Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Age of Wonders III - poradnik do gry

Age of Wonders III - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Eksploracja mapy w Age of Wonders III | Mapa świata poradnik Age of Wonders III

Ostatnia aktualizacja: 23 lipca 2019

Eksploracja mapy

Odkrycie mapy w ustawieniach gry znacząco ułatwi rozgrywkę. - Eksploracja mapy w Age of Wonders III | Mapa świata - Age of Wonders III - poradnik do gry
Odkrycie mapy w ustawieniach gry znacząco ułatwi rozgrywkę.

Na początku każdej rozgrywki mapa jest zazwyczaj zakryta przez tzw. mgłę wojny, chyba że zostało to zmienione w ustawieniach gry. Ważne jest więc, aby jak najszybciej odkryć możliwie największą część mapy, dzięki czemu zdobędziesz rozpoznanie w terenie, odnajdziesz pozycje innych graczy i będziesz mógł z nimi nawiązać stosunki dyplomatyczne oraz odnajdziesz skarby.

Poruszanie się i punkty ruchu

Każdą rozgrywkę rozpoczynasz w określonym miejscu z pewnymi jednostkami oraz liderem Twojej frakcji. Wszystkie z wymienionych oddziałów posiadają skończoną ilość punktów ruchu, które mogą zostać użyte w danej turze. Punkty te są wykorzystywane do przemieszczania się po hexach, a ich ilość, potrzebna na wykonanie ruchu, jest uzależniona od typu terenu, po którym chcesz przemieścić jednostkę. Aby sprawdzić ile punktów zużyjesz na wykonanie ruchu najedź myszką na pole, na które chcesz się przesunąć i zaczekaj chwilę, a stosowna informacja pojawi się na ekranie. Dodatkowo, nie przez każdy rodzaj terenu można przejść - np. w podziemiach (Skalne ściany jaskiń), czy tez niektóre góry (Nieprzebyte góry). W przypadku, gdy na wąskim przejściu pomiędzy terenami, których nie możesz przebyć znajduje się wroga armia, jedynym sposobem na otwarcie sobie drogi jest jej pokonanie lub znalezienie innego przejścia.

Pamiętaj, że nie każda jednostka ma taką samą ilość punktów ruchu - Eksploracja mapy w Age of Wonders III | Mapa świata - Age of Wonders III - poradnik do gry

Pamiętaj, że nie każda jednostka ma taką samą ilość punktów ruchu. Maksymalny zasięg armii zależy więc od jednostki, która tych punktów ma najmniej. Niewykorzystane punkty ruchu innych jednostek przepadają wraz z zakończeniem tury. Jeżeli chcesz je przemieścić dalej musisz rozdzielić swoją armię. Nie zapomnij również, o różnych możliwościach poruszania się - niektóre jednostki mogą poruszać się tylko po wodzie, a np. te posiadające zdolność latania mogą bez żadnej kary do punktów ruchu pokonywać góry i inne przeszkody.

Oto potrzebna ilość punktów ruchu na przebycie danego terenu:

Żyzne równiny (Fertile Plains) - 4

Pustkowia (Barrens) - 4

Jezioro lawy (Lava Pool) - 4

Zamarznięte (Frozen) - 4

Mokradła (Wetlands) - 6

Ziemne ściany jaskiń (Dirt Cavern Walls) - 6

Gęsta roślinnośc (Dense Vegetation) - 6

Nadbrzeżne góry (Coastal Mountains) - 12

Góry (Mountains) - 12

Nieprzebyte góry (Impassable Mountains) - brak możliwości pokonania tego terenu

Skalne ściany jaskiń (Rock Cavern Walls) - brak możliwości pokonania tego terenu

Zablokowane (Blocked) - brak możliwości pokonania tego terenu

Możliwe jest również poruszanie się po wodzie, jednakże dla "normalnej" armii, której jednostki nie potrafią pływać bądź latać, potrzebne jest badanie Podstawowa żegluga (Basic Seafaring), dzięki któremu w momencie, gdy Twoje jednostki przemieszczą się na pole wodne, zostaną one załadowane na łodzie. Na zaokrętowanie potrzeba czasu, co w grze reprezentowane jest utratą wszystkich pozostałych punktów ruchu w momencie załadowania na statki.

Drogi

Tworzenie dróg jest możliwe za pomocą jednostek Budowniczych (Builder), które dostępne są po zbudowaniu w mieście Domu budowniczych (Builders Hall) i zrekrutowaniu budowniczych - Eksploracja mapy w Age of Wonders III | Mapa świata - Age of Wonders III - poradnik do gry

Tworzenie dróg jest możliwe za pomocą jednostek Budowniczych (Builder), które dostępne są po zbudowaniu w mieście Domu budowniczych (Builder's Hall) i zrekrutowaniu budowniczych. By zbudować drogę należy wybrać wspomniana jednostkę i w opcjach budowy wybrać właśnie drogę (Road). Budowniczy przemieszczą się do wskazanej lokalizacji, po drodze budując wspaniałą autostradę, która kosztuje niewielką ilość złota, zależną, oczywiście, od jej długości. Poruszanie się po drodze kosztuje mniej punktów ruchu niż normalnie, dlatego też, jeśli to tylko możliwe, staraj się przemieszczać swoje armie właśnie po nich. Dobrze jest tez połączyć miasta siecią dróg, aby w razie potrzeby móc szybko i sprawnie przerzucać armie.

Zasięg widzenia

Zasięg widzenia jednostki jest najjaśniejszy, ciemniejsze obszary to miejsca odkryte wcześniej. Resztę spowija mgła wojny. - Eksploracja mapy w Age of Wonders III | Mapa świata - Age of Wonders III - poradnik do gry
Zasięg widzenia jednostki jest najjaśniejszy, ciemniejsze obszary to miejsca odkryte wcześniej. Resztę spowija mgła wojny.

Każda z jednostek ma różny zasięg widzenia. Odkrycie mgły wojny nie powoduje, ze będziesz od teraz widział każde jednostki, które znajdują się na danym terenie. Aby widzieć wspominanie oddziały musza one znaleźć się w zasięgu Twoich własnych, miasta, fortecy luz strażnicy. Najlepszym sposobem na zwiększenia pola widzenie jest wiec budowanie Strażnic (Watchtower), co mogą robić jednostki Budowniczych (Builder), bądź zdobywanie tych istniejących (w momencie, w którym ktoś przejmie Twoją strażnicę miejsce, które odkrywała, zostanie ponownie zakryte). Innym sposobem jest rozesłanie po mapie pojedynczych jednostek i ulokowanie ich w takich miejscach, aby tworzyły one pewnego rodzaju pierścień. Dzięki takiemu rozwiązaniu będziesz w stanie zauważyć każdego przeciwnika, który pojawi się w zasięgu widzenia Twoich jednostek i odpowiednio zareagować, np. przemieszczając większość swoich sił we wskazane miejsce.

Pamiętaj, że widzisz również miejsca, w których jednostki, miasta bądź strażnice posiadają Twoi sojusznicy. Jeżeli zerwiesz pakt miejsca te zostaną z powrotem zakryte.

Ukrycie

Istnieją również jednostki, które są niewidoczne do momentu, gdy Twoja armia znajdzie się na pobliskim im polu. Są to oddziały, które posiadają umiejętność Ukrywania (Concealment). Sprawia ona, że jednostki, gdy znajdą się na określonym typie terenu, pozostaną ukryte i nie będą widoczne na mapie świata. Oddziały i bohaterowie posiadający umiejętność Widzenie prawdy (True Sight) nie muszą znaleźć się na sąsiednim hexie, aby ujawnić obecność ukrytych jednostek.

Wskazówki

Moja armia - taka potężna. - Eksploracja mapy w Age of Wonders III | Mapa świata - Age of Wonders III - poradnik do gry
Moja armia - taka potężna.

1. Odkrywaj jak największą cześć mapy jednocześnie. W miarę możliwości staraj się poruszać kilkoma armiami w różnych kierunkach, dzięki czemu będziesz w stanie zbadać większą połać terenu przed przeciwnikami, a to z kolei pozwoli na zebranie złota, zdobycie doświadczenia, czy znalezienie przedmiotów dla bohatera. Dodatkowo, im szybciej odnajdziesz niepodlegle miasta oraz miasta innych graczy, tym szybciej będziesz mógł nawiązać stosunki dyplomatyczne oraz przygotować ewentualny atak.

2. Likwiduj wszystkie napotkane miejsca, w których odradzają się grupy jednostek niezależnych (Independent). Zapobiegniesz dzięki temu "pałętaniu" się wrogich jednostek po Twoim terenie, czekających tylko na okazje do przejęcia niechronionego miasta czy strażnicy.

3. Będąc przy miastach - nigdy nie zostawiaj swojego miasta bez garnizonu, (chyba, że kompletnie Ci na nim nie zależy). Może ono zostać zdobyte przez jedną, najsłabszą nawet, wrogą jednostkę. Jeżeli potrzebujesz jednak oddziałów do walki i musisz zostawić miasto niechronione upewnij się, że w pobliżu nie ma żadnego wroga, który osiągnie miasto (punkty ruchu). Weź jednak pod uwagę, że nie wszystkie jednostki tracą ich tyle samo na wykonanie swojego ruchu.

4. Staraj się oczyszczać wszystkie struktury znajdujące się w zasięgu Twoich miast. Dopóki okupują je drużyny niezależne nie przynoszą one dochodu i nie wspierają rozwoju Twojego imperium.

5. W miarę możliwości eksploruj wszystkie miejsca skarbów, zbieraj skrzynie i atakuj inne jednostki. Jest to bardzo dobry sposób na zdobywanie doświadczenia oraz zwiększanie zasobności swojego skarbca. Dodatkowo eksploracja określonych miejsc zapewni Ci możliwość zdobywania przedmiotów oraz jednostek i badań. Szczególnie przedmioty są bardzo ważne, gdyż mogą znacząco wzmocnić Twojego bohatera. Badania z kolei mogą zaoszczędzić Ci kilka tur.

6. Koniecznie chroń swoją stolicę (Throne City). Jeżeli zostanie zdobyta, a Twój główny bohater pokonany, zwyczajnie przegrasz scenariusz/daną rozgrywkę. Postaraj się więc, aby znajdowała się ona z dala od granicy z innymi graczami, którzy stanowią potencjalne zagrożenie. Jeżeli jest to możliwe, skorzystaj z opcji przeniesienia jej do innego, bezpieczniejszego miasta.

7. Uważnie planuj swoje ruchy oraz przewiduj, gdzie można spodziewać się przeciwnika, gdzie zaatakuje lub w którym miejscu jest jego slaby punkt. Wiedza o pozycji wroga i jego ruchach jest niezbędna do odniesienia ostatecznego zwycięstwa.