Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Undead Labs

Firma producent wydawca

Amerykańskie studio deweloperskie, skoncentrowane na tworzeniu gier przeznaczonych na konsole Xbox oraz komputery osobiste. Filarem działalności firmy jest seria State of Decay, zapoczątkowana w 2013 roku.

Historia

W 2009 roku Jeff Strain, czyli były pracownik firmy Blizzard Entertainment oraz jeden z założycieli studia ArenaNet, postanowił założyć własną firmę. Jak sugerowała wybrana przez niego nazwa, celem Undead Labs było tworzenie gier osadzonych w czasach apokalipsy zombie (ang. undead – nieumarły). W stosunkowo krótkim czasie rozpoczęto przygotowywanie debiutanckiego projektu. Deweloperzy próbowali nawiązać współpracę z rozmaitymi wydawcami, aczkolwiek bezskutecznie; jak później przyznali, poszczególne firmy wymagały od nich stworzenia „klona World of Warcraft”. Ostatecznie Undead Labs dobiło targu z Microsoft Studios; gigant z Redmond miał sprawować pieczę wydawniczą nad pierwszym dziełem studia, które zmierzało na konsole Xbox oraz komputery osobiste.

Ową produkcją okazało się State of Decay, które w czerwcu 2013 roku pojawiło się na Xboksie 360, a po kilku miesiącach trafiło również na PC. Mowa o sandboksowej grze akcji wzbogaconej o elementy survivalowe, przenoszącej gracza do świata opanowanego przez hordy zombiaków. Tytuł odniósł sukces, a w ciągu roku doczekał się dwóch rozszerzeń: Breakdown oraz Lifeline. Rok 2015 przyniósł natomiast premierę wersję Year-One Survival Edition, czyli remastera przygotowanego z myślą o konsoli Xbox One.

W międzyczasie autorzy przygotowywali grę RPG zatytułowaną Moonrise, która miała trafić na komputery osobiste i urządzenia mobilne jako pozycja free-to-play. Po jej krótkim pobycie w steamowym Wczesnym Dostępie oraz po tak zwanym soft-launchu na platformie Apple iOS twórcy postanowili anulować projekt i skupić się na opracowaniu pełnoprawnej kontynuacji State of Decay.

State of Decay 2, projektowane z myślą o komputerach osobistych i konsoli Xbox One, zadebiutowało dopiero w 2018 roku. Tytuł stanowił naturalne rozwinięcie pomysłów przedstawionych w poprzedniku, a największą nowością wprowadzoną przez deweloperów był tryb multiplayer, umożliwiający współpracę czterech graczy.