Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Piranha Bytes

Firma producent

Piranha Bytes to marka handlowa niemieckiego studia deweloperskiego, będącego od roku 2002 własnością firmy Pluto 13 GmbH i znanego głównie za sprawą popularnych w Polsce serii RPG akcji Gothic oraz Risen. Siedziba studia mieści się w Essen, w samym sercu przemysłowej części Niemiec zwanej Zagłębiem Ruhry. Dyrektorem zarządzającym Piranha Bytes jest Michael Rüve, zaś w skład zespołu wchodzi stosunkowo niewielka liczba 25 etatowych pracowników.

Na przestrzeni lat studio Piranha Bytes wyspecjalizowało się w tworzeniu rozbudowanych i wielowątkowych RPG akcji; portfolio firmy składa się wyłącznie z produkcji tego gatunku. W przeciwieństwie do dwóch pierwszych marek studia: Gothic oraz Risen, osadzonych w dość typowych realiach nurtu fantasy, wraz z wydaną w 2017 roku grą Elex Piranha Bytes zwróciło się nieco bardziej w stronę science fiction, oferując graczom zupełnie nowe, postapokaliptyczne uniwersum, w którym współistnieją ze sobą magia oraz technologia.

Historia

Studio Piranha Bytes zostało utworzone w październiku 1997 roku, już podczas prac nad pierwszą odsłoną serii Gothic, a wśród jego założycieli znaleźli się byli pracownicy firmy Greenwood Entertainment: Alex Brueggemann, Michael Hoge, Stefan Nyul oraz Tom Putzki. W 1999 roku liczące sobie kilkanaście osób studio stało się własnością niemieckiego koncernu Phenomedia AG i pozostało nią aż do roku 2002, kiedy na skutek afery finansowej firma ta zbankrutowała, a jej kierownictwo postawione zostało przed sądem. W międzyczasie, czyli w marcu 2001 roku, nakładem firmy Egmont Interactive na rynku niemieckim ukazała debiutancka produkcja studia – RPG akcji Gothic. Kilka miesięcy później gra trafiła także na rynek europejski oraz amerykański i okazała się sporym sukcesem komercyjnym.

W roku 2002 utworzona została spółka Pluto 13 GmbH, której udziałowcami byli sami pracownicy Piranha Bytes. Choć firma ta przejęła pełnię praw do marki Gothic, zdecydowano się pozostać przy dotychczasowej nazwie studia, która od tego momentu stała się wyłącznie jej marką handlową. Tymczasowe prawa wydawnicze do serii zyskała zaś firma JoWooD Entertainment, której nakładem ukazały się jej dwie kolejne odsłony: Gothic II (2002) oraz Gothic 3 (2006), powtarzając ogromny sukces poprzedniczki. W maju 2007 roku studio Piranha Bytes ogłosiło rozbrat z JoWooD Entertainment i choć rok później doszło do ponownego ocieplenia stosunków obu firm, wydawaniem kolejnych gier studia zajął się koncern Deep Silver/Koch Media. Niestety, oryginalnym twórcom serii nie udało się odzyskać praw do marki Gothic, w skutek czego wydany w 2007 roku dodatek do „trójki” oraz czwarta pełnoprawna część serii Arcania: A Gothic Tale przygotowane zostały już przez inne studia (odpowiednio Trine Game Studios oraz Spellbound Entertainment).

Po utracie praw do Gothica, studio Piranha Bytes zaprezentowało światu zupełnie nową markę Risen (2009), która, choć nie przebiła popularnością wspomnianej serii, zyskała równie pochlebne recenzje – zarówno branży, jak i samych graczy. We współpracy z Deep Silver/Koch Media ukazały się kolejne odsłony cyklu: Risen 2: Mroczne Wody (2012) oraz Risen 3: Władcy Tytanów (2014). W 2011 roku doszło do upadku JoWooD Entertainment, zaś Piranha Bytes podpisało nową umowę dystrybucyjną, obejmującą gry z serii Gothic, ze szwedzkim wydawcą Nordic Games (obecnie THQ Nordic), który przejął prawa do wszystkich produktów i marek JoWooD. O ewentualnej kontynuacji serii nie było już jednak mowy, a w połowie 2015 roku niemiecki deweloper ogłosił, że pracuje nad kolejną nową marką. Okazała się nią osadzona w realiach science fiction gra RPG Elex, której wydawcą została firma THQ Nordic.