Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Hyde Park 6 sierpnia 2004, 09:55

autor: Techland Press Release

Model fizyczny zachowania się samochodu w Xpand Rally

Kolejna, bardzo obszerna garść wiadomości poświęcona najnowszej produkcji firmy Techland – Xpand Rally. Tym razem szczegółowo opisany został model fizyczny zachowania się samochodu, z jakim spotkamy się w tej grze.
Poniższy tekst został nadesłany przez naszego czytelnika i został opublikowany w oryginalnej formie.

Podczas projektowania i tworzenia Xpand Rally przyświecał nam cel osiągnięcia zupełnie nowej jakości i realizmu w grach radowych. Najprostszym sposobem osiągnięcia tego celu jest stworzenie realistycznej grafiki. Od samego jednak początku największą wagę przykładaliśmy do realistycznej symulacji dynamiki świata gry. Ponieważ najważniejszą z punktu widzenia gracza jego częścią jest samochód – jego fizyczna symulacja musiała być opracowana niezwykle realistycznie i z dbałością o szczegóły a jednocześnie model jazdy musiał być odpowiednio grywalny.

Poniżej lista najważniejszych elementów decydujących o osiągnięciu powyższych celów wraz z krótkim ich opisem.

Edytor krzywych

Większość parametrów fizyki posiada nieliniową charakterystykę - może być modelowane za pomocą krzywych. W celu ułatwienia zmian tych parametrów stworzone zostało specjalne narzędzie do edycji kształtu funkcji. Dzięki temu bardzo łatwo i szybko można badać i zmieniać zachowanie samochodu. Przykładowo w ten sposób modelować można funkcje tarcia w zależności od różnych parametrów stanu opony.

Silnik

Każdy silnik w grze posiada swoją własną charakterystykę. Parametrami, które opisują silnik jest zakres obrotów, funkcja momentu obrotowy, moc i opory wewnętrzne. Wszystkie te parametry są przeliczane dynamicznie w trakcie gry. Większość parametrów występuje w postaci krzywych (np. krzywa momentu obrotowego, gdzie dla każdej wartości obrotów silnik jest w stanie wytworzyć pewien moment obrotowy). Na wartość oporów wewnętrznych silnika ma wpływ smarowanie jak również temperatura pracy. Jeżeli uszkodzi się układ chłodzenia silnika, rośnie jego temperatura i może dojść do jego zniszczenia. Podczas dachowania do paliwa dostaje się więcej oleju, wskutek czego dochodzi do jego spalania - w grze objawia się to zmianą koloru spalin.

Podczas implementacji systemu symulacji silnika oraz przeniesienia napędu i oporów jednym z istotniejszych problemów jest stabilność dyskretnego (wykonywanego z pewnym krokiem) całkowania stanu takiego układu. Ze względu na mechaniczne połączenia między rzeczywistymi elementami w samochodzie układ taki jest stosunkowo trudny do dokładnego i stabilnego symulowania. Rozwiązanie tych problemów wymaga sporo czasu oraz naukowej wiedzy matematycznej.