
Jagex Ltd.
Facebook: https://www.facebook.com/Jagex/
Brytyjskie studio deweloperskie i wydawca gier wideo z siedzibą w Cambridge. Jagex tworzy i wydaje gry na komputery osobiste oraz urządzenia mobilne, a największym hitem w jego portfolio jest marka RuneScape.
Historia firmy Jagex
Dzieje firmy Jagex rozpoczęły się w 1999 roku, kiedy to została ona założona przez braci Paula i Andrew Gowerów.
Początek działalności i pierwszy hit
Na swój pierwszy hit zespół nie musiał długo czekać, bowiem w 2001 roku zadebiutowało przeglądarkowe MMORPG pod tytułem RuneScape, które błyskawicznie zaczęło odnosić kolejne sukcesy komercyjne, bijąc rekordy popularności.
Jagex zaistniało jako oficjalnie zarejestrowana spółka w 2001 roku, kiedy to do zespołu dołączył Constant Tedder, który został jego dyrektorem generalnym. Samo RuneScape z miesiąca na miesiąc zyskiwało na popularności, w czym nie przeszkodziło mu nawet przejście na płatny model dystrybucji. W pierwszym tygodniu po tej zmianie gra miała 5 tysięcy subskrybentów, do 2007 roku przyciągnęła ich milion, z kolei do 2012 roku zarejestrowano w niej 200 milionów kont. W międzyczasie rosła też stojąca za nią firma.
Przechodzenie z rąk do rąk
W 2005 roku w Jagex zainwestowało Insight Venture Partners, zaś kiedy 5 lat później w jego ślady poszło The Raine Group oraz Spectrum Equity, Insight skusiło się na zakup większościowych udziałów w firmie. Pokłosiem tego wydarzenia było odejście jej założycieli (braci Gowerów) i dotychczasowego CEO – Constanta Teddera.
Na przestrzeni następnych lat Jagex przechodziło z rąk do rąk – w 2016 roku trafiło pod skrzydła chińskiego Fukong Interactive Entertainment, w 2020 roku stało się własnością amerykańskiego Macarthur Fortune Holding, rok później kontrolę nad firmą przejął fundusz Carlyle Group, z kolei w 2024 roku trafiła ona w ręce CVC Capital partners Fund VIII i Haveli Investments.
Rozwój i dywersyfikacja działalności
W międzyczasie Jagex rozszerzało swoje wpływy, m.in. przejmując w 2022 roku Pipeworks Studios (które jednak szybko trafiło w ręce firmy Virtuos) i Gamepires, czyli autorów gry SCUM. A skoro mowa o grach – przez wiele lat oczkiem w głowie Jagex pozostawało RuneScape. Równocześnie studio dywersyfikowało swoje portfolio, tworząc też inne projekty, zarówno powiązane ze swoim hitem (jak Old School RuneScape, Chronicle: Runescape Legends czy RuneScape: Dragonwilds), jak i reprezentujące zupełnie nowe marki (8Realms, Ace of Spades, Carnage Racing, Block N Load).
Oprócz tego Jagex podjęło się szeregu nieudanych przedsięwzięć; wśród nich można znaleźć wydanie polskiej strzelanki Space Punks od ekipy Flying Wild Hog, która ostatecznie została anulowana.