
Amazon Games
Amerykańskie studio deweloperskie należące do koncernu Amazon, które rozpoczęło działalność w 2012 roku. Amazon Games (wcześniej – Amazon Game Studios) ma w swoim portfolio tytuły dostępne na urządzeniach mobilnych, komputerach osobistych i konsolach, a jego biura mieszczą się w San Diego, Seattle, Montrealu i hrabstwie Orange.
Historia
Choć zespół Amazon Game Studios rozpoczął działalność w 2012 roku, kiedy to premierę miała gra Living Classics, jego korzenie sięgają roku 2011. Wówczas bowiem firma Amazon otworzyła Amazon Appstore – sklep z aplikacjami mobilnymi. Jego oferta przez kolejne lata powiększała się zarówno o dzieła innych firm, jak i o szereg produkcji stworzonych samodzielnie lub we współpracy z Amazon Game Studios (mowa między innymi o Til Morning’s Light czy Lost Within).
O tym, że Amazon Game Studios planuje ekspansję na rynek komputerowy i konsolowy, gracze dowiedzieli się w 2014 roku, kiedy to szeregi tej ekipy zasiliła między innymi Kim Swift (autorka popularnego Portala), a także inne osoby mogące się pochwalić wieloletnim doświadczeniem w branży gier wideo. W 2015 roku studio nabyło od firmy Crytek licencję na wykorzystanie silnika CryEngine, tworząc opartą na nim technologię Lumberyard. W kolejnych latach ów engine miał napędzać nie tylko autorskie dzieła studia, lecz także produkcje od innych deweloperów, na czele z takimi tytułami, jak Star Citizen czy Deadhaus Sonata.
Dwa lata później Amazon Game Studios zaprezentowało światu swoje trzy duże projekty. Mowa o MMORPG-u zatytułowanym New World, multiplayerowej grze akcji z elementami survivalu Crucible, a także oryginalnym Breakaway łączącym elementy gry sportowej i brawlera; w marcu 2018 roku podjęto decyzję o anulowaniu ostatniego z wymienionych projektów.
Ponadto w sierpniu 2018 roku zaprezentowano światu The Grand Tour Game, czyli wyścigi oparte na licencji popularnego programu emitowanego na kanale Amazon Prime, a także ujawniono, że w fotelu wiceprezesa Amazon Game Studios zasiądzie Christoph Hartmann – jeden z założycieli firmy 2K Games – który zastąpi na tym stanowisku Mike'a Frazziniego.
Komplikacje, reorganizacja i zmiana nazwy
W czerwcu 2019 roku wyszło na jaw, że technologia Lumberyard nie nadaje się do napędzania multiplayerowych produkcji, nawet pomimo tego, że Amazon Game Studios poświęciło sporo czasu na jej udoskonalenie. O tym, że w firmie nie dzieje się zbyt dobrze, świadczyło również zwolnienie kilkudziesięciu jej pracowników oraz skasowanie szeregu niezapowiedzianych pozycji. Ponadto w 2019 roku Amazon Game Studios przeszło gruntowną reorganizację. Pokłosiem tego przedsięwzięcia była zmiana nazwy firmy – od 2020 roku miała ona być znana jako Amazon Games.
W kwietniu 2020 roku światło dzienne ujrzały ogłoszenia o pracę wskazujące na to, że firma (a dokładnie – studio z siedzibą w kalifornijskim Irvine) tworzyła niezapowiedzianą jeszcze grę MMO osadzoną w uniwersum Władcy Pierścieni. Nad tym enigmatycznym tytułem mieli czuwać ludzie mający w swoim portfolio między innymi takie pozycje, jak cykl Destiny, World of Warcraft oraz seria Planetside.
Premiera pierwszej dużej gry i pierwsze duże problemy
Pierwszy z dużych projektów studia – Crucible – ukazał się 20 maja 2020 roku. Produkcja dystrybuowana w modelu darmowym z mikropłatnościami (free-to-play) nie przypadła do gustu ani recenzentom oraz streamerom, ani graczom; dość powiedzieć, że większość tych ostatnich przestała się w niej bawić w ciągu raptem trzech tygodni od premiery. Deweloperzy zaczęli więc działać i najpierw poinformowali, że usuną dwa z trzech trybów rozgrywki, natomiast w lipcu cofnęli jej debiut, ponownie umieszczając ją w fazie zamkniętych beta-testów. Owe działania nie przyniosły jednak poprawy sytuacji, w związku z czym w październiku podjęto decyzję o tym, że serwery Crucible zostaną wyłączone 9 listopada.
Nowa nadzieja
Co zaś tyczy się New World – w kwietniu 2020 roku informowano, że premiera tego tytułu została zaplanowana na 26 maja. Niedługo później debiut został przesunięty na 25 sierpnia. Zamknięte testy jasno dały jednak do zrozumienia twórcom, że i to dzieło należy jeszcze dopracować. W związku z tym autorzy zdecydowali o jeszcze jednej, tym razem o wiele bardziej dotkliwej „obsuwie”, przez którą New World miało trafić do sprzedaży dopiero wiosną 2021 roku. Ostatecznie i tego terminu nie udało się dotrzymać. W lutym 2021 roku nową datę premiery New World wyznaczono na 31 sierpnia; ponad miesiąc wcześniej, bo 20 lipca, miały rozpocząć się zamknięte beta-testy tej produkcji. Co ciekawe, raptem kilkanaście dni przed tym ogłoszeniem ujawniono, że na czele firmy Amazon stanie nowy dyrektor generalny – Andy Jassy. Pomimo dotychczasowych porażek opisywanego studia wierzył on, że wciąż może ono odnieść sukces i nie zamierzał rezygnować z inwestowania w jego rozwój.
W marcu 2021 roku Amazon Games otworzyło nowe studio w Montrealu, w którym zatrudniono byłych twórców gry Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege. W kwietniu natomiast słynny dziennikarz, Jason Schreier z serwisu Bloomberg, podał do wiadomości, że The Lord of the Rings MMO zostało skasowane. Jak informował, powodem tej decyzji były przedłużające się rozmowy firm Amazon i chińskiego Tencenta; ten drugi kupił studio Leyou Technologies Holdings, które współtworzyło wraz z Amazonem omawiany projekt. Niedługo później owe doniesienia zostały potwierdzone przez Amazon.
Wymarzony sukces
Zorganizowane w lipcu 2021 roku zamknięte beta-testy New World okazały się sporym sukcesem. Dość powiedzieć, że 21 lipca produkcja przyciągnęła przed monitory blisko 191 tysięcy użytkowników platformy Steam, a po czterech dniach ów wynik został poprawiony – w najgorętszym momencie przy tym tytule bawiło się blisko 201 tysięcy graczy. Niemniej w sierpniu Amazon Games poinformowało, że debiut New World został po raz kolejny przesunięty; tym razem na jesień 2021 roku.
Po kolejnych beta-testach (tym razem otwartych) przyszedł czas na premierę pełnej wersji New World, która odbyła się 28 września. Kilka dni wcześniej wiceprezes Amazon Games – Christoph Hartmann – przekonywał, że tytuł odniesie sukces, bo jego zespół wyciągnął należyte wnioski z wcześniejszych porażek. Jak się okazało – miał rację, bo New World już w dniu debiutu okazało się największą premierą na Steamie w 2021 roku. Serwery gry nie wytrzymały jednak prawdziwego oblężenia (pozycja przyciągnęła setki tysięcy osób), toteż gracze musieli stać w długich kolejkach. 2 października sukces obwieścił sam Jeff Bezos. W New World bawiło się jednocześnie pół miliona graczy; poza tym projekt był numerem jeden na platformie Twitch.
Amazon Games odniosło więc pierwszy wielki sukces komercyjny. A co z artystycznym? Na platformie Steam New World otrzymał „w większości pozytywne” recenzje, z kolei według serwisu Metacritic średnia ocen przyznanych grze przez branżowe media wynosiła 75/100.