Seria Sudden Strike - seria gier
Cykl taktycznych RTS-ów osadzonych podczas II wojny światowej. Seria Sudden Strike została wykreowana przez studio Fireglow, które sprawowało pieczę nad jej rozwojem do 2009 roku. Później opracowywanie kolejnych produkcji spod tego szyldu przypadło w udziale zespołowi Kite Games.
Historia serii Sudden Strike
Pierwsza odsłona cyklu, czyli Sudden Strike, ukazała się w październiku 2000 roku. Produkcja spotkała się z umiarkowanie ciepłym odzewem ze strony graczy i recenzentów, jednak osiągnięte przez nią wyniki okazały się na tyle dobre, że zapoczątkowana przez nią marka na kolejne lata stała się oczkiem w głowie swoich twórców – studia Fireglow. Po opracowaniu dodatku Sudden Strike Forever (który z czasem sam doczekał się nieoficjalnych rozszerzeń spod szyldu Total War), twórcom nie pozostało nic innego, jak przygotować pełnoprawną kontynuację.
Sudden Strike 2 zadebiutował w sierpniu 2002 roku i powtórzył umiarkowany sukces pierwowzoru. W przeciwieństwie do niego, druga część serii nie otrzymała oficjalnego dodatku; niemniej, doczekała się dwóch nieoficjalnych rozszerzeń spod szyldu Hidden Stroke APRM. W zamian autorzy przygotowali Sudden Strike’a: Resource War, czyli poboczną część serii, która zadebiutowała w październiku 2004 roku.
Na pełnoprawną trzecią odsłonę cyklu, czyli Sudden Strike’a 3: Arms for Victory, trzeba było zaczekać do listopada 2007 roku. Tytuł oparto na nowej technologii i wprowadzono w nim zmiany w rozgrywce, jednak gracze oraz recenzenci przyjęli go nieco chłodniej niż jego poprzedników. W lipcu 2008 roku ukazało się darmowe rozszerzenie – Ardennes Offensive, zaś marzec 2009 przyniósł premierę jeszcze jednego pobocznego projektu – Sudden Strike’a: The Last Stand.
Następnie w temacie marki zapadła cisza, którą przerwała dopiero premiera Sudden Strike’a 4. Była to pierwsza część serii, która oprócz komputerów osobistych zawitała również na konsole. Dzieło nowego studia – Kite Games – zadebiutowało na PC i PlayStation 4 w sierpniu 2017 roku, zaś na Xboksie One ukazało się w czerwcu 2018. Gra spotkała się z umiarkowanie pozytywnym odbiorem, porównywalnym do dwóch pierwszych odsłon serii.
Niemniej, na zapowiedź Sudden Strike’a 5 trzeba było zaczekać aż do lipca 2025 roku. Gra zmierzała na PC, PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S.
Gameplay w cyklu Sudden Strike
W grach z serii Sudden Strike akcję oglądamy z lotu ptaka. Podczas rozgrywki trafiamy na drugowojenne pola bitew i dowodzimy szerokim wachlarzem jednostek, obejmującym piechotę, czołgi, artylerię i lotnictwo. Na przestrzeni kolejnych misji realizujemy różnorodne cele polegające na atakowaniu określonych pozycji bądź obronie wskazanych miejsc. O sukcesie lub porażce decyduje tu zarówno liczebność naszej armii, jak i obrana przez nas taktyka, a także umiejętne wykorzystanie terenu, osłon oraz linii zaopatrzenia.
Co ciekawe, trzecia część serii eksperymentowała z budowaniem baz i zbieraniem zasobów, a także z pozwoleniem graczowi na rekrutowanie jednostek podczas misji. Jako że owa zmiana niespecjalnie przypadła do gustu fanom, w czwartej odsłonie cyklu zrezygnowano z niej i powrócono do korzeni.
Grafika w serii Sudden Strike
Dwie pierwsze części serii Sudden Strike były dwuwymiarowymi produkcjami. Począwszy od Sudden Strike’a 3 cykl oferuje jednak trójwymiarową oprawę.