Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 4 października 2016, 15:30

Alfabet Cywilizacji VI, czyli 10 najciekawszych zmian w Civilization VI - Strona 2

Z wczesną wersją Civilization VI spędziliśmy już 25 godzin, przygotowaliśmy więc listę 10 najciekawszych i najbardziej znaczących zmian, które przynosi ze sobą nowa Cywilizacja.

C jak casus belli

Liderzy są świetnie animowani – niczym w disneyowskim filmie.

Zaczynamy z wysokiego „C”. Obok Cywilizacji jedną z najbardziej znanych i rozbudowanych serii gier strategicznych stanowi Europa Universalis. Cykl szwedzkiego studia Paradox znany jest m.in. ze skomplikowanego, ale też realistycznego systemu dyplomacji, w którym do wypowiedzenia wojny potrzebny jest dobry powód (z łaciny: casus belli) – inaczej słono zapłacimy za bezsensowną agresję. Cieszy więc, że twórcy Sid Meier’s Civilization VI podłapali ten pomysł i wprowadzili go w swojej grze. Nie jest on co prawda tak rozbudowany jak u konkurencji, ale pozytywnie należy ocenić już sam fakt możliwości ominięcia kar za zbytnią wojowniczość. A da się to przeprowadzić na różne sposoby, odkrywane w trakcie rozwoju naszej cywilizacji – nie brakuje pretekstów natury religijnej, wojen kolonialnych czy formalnych, dających wrogowi pięć tur na przygotowanie się.

W udostępnionej wersji gry mogliśmy zmierzyć się tylko z przeciwnikiem na trzecim poziomie trudności. Trudno więc na razie ocenić agresywność sztucznej inteligencji w „szóstce”, ale jeśli to my nie liczyliśmy się z opinią sąsiadów i wywoływaliśmy kolejne wojny, inne narody dość szybko uznawały nas za zagrożenie dla świata i wspólnie atakowały. Dodajmy, że skutecznie. Pod tym względem Civilization VI sprawia wstępnie solidne wrażenie.

Adam Zechenter

Adam Zechenter

W GRYOnline.pl pojawił się w 2014 roku jako specjalista od gier mobilnych i free-to-play. Potem przez wiele lat prowadził publicystykę, a od 2018 roku pełni funkcję zastępcy redaktora naczelnego. Obecnie szefuje działowi wideo i prowadzi podcast GRYOnline.pl. Studiował filologię klasyczną i historię (gdzie został szefem Koła Naukowego); wcześniej stworzył fanowską stronę o Tolkienie. Uwielbia gry akcji, RPG-i, strzelanki i strategie. Kiedyś kochał Baldur’s Gate 1 i 2, dziś najczęściej zagrywa się na PS5 i od myszki woli pada. Najwięcej godzin (bo blisko 2000) nabił w World of Tanks. Miłośnik książek i historii, czasami grywa w squasha, stara się też nie jeść mięsa.

więcej

Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest
Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest

Przed premierą

W niszy, która powstała po porzuceniu przez Ubisoft serii Heroes of Might and Magic sukcesy odnosić mogą mniejsi twórcy, tacy jak Lavapotion. Ich Songs of Conquest może być najlepszą grą w stylu „hirołsów” od czasów kultowej trójki.

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

Graliśmy w My Summer Car – samochodowy survival dla wytrwałych
Graliśmy w My Summer Car – samochodowy survival dla wytrwałych

Przed premierą

Lato, urlop, własna bryka – My Summer Car brzmi jak lekka, wakacyjna przygoda, ale w rzeczywistości to hardkorowy symulator dla wytrwałych.