Data wydania: 10 września 2019
Blasphemous to platformowa gra akcji typu soulslike. W trakcie zabawy stawiamy czoła zastępom koszmarnych przeciwników inspirowanych średniowiecznym chrześcijaństwem. Całość okraszono dwuwymiarową oprawą graficzną wysokiej jakości, zrealizowaną w pixelartowej stylistyce.
Gracze
Steam
Blasphemous jest platformową grą akcji opracowaną przez niezależne studio The Game Kitchen; w portfolio deweloperów można znaleźć ciepło przyjętą epizodyczną przygodówkę zatytułowaną The Last Door. Powstanie gry było możliwe dzięki udanej kampanii crowdfundingowej w serwisie Kickstarter.
Blasphemous przenosi gracza do krainy Cvstodia – fantastycznego, mrocznego świata opanowanego przez fanatyczną religijność i zabobony. U progu tak zwanego Wieku Zepsucia niemal wszyscy jej mieszkańcy zostali przemienieni w zdeformowane, krwiożercze bestie, w ramach pokuty za dokonane grzechy. Główny bohater gry, Pokutnik (The Penitent One), w pojedynkę stawia czoła mrocznym siłom oblegającym to miejsce.
Wzorem gier z serii Souls, opowieść nie jest przekazywana bezpośrednio – kolejne elementy fabularnej układanki zaszyto między innymi w projektach poziomów. Chcąc rozwikłać stojącą za wszystkim tajemnicę, gracz musi uważnie obserwować otoczenie i samodzielnie układać w spójną całość strzępki pozyskanych informacji.
W Blasphemous akcję obserwujemy z boku. Schemat rozgrywki oparto na eksploracji rozległych, nieliniowych poziomów (na które składają się posępne plenery, mroczne podziemia i przyprawiające o dreszcze wnętrza świątyń) oraz na przeskakiwaniu z platformy na platformę i omijaniu wszechobecnych pułapek.
Równie istotną rolę odgrywa walka z przeciwnikami. Starcia toczą się w czasie rzeczywistym, a oprócz szeregowych przeciwników (wśród których pojawia się między innymi uzbrojony w płonący świecznik Acolyte, walczący przy użyciu posągu Weight of her burden czy przypominający śmierć Condemned), na naszej drodze stają także mocarni bossowie. Pokonanie tych ostatnich wiąże się przede wszystkim z koniecznością rozpracowania schematów ich ataków. W starciach robimy użytek z broni białej; jej dopełnieniem są relikty zwiększające nasz potencjał bojowy. Łącząc ataki w efektowne kombinacje wprowadzamy herosa w stan Martyr's Excommunication, co na krótki czas czyni go niemal niepokonanym.
W grze nie brakuje też elementów RPG – w miarę czynionych postępów rozwijamy prowadzoną przez nas postać, głównie poprzez zaopatrywanie jej w coraz potężniejszy ekwipunek.
Na Blasphemous składa się kilka zróżnicowanych trybów gry. Kampanię fabularną można ukończyć ponownie w ramach tak zwanego New Game+ (co pozytywnie wpływa na replayability opisywanej pozycji). Oprócz tego twórcy przygotowali dodatkowy wariant rozgrywki, w którym stajemy naprzeciw kolejnych bossów, i specjalne cotygodniowe wyzwania dające dostęp do unikalnych zadań i sekretów.
Pixelartowa oprawa graficzna Blasphemous może przypaść do gustu. Niemała w tym zasługa dopracowanych animacji, posępnej stylistyki i oszczędnej kolorystyki. W budowaniu sugestywnego klimatu pomaga także soundtrack autorstwa Carlosa Violi.
Autor opisu gry: Krystian Pieniążek
Platformy:
PC Windows 10 września 2019
Android 24 lutego 2025
Nintendo Switch 10 września 2019
PlayStation 4 10 września 2019
Xbox One 10 września 2019
Apple iOS 24 lutego 2025
Producent: The Game Kitchen
Wydawca: Team17
Jeszcze przed ogromnym sukcesem Baldur's Gate 3 Larian Studios wsparło twórców udanego Blasphemous sporą sumą.
gry
Jakub Błażewicz
15 kwietnia 2024
Studio The Game Kitchen i firma Team17 zapowiedziały darmowe DLC The Stir of Dawn do platformówkowego soulslike Blasphemous. Dodatek wprowadzi m.in. nowe przygody oraz tryb New Game+.
gry
Adrian Werner
21 lipca 2020
Dziś piszemy o kolejnym darmowym weekendzie z Two Point Hospital, ciągu dalszym wojny między Valve a Unią Europejską, studiu Chucklefish, które jest oskarżane o niepłacenie pracownikom, i demie platformówki Blasphemous. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Miłosz Szubert
30 sierpnia 2019
Popularne pliki do pobrania do gry Blasphemous.
trainer Blasphemous - v2.0.22 +12 Trainer - 10 sierpnia 2020
trainer Blasphemous - v1.0.6 +12 Trainer - 20 września 2019
mod Blasphemous - Blasphemous Debug Console v.1 - 17 kwietnia 2020
mod Blasphemous - Blasphemous_E3_ReShade v.1 - 23 września 2019
trainer Blasphemous - v1.0.6 +8 Trainer (promo) - 11 września 2019
trainer Blasphemous - v1.0.12 +12 Trainer - 7 stycznia 2020
trainer Blasphemous - v1.0.12 +8 Trainer (promo) - 24 grudnia 2019
Wymagania sprzętowe gry Blasphemous:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core 2 Duo E8400 3.0 GHz / AMD Phenom II X2 550 3.1 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 896 MB GeForce GTX 260 / 1 GB Radeon HD 4850 lub lepsza, Windows 7 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-750 2.66 GHz / AMD Phenom II X4 945 3.0 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 650 / Radeon HD 5770 lub lepsza, Windows 10 64-bit.
Lista małych dodatków do gry Blasphemous:
DLC Wounds of Eventide 9 grudnia 2021
DLC Stir of Dawn 4 sierpnia 2020
Średnie Oceny:
Średnia z 403 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 46155 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Daniel Burzykowski
GRYOnline.pl Team
2024.06.30
Wspaniała, wymagająca ale i sprawiedliwa gra. Nieco zbyt mało tłumaczy w kontekście eksploracji, ale ogółem szalenie polecam! Klimat niesamowity, choć pixelart mógłby być lepszy.
Sir klesk
Ekspert
2021.08.28
Bardzo dlugo zbieralem sie do tego tytulu. Materialy na yt sugerowaly, ze to ladna ale na dluzsza mete przecietna metroidvania. Nic bardziej mylnego. :P Ta gra to jeden z lepiej narysowanych i zanimowanych pixel artow jakie widzialem. Jest brutalnie, makabrycznie i groteskowo ale serio, czapki z glow dla chorego umyslu stojacego za tymi pomyslami. Jezeli ktos czeka teraz na HK: Silksong, a tak jak ja nie mial wczesniej okazji ukonczyc Blasphemous to nie ma na co czekac. To solidna pozycja i syty kasek dla glodnych tego gatunku. Podstawy takie jak duza mapa pelna skrotow, ulepszen, znajdziek i sekretow nie rozczarowuja. Nauka nowych umiejetnosci i wiekszosc poznawanych czarow maja sens i praktyczne zastosowanie - to kolejna rzecz, ktora odebralem inaczej niz recenzenci na yt. Combosy zadaja duzo obrazen i warto ich uzywac, a zaklecia wydaly mi sie wrecz zbyt silne. Tutaj maly minus bo niestety walki z bossami staja sie formalnoscia gdy odkrywamy odpowiedni czar + koraliki rozanca, ktore go wzmacniaja. Kolejny minus to dosyc powolne tempo rozgrywki, szczegolnie odczuwalne przy backtrackingu. Chociaz gdy nabralem juz wprawy i zebralem troche ulepszen to automatycznie stalo sie to mniej odczuwalne. Duzy plus za na prawde spora ilosc zadan, z czego niektore nazwalbym calkiem rozbudowanymi (jak na moje doswiadczenie z metroidvaniami). Ostatecznie udalo mi sie ukonczyc Blasphemous zwiedzajac kazdy zakamarek Cvstodii i odblokowujac 40/45 osiagniec. Jezeli chcialo mi sie zebrac 38 aniolkow to znaczy, ze nie moglo byc az tak przecietnie jak sie obawialem. :) Chociaz przyznaje, ze nie zaprezentowano nam chyba niczego nowego w tym gatunku (moze finishery?) to jednak kazdy ze znanych juz elementow jest przemyslanie przeniesiony do nowego swiata. Ocena mocno podbita za artstyle, lekko obnizona za brak innowacji.PS.Turbo minus za brak double jumpa. Ja rozumiem, ze motywem przewodnim gry jest cierpienie ale to taka fajna mechanika! :DBonusowe info:Wczoraj albo dzisiaj oglosili, ze 09.12 wychodzi darmowe DLC, a w 2023... druga czesc! Nice, a poki co zastanawiam sie czy nie odblokowac drugiego zakonczenia w new game+. :>
Vlad Tepes
Ekspert
2019.10.13
Grę ukończyłem, odblokowałem prawie wszystkie osiągnięcia, w tym zakończenie A i B, znalazłem wszystkie czary, koraliki, butelki, ołtarze, części ciała, aniołki itp... Gra ma swój mroczny klimat i mocno wciąga, niestety jedna broń i mało umiejętności sprawia, że wydaje mi się mocno okrojona. Z drugiej strony jest mnóstwo koralików, czarów i modyfikacji miecza, których w większości nie używałem. Poziom trudności jest też mocno nierówny - są momenty, które przechodzi się z marszu, w innych blokowałem się na wiele podejść. Generalnie polecam, ale w przecenie, bo to raczej pozycja na raz...
Butryk89
Ekspert
2025.02.04
MadtPL
Ekspert
2024.08.01
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2023.12.16
Karol Laska
GRYOnline.pl Team
2020.04.27
SULIK
Ekspert
2020.01.04
Sir klesk Legend
Bardzo dlugo zbieralem sie do tego tytulu. Materialy na yt sugerowaly, ze to ladna ale na dluzsza mete przecietna metroidvania. Nic bardziej mylnego. :P Ta gra to jeden z lepiej narysowanych i zanimowanych pixel artow jakie widzialem. Jest brutalnie, makabrycznie i groteskowo ale serio, czapki z glow dla chorego umyslu stojacego za tymi pomyslami. Jezeli ktos czeka teraz na HK: Silksong, a tak jak ja nie mial wczesniej okazji ukonczyc Blasphemous to nie ma na co czekac. To solidna pozycja i syty kasek dla glodnych tego gatunku. Podstawy takie jak duza mapa pelna skrotow, ulepszen, znajdziek i sekretow nie rozczarowuja. Nauka nowych umiejetnosci i wiekszosc poznawanych czarow maja sens i praktyczne zastosowanie - to kolejna rzecz, ktora odebralem inaczej niz recenzenci na yt. Combosy zadaja duzo obrazen i warto ich uzywac, a zaklecia wydaly mi sie wrecz zbyt silne. Tutaj maly minus bo niestety walki z bossami staja sie formalnoscia gdy odkrywamy odpowiedni czar + koraliki rozanca, ktore go wzmacniaja. Kolejny minus to dosyc powolne tempo rozgrywki, szczegolnie odczuwalne przy backtrackingu. Chociaz gdy nabralem juz wprawy i zebralem troche ulepszen to automatycznie stalo sie to mniej odczuwalne. Duzy plus za na prawde spora ilosc zadan, z czego niektore nazwalbym calkiem rozbudowanymi (jak na moje doswiadczenie z metroidvaniami). Ostatecznie udalo mi sie ukonczyc Blasphemous zwiedzajac kazdy zakamarek Cvstodii i odblokowujac 40/45 osiagniec. Jezeli chcialo mi sie zebrac 38 aniolkow to znaczy, ze nie moglo byc az tak przecietnie jak sie obawialem. :) Chociaz przyznaje, ze nie zaprezentowano nam chyba niczego nowego w tym gatunku (moze finishery?) to jednak kazdy ze znanych juz elementow jest przemyslanie przeniesiony do nowego swiata. Ocena mocno podbita za artstyle, lekko obnizona za brak innowacji.
PS.
Turbo minus za brak double jumpa. Ja rozumiem, ze motywem przewodnim gry jest cierpienie ale to taka fajna mechanika! :D
Bonusowe info:
Wczoraj albo dzisiaj oglosili, ze 09.12 wychodzi darmowe DLC, a w 2023... druga czesc! Nice, a poki co zastanawiam sie czy nie odblokowac drugiego zakonczenia w new game+. :>
powidmo Pretorianin
Gra jest świetna, chociaż nie lubię tego typu trudnych produkcji. W końcu jednak jakoś się jej "nauczyłem" i zaczęło iść. Świetny, gęsty, porąbany klimat; ze specyfiki chrześcijaństwa wyciągnięto to, co najmroczniejsze, i podkręcono jeszcze o 200%. Bardzo polecam. Jedyna wada to dla mnie brak tłumaczenia. Lore jest doskonałe, ale czuję, że przez język coś mi umyka. Pojawia się tam nietypowe słownictwo, czasami archaiczne formy gramatyczne itd. Jakby ktoś ogarnął spolszczenie, byłoby super. Anyway: polecam. Dla mnie ta gra to taka rozgrzewka przed Soulsami ;)
niepokorny666 Legionista
Gra niezła ,ale ma sporo niedociągnieć, po uderzeniu leżysz i dostajesz ponownie, to samo w locie i ze ściany, długie drogi pomiędzy lokacjami.
Trochę mnie rozczarowała grafika - bieda jak na dzisiejsze czasy.
karvimaga Generał
Na Nexus mod pojawiło się właśnie spolszczenie 100% gdyby ktoś był chętny ;)