Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Najciekawsze materiały do: Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi

Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - Unofficial Arcanum Patch v.0.91225
Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - Unofficial Arcanum Patch v.0.91225

modrozmiar pliku: 20,2 MB

Unofficial Arcanum Patch to modyfikacja do Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura, której autorem jest Drog Black Tooth. Zgodnie z tytułem, projekt pełni funkcję nieoficjalnej aktualizacji. Oryginalni deweloperzy gry, czyli pracownicy studia...

Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi
Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi

demo gryrozmiar pliku: 254,9 MB

Świat w Arcanum to cudowne miejsce, w którym magia i technologia mają równą władzę, a podróżnik może ująć w rękę pistolet lub ognisty miecz. Miejsce, w którym wielkie przemysłowe miasta zdobią zamczyska i fabryki, będąc domem dla Karłów, Ludzi, Orków...

Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - poradnik do gry

poradnik do gry12 października 2001

Arcanum można uznać za jeden z największych wirtualnych światów jaki dotychczas stworzono, dlatego też publikując niniejszy poradnik mamy nadzieję, iż umożliwi on wam jego lepsze, bardziej dogłębne poznanie oraz oczywiście ułatwi i uprzyjemni zabawę.

Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - recenzja gry
Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - recenzja gry

recenzja gry27 września 2001

Światowa premiera 22 sierpnia 2001. Arcanum to niespotykany dotychczas świat, w którym magia przeplata się z technologią, a podróżnik może ująć w rękę zarówno pistolet jak i ognisty miecz. To pozycja wręcz obowiązkowa dla każdego, lubiącego gry z gatunku rpg.

Współtwórca Fallouta i Arcanum pracuje nad nową grą RPG

wiadomość19 marca 2009

Jason Anderson pracuje nad nową produkcją RPG dla firmy inXile. Osobnik ten odpowiedzialny jest między innymi za współtworzenie pierwszego Fallouta, jeszcze w szeregach studia Interplay. Chociaż na razie nie otrzymaliśmy wielu precyzyjnych informacji co do charakteru tego projektu, to pojawiają się pewne sugestie, że być może będzie on swoistą kontynuacją Wastelands, czyli pierwowzoru Fallouta.

Specjalny koncert na rozpoczęcie tegorocznej edycji targów Games Convention
Specjalny koncert na rozpoczęcie tegorocznej edycji targów Games Convention

wiadomość28 lutego 2005

Zaplanowana na 17 sierpnia 2005 roku kolejna edycja targów Games Convention w Lipsku, rozpocznie się od mocnego uderzenia. Jak informuje niemiecki magazyn GameStar, ceremonię otwarcia imprezy uświetni specjalny koncert, podczas którego orkiestra symfoniczna pod batutą Andy’ego Bricka wykona utwory z klasycznych, jak i nowych gier komputerowych.

Koniec Troika Games

wiadomość25 lutego 2005

Koniec domysłów i spekulacji. Leonard Boyarsky, Tim Cain oraz Jason Anderson wystosowali specjalne oświadczenie, w którym poinformowali o likwidacji Troika Games. Tym samym potwierdziły się wcześniejsze plotki, mówiące o wyprzedaży sprzętu biurowego, które zwiastowały rychły upadek firmy.

Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - v.1.0.7.0 PL
Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - v.1.0.7.0 PL

patchrozmiar pliku: 3,1 MB

Wersja: 1.0.7.0 Patch ten uaktualnia grę do wersji 1.0.7.0 usuwając między innymi 40 wykrytych błędów (oprócz błędów, które poprawione zostały przez zachodniego producenta, patch zawiera serię uaktualnień do polskiej lokalizacji). Dokładną listę...

W oczekiwaniu na Baldur's Gate 3 – najlepsze izometryczne gry RPG
W oczekiwaniu na Baldur's Gate 3 – najlepsze izometryczne gry RPG

artykuł6 lipca 2020

Baldur's Gate 3 może okazać się zbawicielem izometrycznych RPG, które powoli znów osuwają się w niszę. Na premierę jeszcze poczekamy, więc zobaczcie, czym możecie umilić sobie odliczanie do tego wydarzenia.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
03.10.2017 12:39
fakk3
😃
8
odpowiedz
fakk3
61
Pretorianin

Swoją drogą jest to jedyny crpg w którym po wejściu do restauracji zostałem wyproszony z powodu niewłaściwego ubioru. Już nie mówiąc o możliwości wchodzenia/wychodzenia przez okno.

12.08.2015 17:24
odpowiedz
boy3
65
Senator

Najgorzej w Arcanum wypada nie grafika, tylko walka, rozwój postaci i czary które są kiepskie w porównaniu do czarów D&D, no i totalnie nie zbalansowana. Szkoda że nigdy nie powstanie remake Arcanum ;c

21.08.2015 12:48
1
odpowiedz
zanonimizowany813590
57
Generał

boy3
Najgorzej w Arcanum wypada nie grafika, tylko walka, rozwój postaci i czary które są kiepskie w porównaniu do czarów D&D, no i totalnie nie zbalansowana.
No cóż, skoro podobał Ci się rozwój postaci z komputerowych wersji D&D, tj. Baldura, Icewinda (Świątynię i Tormenta pomijam, bo były lepiej zaprojektowane pod tym względem), a system z Arcanum Ci zawadza, to naprawdę nie potrafię tego zrozumieć. Rozwój postaci w DeDekowych cRPGach ograniczał się tylko na klikaniu "awans". I to był cały rozwój postaci. Jedynie zaklęć było sporo.
Piszesz również o braku balansu w tej grze. Zgadzam się, jednak w DeDekowych cRPGach balans rozgrywki również był daleko w tyle, a czarodzieje na wysokich poziomach zamieniali się w żywą artylerię.

01.09.2015 15:35
odpowiedz
boy3
65
Senator

@UP Głównie mówiłem o czarach, które w porównaniu do D&D są słabo zrobione. Pomysł z szkołami magów był dobry, ale powinno być że potężniejsze czary zdobywamy wraz z lvl, a teraz jest tak że gdy już wbije się najwyższy czar danej szkoły, to trzeba rozwijać drugą. Po prostu mi nie pasuje takie rozwiązanie, reszta jest w porządku, chociaż w falloucie rozwój postaci był lepiej zrobiony według mnie od Arcanum. Nie podobało mi się też że punkty były i do statystyk, i do umiejętności. W falloucie na początku pakowaliśmy w staty, a potem po prostu w skille, dla kogoś to zaleta, ale nie dla mnie. Po prostu ze wszystkich gier które wymieniłeś rozwój postaci jakoś słabiej wypadł w Arcanum.

Dla mnie zarówno AD&D 2, jak i D&D 3 wypada po prostu dużo lepiej od Arcanum. Magowie w D&D byli mocni, ale tam się grało drużynowo z wojami, czego niestety w Arcanum tego nie czuć, mimo tego że się ma towarzyszy, głównie dlatego że nie można sterować ręcznie towarzyszami, no i można było mieć ponad 5 towarzyszy (sam miałem około 10)

05.09.2015 16:46
📄
odpowiedz
zanonimizowany1052162
20
Chorąży
10

Widzę że nie tylko ja doświadczam spadków płynności na Windows 8? (albo wina sterów, zbyt nowe ??) Jakby ktoś jeszcze miał podobny problem to chciałbym się podzielić jak udało mi się (po wielu godzinach zmagań) odzyskać w miare sensowną płynność.

Krok po kroku co należy zrobić
1. Zainstalować gre C-:
2. Zainstalować oficjalnego patcha (chyba ze mamy gre z gog'a to nie trzeba)
3. Instalujemy Spolszczenie + oficjalny patch PL
4. Instalujemy UAP (kilka nowych dialogów z tego patcha będzie w grze po angielsku)
5. Teraz potrzebny będzie ddwrapper. Wygooglujcie sobie ddwrapper.zip (pierwszy wynik w googlach)
6. Naturalnie rozpakować zawartość paczki do folderu z grą (oczywista podmieniamy pliki). Następnie w pliku tekstowym Aqrit zmieniamy wartość ForceDirectDrawEmulation na 2, zapisujemy.
7. Teraz przechodzimy na pulpit i wchodzimy we właściwości skrótu z grą. W rubryce element docelowy, na samym końcu zaraz po arcanum.exe dopisujemy: -no3d -window Powinno to wyglądać tak \Arcanum.exe -no3d -window
8. Polecam granie w bardziej przystępnej rozdzielczości, w tym celu używamy moda HighRes1.1a
Podczas instalacji należy podać pożądana rozdzielczość. Odradzam ustawianie pełnej rozdzielczości naszego pulpitu ponieważ część interfejsu gry będzie zasłonięta, choćby przez pasek zadań, lepiej więc będzie wpisać roździałke zmniejszoną o te kilka % dla przykładu, nie 1920x1200 tylko 1880x1100, gra w oknie może mieć praktycznie dowolną rozdzielczość :)

I to tyle, pozostaje sie cieszyć grą :)
PS. Wciąż mogą przydarzyć się spadki fps ale na pewno już nie tak drastyczne.

19.09.2015 16:55
onizuka81
odpowiedz
onizuka81
62
Centurion
10

Mechanika walki zaiste nie zachwyca, grafika również nie była wspaniała w chwili premiery ale gra dla mnie jest kultowa - fabuła jest genialna ! ! !

04.10.2015 19:59
odpowiedz
AntyGimb
58
Senator

W końcu wkręciłem się w tę grę :). Poezja! Klimat i fabuła niesamowita, ale wciąga jak cholera. Nawet nie wiadomo kiedy mija 5h... Jak ktoś nie ma czasu na co najmniej 5-6h dziennie, to niech nawet tej gry nie rusza ;). Z High Res grafika nie razi, a do walki da się przyzwyczaić.

08.10.2015 19:21
2
odpowiedz
AntyGimb
58
Senator

Genialna! Boże dlaczego ja tak długo zwlekałem z tą grą?! Absolutne TOP 3 RPG! Zaraz za Falloutem i Baldur's Gate.

03.02.2016 16:20
KUBAA@^
1
odpowiedz
[email protected]^
41
Pretorianin

Gra Mistrzowska.Fabuła nie gorsza od "mistrza " fabuły czyli Planescape Torment.Klimat wrecz wciaga ,szkoda konczyc i odchodzic od komputera ,na szczescie jutro tez jest dzien...,tak za kazdym razem mialem kiedy gralem w ta grę.TOP 3 cRPG jakie wyszły.

03.02.2016 16:38
elathir
odpowiedz
elathir
57
Czymże jest nuda?
9.5

Jeden z najlepszych cRPGów jaki kiedykolwiek się ukazał, gdyby nie bugi to ta gra była by wymieniana koło Tormenta, BG2 czy F2 jednym ciągiem.

Koncepcyjnie? Jeden z najlepszych pomysłów, światów, klimatów w historii gier wideo. Z wykonaniem trochę gorzej, bo studiu kasa się skończyła gdzieś tak w 3/4 roboty i widać, że gra jest niedorobiona (puste przestrzenie, bugi w końcowej fazie gry, często kuriozalne). Ale mimo to ta gra to i tak poezja.

Gdybym chciał kiedykolwiek zobaczyć remaster jakiejkolwiek gry, to tej, Arcanum z poprawionymi błędami, z ładniejszym rzutem izometrycznym (poziom pilarsów np.) i dokończonymi pomysłami na które zabrakło czasu.

Najbardziej w tej grze jednak rozwala zróżnicowanie rozgrywki, to nie jest gra, którą można poznać przy jednym przejściu. Gra półogrem idiotą ale siłą olbrzyma skrajnie się różni od gry technologiem, a ta od gry magiem.

Ta gra jest wzorem jak należy projektować światy RPG, jak układać ich koncepcje itd.

05.02.2016 15:55
KUBAA@^
odpowiedz
[email protected]^
41
Pretorianin

A nawet wystarczyla by grafika jak w Shadowrunach .Pillarsy mialy swietna grafikę to tez bym nie pogardził.A wtedy ta gra spokojnie pobija Baldursy czy Icewindy.

23.05.2016 19:59
Volgart
👍
1
odpowiedz
Volgart
4
Centurion

Bardzo często do niej wracam i za każdym razem podoba mi się coraz bardziej. :)

27.07.2016 23:30
odpowiedz
zanonimizowany994511
41
Pretorianin

Ta gra pójdzie na laptopie dziesięcioletnim?

22.08.2016 19:28
Ahtek84
odpowiedz
2 odpowiedzi
Ahtek84
28
Pretorianin
7.5

Muzyka z tej gry dalej ją mam w uszach po tylu latach genialny Sundtruck..Walka była beznadziejnia i fizyka tych postaci ,bo grafika Standard jak na tamte lata ,Historia wspaniała jak i pomysł również,wciągająca na maxa !Warta Przejścia ale tylko Jedorazowego

29.09.2016 23:43
Siral
odpowiedz
2 odpowiedzi
Siral
15
Saya!

Gdzie można ją dorwać, w polskiej wersji językowej?Na GOG jest tylko angielska, to wtedy gdzie spolszczenie dorwać, czy będzie w ogóle działać z GOG'iem?

post wyedytowany przez Siral 2016-09-29 23:49:51
30.09.2016 13:56
Rithven
1
odpowiedz
Rithven
18
Chorąży
10

Arcydzieło.

16.06.2017 12:41
odpowiedz
Erlan012
47
Konsul
9.5

Nie jest to gra idealna ale klimat jest niepowtarzalny.
Jedna z tych gier w której wady nie mają znaczenia i chce się grać.

ps
Motyw przewodni w menu jest idealny.

post wyedytowany przez Erlan012 2017-06-16 12:41:53
07.07.2017 09:03
1
odpowiedz
zanonimizowany747924
35
Centurion
10

Drog Black Tooth udostępnił nową wersję High Resolution Patcha, który ma znacznie większe możliwości niż stara wersja (jest większa czcionka i masa innych bajerów), do tego poprawił błędy, np. ten który uniemożliwiał dokończenie jednego z najlepszych questów w Arcanum (Ogre Island):
http://www.rpgcodex.net/forums/index.php?threads/arcanum-high-resolution-patch-version-1-5-release.115869/

Link bezpośredni do patcha: https://drive.google.com/open?id=0B0naWlTE4ubBM1E5TnZYUnZvZVE

15.09.2017 15:16
1
odpowiedz
mukulele
8
Legionista

Gra mega ambitna. Tytuł się już zestarzał (grafika itd.). Nie pomogą jej już żadne patche graficzne itd. jeśli chodzi o oprawę wizualną. Gra posiadała również sporo różnych błędów w czasie premiery (do tej pory fani nie poprawili wszystkiego). Lecz to w ogóle nie przeszkadzało i do tej pory według mnie nie wypuszczono gry z lepszą historią, fabułą i przygodą. Mamy rok 2017 a w grze sprzed prawie 20 lat jest do wyboru system walk turowych lub zwykły. Coś niesamowitego że w żadnym innym tytule próżno szukać czegoś podobnego. Tak ambitnych gier już się zwyczajnie nie robi. Granie w nią było mega przyjemnością, bardzo klimatyczne nieprzewidywalne uniwersum. Chciało się zgłębiać historię każdej napotkanej postaci w grze, nawet z pozoru niezwiązanej z fabułą. Same questy poboczne w tej grze przebijają każdy inny wątek główny w jakiejkolwiek grze. To tak jakby zrobić grę w której jest dużo różnych ciekawych historii, taki miszmasz, który jednak doskonale się sprawdzał. Powstało również sporo modów/dodatków chyba nawet próba zrobienia nowej równie dobrej historii, jednak żaden nie równał się z tym głównym gry. Dla mnie najlepszy cRPG w historii gier, któremu nawet baldur gates 2 nie dorasta.

16.09.2017 01:20
1
odpowiedz
kaszuszka
2
Junior
10

Czasy mojej młodości. Pierwsza gra która urzekła mnie dosłownie wszystkim. Najbardziej ambitna, wciągająca, rozbudowana pod każdym względem gra w jaką grałam. Zarówno pod względem gameplayu jak i możliwości i wyborów oraz podejmowanych decyzji które skutkowały innymi ścieżkami zadań i zakończeniami gry. Można było być kim się chciało, w sposób w jaki się chciało. Ogromnie satysfakcjonująca gra, którą ukończyłam każdą możliwą postacią i mam nadzieję że odkryłam każde możliwe zakończenie. Pamiętam że w tamtych czasach, gra była zupełnie niedoceniona, (zapewne przez wielki szał na diablo II) nie było wcale o niej głośno a szkoda bo być może pracowano by nad nią nadal i tytuł miałby następcę.

post wyedytowany przez kaszuszka 2017-09-16 01:25:08
01.10.2017 23:40
fakk3
odpowiedz
2 odpowiedzi
fakk3
61
Pretorianin
8.0

Bardzo dobry i rozbudowany crpg choć mocno niedorobiony technicznie. Najbardziej irytowała mnie w tej grze muzyka. Niby klimatyczna, ale wyłączyłem ją po pół godziny, bo ile można cały czas muzyki smyczkowej słuchać.

02.10.2017 13:49
SpecShadow
odpowiedz
SpecShadow
83
Silence of the LAMs
8.5

Na Steamie jest do ściągnięcia Arcanum - Multiverse Edition.
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=760410053
Gra dostosowana do odpalenia na nowych systemach operacyjnych + usprawnienia graficzne.
Spolszczenie nie działa z tą wersją, już ktoś próbował.

Dodatkowo można włączać ciekawe opcje w launcherze jak np. wyłączenie random encounters (starć na mapie).

03.10.2017 12:39
fakk3
😃
8
odpowiedz
fakk3
61
Pretorianin

Swoją drogą jest to jedyny crpg w którym po wejściu do restauracji zostałem wyproszony z powodu niewłaściwego ubioru. Już nie mówiąc o możliwości wchodzenia/wychodzenia przez okno.

16.02.2018 18:55
kAjtji
1
odpowiedz
kAjtji
62
Zwykły Użytkownik
9.5

Wspaniała gra, jeden z najlepszych RPG w jakie kiedykolwiek grałem, nie mogłem się oderwać dopóki gry nie skończyłem, ale mimo, że zaglądałem w niemal każdy kąt czuję, że trochę mnie ominęło, bo mimo maksymalnego 50 poziomu, miałem zaledwie 41 :/, kiedyś przejdę to po raz drugi... trzeci... czwarty... Dopiero ją ukończyłem, a już tęsknię.

27.08.2018 05:06
odpowiedz
zanonimizowany1271041
1
Legionista

Dla mnie nudy.

09.11.2018 16:02
odpowiedz
1 odpowiedź
ojciec18
26
Chorąży
7.0

Za same założenia i mnogość opcji ten RPG mógł od razu stanąć obok Fallout'a 2, Baldur's Gate 2 i Planescape Torment. Dużo zadań pobocznych, schematy (po dziś dzień jeden z lepiej rozwiązanych craftingów w grach RPG), ilość napotkanych postaci, dobra fabuła... Arcanum trawiły jednak kwestie techniczne. Pomijam już archaiczną grafikę (bo ona przy ogromie tej gry byłaby jeszcze absolutnie do przełknięcia), czy system walki, ale czasem zdarzały się tak niesamowicie denerwujące bugi, jak np. brak możliwości ukończenia niektórych questów pobocznych! Przykładowo - quest z prowadzeniem dochodzenia. Teraz już nie pamiętam dokładnie etap po etapie na czym on polegał, ale w pewnym momencie, gdy trzeba było zgłosić się do osoby będącej kluczową w tym zadaniu, tej postaci po prostu na swoim miejscu nie było. Nawet po spatchowaniu problem nie znikał, a dla mnie jest to rzecz po prostu dyskwalifikująca dany RPG. Czemu gra zabiera mi możliwość zdobycia kolejnych PD, przedmiotów, czy też zwyczajnej satysfakcji z wypełnienia misji? Takich zadań niestety było nieco więcej, a i po sprawdzeniu na forach zagranicznych utwierdziłem się tylko w tym, że to nie była wina mojej wersji gry i takie problemy faktycznie istniały. Reasumując - za kwestie techniczne najwyżej 4,5. Za pomysły, ogrom świata - zdecydowane 10. Gdyby Arcanum było bardziej dopracowane, to zawsze stałoby na półce obok ww. przeze mnie klasyków. Mimo wszystko i tak polecam, to wciąż kawał świetnej przygody.

21.04.2019 11:19
odpowiedz
zanonimizowany1246205
19
Generał
Image

W końcu przeszedłem całość. Jak dla mnie zabrakło jakichś ciekawszych miejsc do walki. Miasta były super, szczególnie Tarant czy miasteczko elfów ale z miejscówek oprócz zamku nekromanty w Asshbury, Vendigroth i krótkiej finałowej nie było klimatycznych battlegroundów. Najlepsze były podziemia Vendigroth i walka z maszynami ale to za mało, powinni więcej własnie takich technologicznych miejsc zrobić. Zadania były fajne i zróżnicowane ale nagrody za ich wykonanie to jakaś kpina, mało expa i kasy. Ekwipunku było mało i był mało zróżnicowany ale gra nadrabiała to dobrym craftingiem. Tylko, że na początku to było fajne, ale gdy zdobyłem w miarę szybko strzelbę na słonie to dalej nie było już przez długi czas lepszej broni i trochę nudno się zrobiło. Można było zrobić dużo broni: karabiny kwasowe, miotacz ognia, kilka pistoletów, tylko że wszystkie miały gorsze statystyki wiec były nieprzydatne. Tak samo wystarczyło zrobić topór pirotechniczny i do końca gry nie było już lepszej broni białej. Jednym słowem dobry ale niezbalansowany crafting. Poziom trudności mimo że grałem na trudnym sprawił kłopot jedynie na początku, po pierwszych lokacjach walka nie sprawiała już przyjemności. Podsumowując, najlepsze w Arcanum było dużo zróżnicowanych zadań które można przejść na różne sposoby, mnogość przedmiotów w craftingu, ciekawy świat gdzie magia konkuruje z technologia i kilka ciekawych miejsc jak Tarant i Vendigroth.(nie wiem tylko jak z czarami bo nie grałem magiem, ale myślę ze są w porządku skoro jest aż 7 różnych szkół) Na minus brak bosów, nudna walka, mało ciekawego ekwipunku. Dla mnie 7+/10

PS. Moze ktoś wie do czego są te puste przyciski na panelu w grze? Intryguje mnie to ;) -> patrz zdjecie

post wyedytowany przez zanonimizowany1246205 2019-04-21 11:35:03
29.04.2019 10:13
Iselor (Łódź)
odpowiedz
Iselor (Łódź)
125
Senator

Mamy tutaj – prawdopodobnie po raz pierwszy w historii cRPG – do czynienia z tzw. steampunkiem. Steampunk to taki XIX wiek z prostą bronią palną, maszynami parowymi, pociągami, sterowcami itp. uzupełniony o cechy znane ze świata fantasy. Elfy, krasnoludy, magia, rycerze. Arcanum to taki właśnie świat. Świat konfliktu między rozwijającą się techniką, a wypieraną i powoli zapominaną magią. W ów konflikt zaangażowany zostanie też gracz (chcąc nie chcąc), który cudem ocalały z katastrofy sterowca, szybko dowie się iż wg pewnej przepowiedni jest reinkarnacją elfa Nasrudina. Zaś mnich, który jest o tym święcie przekonany jest bardzo uparty i musimy sami sprawdzić czy on bredzi czy faktycznie „coś w tym jest”.
To co jest wg mnie najlepsze w Arcanum to niesamowicie rozwinięta mechanika. To że możemy grać 8 rasami (w tym pół-ogrami i pół-orkami!) to jedno. Drugie to to, że w zasadzie brak sztywnego podziału na klasy. Podczas rozwoju postaci sami decydujemy, którą z kilkudziesięciu (!!!) umiejętności rozwijamy. A wybór ma kolosalne znaczenie, bo determinuje on czy nasza postać będzie magiem czy technikiem. Oczywiście, jeśli ktoś chce może też zagrać typowym osiłkiem, który nie strzela z prymitywnej broni palnej i nie używa magii tylko wali z piąchy albo też możemy zagrać uczonym, który większość sytuacji rozwiąże słowem. Możliwości są niesamowite (spróbuj zagrać kobietą o minimalnej inteligencji i maksymalnej charyzmie;)).
Dlaczego wybór między techniką a magią jest tak ważny? Ponieważ determinuje on to co możemy robić, czego używać i kto nas będzie lubił bardziej a kto mniej. Czarodziej będzie miał problem choćby z jazdą pociągiem, nie wejdzie do niektórych pomieszczeń (vice versa), technik może mieć problem by zostać wyleczonym przez kapłana, itp. itd..
Co jeszcze lubię w Arcanum ? Typowe klasyczne rodem z Baldur's Gate czy Fallouta, kwestie dialogowe, nie żadne dziwne „kółka” rodem z Mass Effect. Te zależą także od naszej płci, rasy, predyspozycji magia/technika, charyzmy i inteligencji. Zaletą gry jest także świat. Może nie bardzo wielki, ale naprawdę duży, zapewniający sporą nieliniowość. Nie jest to oczywiście poziom Might and Magic czy TESów, ale wystarczający:) No i muzyka. Bardzo specyficzna, niesamowicie klimatyczna, szkoda tylko, że nie potrafię wam jej opisać:) Choć są też tacy, których drażni i jej nie cierpią, ale ci są chyba w mniejszości. Osobiście nie wyobrażam sobie tej gry z inną muzyką.
Niestety, o ile muzyka jest świetna, o tyle grafika jest brzydka. Jak w starych Fallout. Szczerze mówiąc mi tam grafika taka jaka jest, czasem nieczytelna z dziwną animacją postaci, nie przeszkadza, ale ja tylko ostrzegam. Z drugiej jednak strony: kto gra w cRPG dla grafiki? Drugą bolączką gry jest system walki. Niby fajnie, bo twórcy dali nam do wyboru czas rzeczywisty i tury, z drugiej...Oba „leżą i kwiczą”. W rzeczywistym walka to bezładna klikanina, która na pewno nie ma w sobie nic z prostoty Diablo, z drugiej walka w systemie turowym sprawia, że trudno przegrać. To bardzo ułatwia grę. Szkoda, bo przez to Arcanum jest za łatwe, zwłaszcza grając magiem.
Na pewno o czymś nie napisałem, ale zawsze o czymś zapominam:) W każdym bądź razie Arcanum to jeden z najwybitniejszych komputerowych RPG w historii gatunku, zawsze godny miejsca w pierwszej dziesiątce i obowiązkowy tytuł dla każdego, kto lubi ten gatunek. A ja powiem tylko, że zdecydowanie wolę Arcanum od ciężkiego, przygnębiającego Fallouta (któregokolwiek).

24.11.2019 20:30
Orzech
odpowiedz
Orzech
18
Chorąży
8.0

Świat z początku zdominowany przez magię w którym rozwijająca się technologia zaczęła z ową magią konkurować nadaje grze oryginalny klimat w który - zwłaszcza dla fanów gatunku - bardzo łatwo wsiąknąć.

Choć oprawa audiowizualna nie jest tutaj najmocniejsza stroną(graficznie gra nie wyglądała najlepiej nawet jak na swoje czasy, do tego powtarzający się soundtrack) to gra broni się całą resztą.

W większości mamy tutaj do dyspozycji klasyczne elementy rozgrywki cRPG z fabułą która ogólnie rzecz ujmując przedstawia się jako sztampowa walka ze złem, jednak zagłębiając się w nią okaże się, że jest ona bardzo zgrabnie poprowadzona, do tego za każdym razem gdy uda nam się odsłonić kolejny element intrygi przedstawiane nam są nowe niewiadome na które musimy poszukać odpowiedzi. To powoduje że historia staje się bardzo płynna i(w połączeniu z ciekawymi wątkami opartymi na specyficznym świecie gry) łatwo przyswajalna.

Tym na czym najbardziej warto zwrócić uwagę i co najbardziej odróżnia uniwersum i rozgrywkę Arcanum od innych gier tego typu jest podział na magie oraz technologię, które są jak dwie strony tej samej monety. Część magiczna prezentuje się tutaj klasycznie(aż 16 szkół magii do wyboru), natomiast część technologiczna polega głównie na tworzeniu niestandardowych przedmiotów(8 dyscyplin). Technologia jest tą bardziej zajmującą "stroną monety" gdyż, oprócz standardowych schematów przedmiotów które poznajemy w wyniku szkolenia umiejętności, w świecie Arcanum możemy znaleźć mnóstwo schematów z poza drzewka rozwoju, a to w połączeniu z szukaniem wymaganych części daje nam dodatkowe, warte fatygi cele.

Podział na magię i technologię w połączeniu ze statystykami i innymi umiejętnościami które możemy przyswajać daje nam wiele możliwych dróg rozwoju, a rozwój ten jest w Arcanum ograniczony. Nie jest to oczywiście nic złego, wręcz przeciwnie, dzięki temu nie możemy stworzyć postaci która będzie dobra we wszystkim, a najlepsze efekty daje pójście w konkretną ścieżkę rozwoju i takie dobieranie umiejętności które się ze sobą nie gryzą(jak wspomniana magia i technologia), a współczynniki potrzebne do ich rozwojów się pokrywają.

Jest to bez wątpienia duży plus; zachęca do przejścia gry więcej niż jeden raz, jednak tym co może uwierać jest fakt, że przechodząc grę zgodnie z linią fabularną oraz wykonywaniem misji pobocznych(bez grindowania) może dojść do momentu, w którym osiągniemy maksymalny poziom rozwoju a do końca gry będzie jeszcze daleko.

Reasumując: mimo że na początku może odstraszać oprawą czy też niezrozumieniem związanym z dużą pulą umiejętności, to grze warto dać szansę, gdyż jest w stanie wciągnąć tym samym zapewniając wielogodzinną rozrywkę.

26.06.2020 12:28
odpowiedz
Lukasz_Gra
2
Junior
9.0

Będąc jeszcze w gimnazjum, gdy rodzice kupili pierwszego kompa nabyłem te grę, który był moim pierwszym RPG z jakim miałem styczność. Gra zachwyciła mnie klimatem, wielkim otwartym światem oraz różnorodnością zadań oraz możliwościami wyboru :) młodszym graczom z nowego pokolenia może nie przypaść do gustu ze względu na grafikę czy odnośnie tego, że gra nie prowadzi za rękę jednak warto spróbować - a nuż ktoś polubi, kogoś wciągnie i zachwyci się tym światem. Generalnie polecam serdecznie!

10.09.2020 12:03
Toril
odpowiedz
Toril
1
Legionista

Nieprzeciętna gra z dużą ilością istotnych zalet i wad, tych pierwszych jest na szczęście więcej. W znacznym stopniu oparta na fabule i historii i w związku z tym starzejąca się bardzo wolno.

Zalety:

1. Wątek główny wciąga. Intryga jest skomplikowana, cały czas odkrywamy nowe tajemnice a powolne zbliżanie się do prawdy by na końcu dowiedzieć się o co tu właściwie chodzi naprawdę bawi. Co więcej w pewnym momencie stajemy przed wyborem i musimy opowiedzieć się po jednej ze stron do wpływa na to jakie będą nasze kolejne zadania i może wpłynąć na zakończenie. Rzecz raczej rzadka w starszych tytułach.
2. Steampunkowe uniwersum gdzie magia funkcjonuje obok technologii. Miła odskocznia od kolejnych światów fantasy których najwięcej w RPGach. Co więcej świat został stworzony tak drobiazgowo, że sprawia wrażenie autentycznego więc łatwiej wczuć się w postać i dać pochłonąć klimatowi.
3. Zadania. Nie mogę powiedzieć by przez cały czas było bardzo dobrze, dużo tutaj bardzo prostych i średnio interesujących misji, na szczęście obok nich jest też sporo tych ciekawszych i dłuższych. Zadań to w ogóle jest dużo a co więcej część z nich możemy wykonać na różne sposoby.
4. Rozwój postaci. Możemy rozwijać naszą postać na wiele różnych sposobów oraz wybierać ze sporej liczby ras. Mag, technolog, wojownik, złodziej, dyplomata, nie ma tutaj klas więcej sami decydujemy w co inwestujemy za zdobyte doświadczenie i nic nie na stoi na przeszkodzie by tworzyć różnego rodzaju hybrydy. Umiejętności jest dużo a większość z nich jest rzeczywiście przydatna, zaklęć również nie brakuje i nie ma możliwości byśmy poznali nawet i połowę nawet gdybyśmy skupili się tylko na magii, to samo z technologią. To jedna z tych gier w których cieszymy się z każdego poziomu bo zawsze jest coś w co możemy zainwestować. Co więcej nasze umiejętności wpływają na to jak odbierają nas inni i nie chodzi tutaj tylko o perswazje czy charyzmę bądź wygląd. W niektórych lokacjach pewne rasy będą traktowane gorzej lub lepiej, jeśli będziemy zbyt potężnym magiem nie będą chcieli nas widzieć w sklepach technicznych a zaawansowanego technologia mogą tak łatwo nie wpuścić do miasta magów, jeden z istotniejszych lokacji w grze. Świetna sprawa która sprawia, że aż chce się przechodzić grę wiele razy by doświadczyć czegoś nowego.
5. System reputacji. Nie jest to może coś bardzo ważnego ale ja naprawdę lubię gdy w dzienniku czy na jakiegoś rodzaju ekranie statystyk pojawiają się wpisy oparte na działaniu mojej postaci. Obroniłeś bank przed napadem? Zostajesz bohaterem miasteczka i każdy chce uścisnąć ci rękę. Napadłeś na bank? Lepiej nie pojawiaj się w okolicy. Wszedłeś w drogę jednej z najbardziej wpływowych postaci w grze? Wpisik do dziennika i okazyjne ataku skrytobójców gwarantowane. Przebiegłeś nago po ulicy? To również zostanie odnotowane. I wiele innych.
6. Rozmiar świata. Jest tu sporo miast, miasteczek i mniejszych osad tak ludzkich jak i należących do przedstawiciele innych ras a do tego trochę różnego rodzaju lokacji które możemy odkryć samodzielnie podróżując po mapie świata bądź dowiadujących się o nich z innych źródeł. Miasta są co prawda dość statyczne choć zdarzają się momenty w których w miejscu które już odkryliśmy pojawiają się nowi ludzi i nowe zadania.
7. Dbałość o szczegóły. Wiele rzeczy z których każda sama w sobie nie jest szczególnie istotna ale które razem pokazują, że twórcy odwalili kawał dobrej roboty i przemyśleli wiele sytuacji w których może się znaleźć postać gracza.
8. Klimat. Często wiele osób powołuje się na klimat jako na zaletę danej gry gry. Jest to o tyle proste, że jego odczuwania to bardzo subiektywna rzecz więc można powiedzieć o większości tytułów, że mają swój klimat. Ja tak na pewno powiem o Arcanum. Klimat budowany jest przez wyjątkowe uniwersum, nastrojową muzykę, odpowiednio stylizowane dialogi czy pewne drobne smaczki. Powiedziałbym, że jest on melancholijny.
9. Ekwipunek, przedmioty i dopieszczenie naszej postaci i towarzyszy. Mamy dużo rodzajów uzbrojenia i pancerza, przedmiotów jednorazowych i tych dających stałe premię. A jeśli gramy technologiem wiele z nich możemy samemu wytwarzać. Dbanie o to by nasza ekipa była zawsze zwarta i gotowa to kupa dobrej zabawy.
10. Podsumowanie naszych wyborów po skończeniu gry i możliwość przegadania głównego złego.

Wady:

1. Jaka jest główna wada gdy od razu widać. Jest brzydko, szaro a budynki i obiekty są do siebie bardzo podobne i nie zachwycają. Stare gry potrafią być naprawdę estetyczne jak np Icewind Dale lub mieć na tyle ciekawe projekty lokacji i obiektów, że mniej zwraca się uwagę na przestarzałą grafikę, ja np Planescape: Torment. Arcanum takie nie jest. Słabe są również przerywniki filmowe.
2. Muzyka. Bardzo nastrojowa, odpowiednio dobrana i podkreślająca klimat gry. Ale też bardzo mało różnorodna, oparta o podobne motywy i pozbawiona mocniejszych kawałków. Jestem pewien, że na początku spodoba się prawie każdemu ale obawiam, że tylko nieliczni będą ją lubić do samego końca.
3. Niektóre archaiczne rozwiązania oraz hiperagresywni NPCe. Tak, w Skyrimie również za kopnięcie kurczaka podczas obrony wioski przed smokiem możemy zostać zaatakowani ale przynajmniej mamy możliwość złożenia broni i możemy spróbować się wykupić bądź pójść do więzienia. Ale nie w Arcanum. Tu wystarczy jedno nieopatrznie rzucone słowo by ktoś nas zaatakował i bynajmniej nie chodzi o zbirów i innego z natury agresywne postaci, rzuci się na nas prawie czy to nieuzbrojony gnom czy filigranowa szlachcianka. Ktoś powie, że to dobrze, że trzeba zwracać uwagę na to co się mówi ale ja odpowiem, że w Arcanum znacznie z tym przesadzono.
4. Nieciekawe walka, chaotyczna w trybie rzeczywistym za prosta w trybie turowym. Do tego zbyt szybko osiągamy maksymalny poziom postaci zwłaszcza jeśli nie gramy na najwyższym poziomie trudności.
5. Towarzysze. Jest trochę lepiej niż w Falloucie 1/2, gorzej niż w Baldurs Gate 2 czyli w porównaniu do współczesnych RPGów dość kiepsko ale na pewno nie dramatycznie źle. Kilku z nich zostało udźwiękowionych, paru odezwie się w niektórych momentach lub NPCe zwrócą na nich uwagę, możemy też wypytać ich o różne sprawy. Na przykład półogr pijak zapytany o to co wie o miejscu w których się znajdujemy zawsze wspomnij o miejscowej karczmie, jednak w taki sposób, że przy okazji dowiemy się czegoś interesującego. Jest tego jednak trochę zbyt mało a od tak dobrej gry można oczekiwać więcej.

post wyedytowany przez Toril 2020-09-10 12:07:44
Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze