Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria Sudden Strike - seria gier

Cykl taktycznych RTS-ów osadzonych podczas II wojny światowej. Seria Sudden Strike została wykreowana przez studio Fireglow, które sprawowało pieczę nad jej rozwojem do 2009 roku. Później opracowywanie kolejnych produkcji spod tego szyldu przypadło w udziale zespołowi Kite Games.

Historia serii Sudden Strike

Pierwsza odsłona cyklu, czyli Sudden Strike, ukazała się w październiku 2000 roku. Produkcja spotkała się z umiarkowanie ciepłym odzewem ze strony graczy i recenzentów, jednak osiągnięte przez nią wyniki okazały się na tyle dobre, że zapoczątkowana przez nią marka na kolejne lata stała się oczkiem w głowie swoich twórców – studia Fireglow. Po opracowaniu dodatku Sudden Strike Forever (który z czasem sam doczekał się nieoficjalnych rozszerzeń spod szyldu Total War), twórcom nie pozostało nic innego, jak przygotować pełnoprawną kontynuację.

Sudden Strike 2 zadebiutował w sierpniu 2002 roku i powtórzył umiarkowany sukces pierwowzoru. W przeciwieństwie do niego, druga część serii nie otrzymała oficjalnego dodatku; niemniej, doczekała się dwóch nieoficjalnych rozszerzeń spod szyldu Hidden Stroke APRM. W zamian autorzy przygotowali Sudden Strike’a: Resource War, czyli poboczną część serii, która zadebiutowała w październiku 2004 roku.

Na pełnoprawną trzecią odsłonę cyklu, czyli Sudden Strike’a 3: Arms for Victory, trzeba było zaczekać do listopada 2007 roku. Tytuł oparto na nowej technologii i wprowadzono w nim zmiany w rozgrywce, jednak gracze oraz recenzenci przyjęli go nieco chłodniej niż jego poprzedników. W lipcu 2008 roku ukazało się darmowe rozszerzenie – Ardennes Offensive, zaś marzec 2009 przyniósł premierę jeszcze jednego pobocznego projektu – Sudden Strike’a: The Last Stand.

Następnie w temacie marki zapadła cisza, którą przerwała dopiero premiera Sudden Strike’a 4. Była to pierwsza część serii, która oprócz komputerów osobistych zawitała również na konsole. Dzieło nowego studia – Kite Games – zadebiutowało na PC i PlayStation 4 w sierpniu 2017 roku, zaś na Xboksie One ukazało się w czerwcu 2018. Gra spotkała się z umiarkowanie pozytywnym odbiorem, porównywalnym do dwóch pierwszych odsłon serii.

Niemniej, na zapowiedź Sudden Strike’a 5 trzeba było zaczekać aż do lipca 2025 roku. Gra zmierzała na PC, PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S.

Gameplay w cyklu Sudden Strike

W grach z serii Sudden Strike akcję oglądamy z lotu ptaka. Podczas rozgrywki trafiamy na drugowojenne pola bitew i dowodzimy szerokim wachlarzem jednostek, obejmującym piechotę, czołgi, artylerię i lotnictwo. Na przestrzeni kolejnych misji realizujemy różnorodne cele polegające na atakowaniu określonych pozycji bądź obronie wskazanych miejsc. O sukcesie lub porażce decyduje tu zarówno liczebność naszej armii, jak i obrana przez nas taktyka, a także umiejętne wykorzystanie terenu, osłon oraz linii zaopatrzenia.

Co ciekawe, trzecia część serii eksperymentowała z budowaniem baz i zbieraniem zasobów, a także z pozwoleniem graczowi na rekrutowanie jednostek podczas misji. Jako że owa zmiana niespecjalnie przypadła do gustu fanom, w czwartej odsłonie cyklu zrezygnowano z niej i powrócono do korzeni.

Grafika w serii Sudden Strike

Dwie pierwsze części serii Sudden Strike były dwuwymiarowymi produkcjami. Począwszy od Sudden Strike’a 3 cykl oferuje jednak trójwymiarową oprawę.

Sudden Strike 5
Sudden Strike 5

Strategiczne 2026

Piąta główna część serii RTS-ów osadzonych w czasach II wojny światowej. Sudden Strike 5 oddaje nam do dyspozycji ponad 300 jednostek, a to, w jaki sposób realizujemy stawiane przed nami cele, w dużym stopniu zależy od naszej indywidualnej taktyki.

PCPS5XSX

Sudden Strike 4
Sudden Strike 4

Strategiczne 11 sierpnia 2017

Czwarta odsłona zapoczątkowanej w roku 2000 serii wojennych strategii czasu rzeczywistego studia Fireglow, której stworzenie po przejęciu praw do marki przez Kalypso Media, powierzono młodej ekipie studia Kite Games. Podobnie jak we wcześniejszych częściach cyklu, akcja Sudden Strike 4 osadzona została w czasach II wojny światowej. W grze przejmujemy kontrolę nad wojskami Niemiec, USA, Wielkiej Brytanii oraz ZSRR, biorąc udział w kolejnych bitwach, w ramach trzech rozbudowanych kampanii fabularnych lub pojedynków wieloosobowych. Do dyspozycji graczy oddano ponad sto zróżnicowanych jednostek oraz sporą gamę możliwości taktycznych, takich jak zastawianie zasadzek, przejmowanie budynków przy pomocy piechoty, przywoływanie wsparcia z powietrza czy możliwość wykorzystania słabych punktów czołgów. Największą nowość tej odsłony stanowią znacznie większe mapy oraz wprowadzenie do rozgrywki dziewięciu historycznych generałów, których unikalne zdolności potrafią odwrócić losy niejednej bitwy.

PCPS4XONE

Sudden Strike: The Last Stand
Sudden Strike: The Last Stand

Strategiczne 20 marca 2009

Sudden Strike: The Last Stand to historyczna strategia czasu rzeczywistego wydana przez CDV jako kontynuacja trzeciej części kultowej serii Sudden Strike, zatytułowanej Arms of Victory. Tak jak w przypadku poprzednich odsłon za jej stworzenie odpowiedzialne jest studio Fireglow.

PC

Sudden Strike 3: Arms for Victory
Sudden Strike 3: Arms for Victory

Strategiczne 30 listopada 2007

Trzecia odsłona popularnego cyklu drugowojennych RTS-ów, opracowana przez studio Fireglow. Pomimo że produkcja czerpie ze schematu wypracowanego na potrzeby poprzednich części serii, autorzy zdecydowali się na wprowadzenie całego szeregu zmian, usprawnień i świeżych rozwiązań, na których czele stoi nowy silnik graficzny. Tak zwany Sudden Strike Next7 potrafi wyrenderować olbrzymie i zróżnicowane obszary oraz wiele jednostek obecnych jednocześnie na ekranie, pozwalając przy tym na tworzenie dynamicznych efektów oświetlenia i cieniowania. Dzięki niemu gracze otrzymują również dużą swobodę ruchu kamery oraz możliwość dokładnego zbliżenia widoku. Sudden Strike 3: Arms for Victory oferuje też stworzony od podstaw interfejs pozwalający na kontrolę wielu oddziałów – mowa zarówno o jednostkach naziemnych, jak i wodnych. Gra kładzie przy tym większy nacisk na przygotowanie do walk – twórcy zadbali o wprowadzenie nowego systemu logistycznego, a także możliwość tworzenia systemów obronnych. Na osobną wzmiankę zasługuje wsparcie dla multiplayerowych rozgrywek, które towarzyszą standardowej kampanii dla pojedynczego gracza.

PC

Sudden Strike: Wojna o Zasoby
Sudden Strike: Wojna o Zasoby

Strategiczne 4 października 2004

Kolejny tytuł, który dołącza do rodziny słynnych strategii czasu rzeczywistego „Sudden Strike”. „Resource War” to zarazem ostatni produkt z serii zrealizowany przy użyciu leciwego już silnika (wykorzystanego w Sudden Strike I i II) i ukazany w dwuwymiarowym otoczeniu.

PC

Sudden Strike 2
Sudden Strike 2

Strategiczne 8 sierpnia 2002

Sudden Strike 2 jest kontynuacją wydanej w 2000 roku wojennej strategii czasu rzeczywistego. Deweloperzy ze studia Fireglow pozostali wierni realiom II wojny światowej, powiększając jednak obszar działań także o Azję i Pacyfik. Gracze mogą dowodzić siłami ZSRR, USA, Wielkiej Brytanii, III Rzeszy i Japonii. W porównaniu z pierwowzorem sequel odznacza się większą liczbą jednostek oraz lepszą oprawą wizualną.

PC

Sudden Strike
Sudden Strike

Strategiczne 26 października 2000

Sudden Strike to rozbudowana strategia czasu rzeczywistego, przygotowana przez studio deweloperskie Fireglow. Akcja gry osadzona została w realiach II wojny światowej, a gracze mogą wcielić się w role dowodzących wojskami brytyjskimi, radzieckimi lub niemieckimi. Twórcy zadbali o skomplikowane, bazujące na historycznych źródłach scenariusze, rozgrywane na olbrzymich planszach i przy udziale setek jednostek.

PC