Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Disciples - seria gier

Utrzymana w konwencji dark fantasy seria strategii turowych, wykreowana przez studio Strategy First. Cykl uznawany bywa za jednego z największych konkurentów sagi Heroes of Might & Magic, na której wyraźnie się wzoruje.

Pierwsza odsłona serii – Disciples: Sacred Lands (w Polsce wydana pod tytułem Apostołowie: Ziemie Święte) trafiła w ręce graczy w 1999 roku. Produkcja spotkała się z umiarkowanie dobrym przyjęciem, jednak zdołała zaskarbić sobie rzeszę fanów. Trzy lata później deweloperzy ze studia Strategy First przygotowali pełnoprawną kontynuację - Disciples II: Dark Prophecy, która doczekała się trzech oficjalnych rozszerzeń (Disciples II: Guardians of the Light, Disciples II: Servants of the Dark i Disciples II: The Rise of the Elves). Po przejęciu praw do marki przez firmę Kalypso Media deweloping trzeciej części cyklu powierzono studiu .dat. Efektem tego była wydana w 2009 roku gra Disciples III: Renaissance oraz późniejszy o rok samodzielny dodatek Disciples III: Resurrection.

Akcja gier z serii Disciples toczy się w świecie Nevendaar, zamieszkałym przez ludzi, krasnoludy, elfy oraz nieumarłych. Przedstawiona historia ma bogate tło fabularne, obejmujące ponad sześć tysięcy lat i ukazujące losy krwawego konfliktu pomiędzy rasami, w który uwikłani są również bogowie. Najczęściej gracze mają też okazję poznać wydarzenia kampanii z różnych perspektyw.

Mechanika rozgrywki w dużym stopniu przypomina rozwiązania z Heroes of Might & Magic. Zabawa toczy się w turach na sporych rozmiarów mapach. Gracze wynajmują bohaterów, rekrutują jednostki (odrębne dla każdej z ras), rozbudowują miasta, zdobywają surowce, poszukują artefaktów, korzystają z zaklęć itd. Zasadnicza różnica tkwi w mechanice walki. W Disciples jednostki nie przemieszczają się po planszy, a znaczenie ma ich usytuowanie w szeregu i zasięg ataku.

Pierwsze dwie odsłony cyklu posiadały prostą, choć estetycznie wykonaną oprawę wizualną 2D. Wraz z premierą trzeciej części seria doczekała się trójwymiarowej grafiki generowanej w oparciu o autorski silnik studia .dat – Virtual Dream.

Disciples III: Reincarnation
Disciples III: Reincarnation

Strategiczne 14 lutego 2014

Przygotowana przez rosyjską firmę Akella, odświeżona i poprawiona edycja trzeciej części popularnej serii strategii turowych, Disciples III: Renaissance, wzbogacona zawartością samodzielnego dodatku Resurrection. Do dyspozycji graczy oddano 4 powiązane ze sobą fabularnie kampanie, z których każda poświęcona została innej frakcji. Dało to łącznie 27 misji głównych oraz ponad 70 pobocznych, co zdaniem twórców powinno zapewnić zabawę na min. 200 godzin. Wprowadzone w kwestii mechaniki zmiany dotknęły głównie systemu walki oraz magii. Areny bitew uległy zmniejszeniu, podobnie jak zakres ruchów i zasięg poszczególnych jednostek. Przywrócono także potyczki, rozgrywające się na statkach, zaś na przebieg rozgrywki i umiejętności bojowe jednostek możemy wpływać za pomocą specjalnych magicznych totemów. Twórcy wprowadzili rozbudowany edytor misji i usunęli szereg bugów, odkrytych po premierze gry. Lekkiemu podrasowaniu uległa także szata graficzna oraz animacje postaci.

PC

Disciples III: Odrodzenie
Disciples III: Odrodzenie

Strategiczne 11 grudnia 2009

Trzecia odsłona wysoko ocenianej serii Disciples, zapoczątkowanej w 1999 roku przez studio Strategy First. Nowa część gry to nie tylko nowy wydawca, ale także i producent, w którego rolę wcieliło się nieznane wcześniej studio .dat, będące częścią rosyjskiej korporacji Akella. Akcja gry przenosi nas ponownie do znanego z wcześniejszych odsłon uniwersum Nevendaaru, które staje się areną rywalizacji między siłami dobra i zła. Twórcy przygotowali trzy grywalne kampanie, w których możemy stanąć na czele Imperium, Legionu Potępionych oraz Przymierza Elfów. Ogólne założenia rozgrywki pozostały niezmienione – nadal mamy więc do czynienia ze strategią turową, przypominającą kultowy cykl Heroes of Might & Magic. W grze pojawiły się również elementy RPG, a przebieg walki poddany został szeregowi modyfikacji (m.in. możliwość przemieszczania oddziałów). Oczywistym novum jest przejście gry w pełen trójwymiar, dzięki autorskiemu silnikowi Virtual Dream.

PC

Disciples II: Mroczne Proroctwo
Disciples II: Mroczne Proroctwo

Strategiczne 28 stycznia 2002

Strategia turowa osadzona w realiach fantasy, będąca bezpośrednią kontynuacją Disciples: Sacred Lands. Wkraczamy do magicznego świata przypominającego czasy średniowiecza, gdzie cztery rasy toczą walkę o rozległe terytoria. W porównaniu do poprzedniej części usprawniono grafikę, interfejs użytkownika, a także sztuczną inteligencję przeciwników. Gra posiada tryb multiplayer do czterech graczy.

PCNDS

Apostołowie: Święte Ziemie
Apostołowie: Święte Ziemie

Strategiczne 28 września 1999

Strategiczna gra turowa osadzona w realiach fantasy. Rozgrywka przypomina serię Heroes of Might & Magic, gdzie wybierając jedną z nacji, stajemy do walki z licznymi stworami i rasami, a naszym głównym celem jest objęcie terytorium należącego do wroga. Duże możliwości rozwoju głównego bohatera, ogromne ilości zaklęć i tryb dla wielu graczy sprawiają, że warto dać szansę tej grze.

PC