshard - DxWrapper (Windows 10 Fix) v.1.0.6542.21 - 14 listopada 2021
Wymagania sprzętowe gry Dragonshard:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 4 1.3 GHz, 512 MB RAM, karta grafiki 64MB (GeForce 3 lub lepsza), 3 GB HDD.
Średnie Oceny:
Średnia z 1 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 408 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Maciej Myrcha
Recenzent GRYOnline.pl
2005.12.19
Akcja gry przenosi nas do Eberronu, świata powstałego z ciał trzech walczących ze sobą smoków. Dwa z nich utworzyły planetę, natomiast trzeci przybrał formę otaczającego ją pierścienia kryształów, czasem spadających na ziemię – tytułowych dragonshards.
zanonimizowany660240 Pretorianin
Mamy tu do czynienia z bardzo dobrym klonem warcrafta 3.
Avatar__94 Pretorianin
Jaki do tego jest kod instalacyjny.Kupiłem w Clicku i tam nic nie było ?
Cyfrowy Baron Centurion
Klucz instalacyjny: 8XGU-7A4U-6B6R-M9VS
Powinien pasować do polskiej wersji
swietlik94 Pretorianin
Każda kolejna gra Liquid była słabsza od poprzedniej. Battle Realms wyróżniała się oryginalnością i grywalnością, LotR: War of the Ring już "tylko" grywalnością. Dragonshard z kolei wygląda na średnio udany eksperyment. Czy to oznacza złą grę? W żadnym wypadku. Jako RTS jest bardzo prosty (mimo wielu zależności między jednostkami) i fani stricte strategii raczej nie mają czego szukać. RPGiem jest wręcz banalnym. RPGowość tego tytułu przejawia się zdobywaniem globalnych PD, które wydaje się na ulepszenia jednostek, prawdziwym zatrzęsieniem umiejętności (każda jednostka ma przynajmniej dwie) oraz koniecznością zabiera łotrzyka do podziemi, żeby rozbrajał pułapki. Balans jest nienajlepszy: Jaszczuroludzie moim zdaniem są znacznie mocniejsi niż pozostałe frakcje. Ponadto, tylko dwie frakcje mają kampanie. Umbrageni (czyli tutejsza nacja Mrocznych Elfów) są dostępni tylko w potyczkach. Świat jest ciekawy, jest sporo wpisów w grze na jego temat, niemniej nie jest też jakoś wybitnie wyróżniający się na tle innych gier fantasy.
Silnik graficzny pamięta czasy Battle Realms i już w 2005 był przestarzały, niemniej wszystko jest wyraźne, a to w strategii (wszak grze bliżej do niej) najistotniejsze. Dźwięk jest okej, a muzyka standardowa.
W 2008 dałem za pudelkową wersję 20 zł i wówczas była to uczciwa cena za ten tytuł. Obecnie pewnie można ją wyrwać za znacznie mniej. Czy trzeba? Nie, ale można. Lepszą hybrydą jest SpellForce (zwłaszcza późniejsze części), ale te 16h w kampaniach upłynęło mi w miarę miło.