Najważniejsze mody, które na zawsze zmieniły gry

Wszyscy znacie te gry. CS:GO, League of Legends czy Team Fortress. A pamiętacie jeszcze, że nie byłoby ich gdyby nie fantazja moderów? Oto najważniejsze mody, które zmieniły cyfrową rozgrywkę na zawsze.

Radosław Wasik

Niedawno przypomnieliśmy najważniejsze produkcje dekady, czyli tytuły, które wywarły ogromny wpływ na branżę gier komputerowych – na liście znalazły się pozycje definiujące nowe gatunki czy wyznaczające trendy lub wprowadzające rozwiązania będące wzorem dla innych twórców. Co ciekawe, identyczne zjawisko można zaobserwować wśród fanowskich modyfikacji. Niektóre mody odmieniły elektroniczny świat we wcale nie mniejszym stopniu niż gry wydawane przez doświadczone studia – a przecież przeróbki często tworzone są przez tylko jedną osobę.

Wybraliśmy więc osiem najważniejszych modyfikacji w historii, bez których branża nie wyglądałaby dzisiaj tak samo. Część z nich przyczyniła się do powstania e-sportowych hitów. Kolejne pokazały, że silnik gry nie został w pełni wykorzystany i że na jego podstawie można stworzyć coś więcej. Jeszcze inne spopularyzowały dany tryb rozgrywki i były inspiracją przy produkcji następnych tytułów bazujących na podobnych zasadach. Jedno jest pewne – wymieniony mody (w mniejszym lub większym stopniu) wpłynęły tak na autorów, jak i odbiorców gier komputerowych.

COŚ POMINĘLIŚMY?

Uważasz, że na liście zabrakło istotnej modyfikacji? Zachęcamy do dzielenia się z innymi swoimi przemyśleniami w komentarzach.

Counter Strike

W SKRÓCIE

Mod Counter Strike do Half-Life’a z upływem czasu przekształcał się w samodzielne produkcje, by ostatecznie stać się jedną z najpopularniejszych gier e-sportowych – mowa o Global Offensive.

Na pewno znacie Counter Strike’a: Global Offensive. Prawdopodobnie kojarzycie też klasycznego CS-a 1.6 czy odsłonę Source. Ale czy wiecie, że gra, która od lat nosi miano najpopularniejszej strzelanki e-sportowej, wywodzi się od moda do kultowego Half-Life’a? Początki tej produkcji sięgają 1999 roku, kiedy to Minh „Gooseman” Le i Jess „Cliffe” Cliffe przygotowali projekt o nazwie Half-Life: Counter Strike. To dzięki tym dwóm uzdolnionym moderom miliony graczy na całym świecie do dzisiaj atakują „bombsajty” lub ich bronią. Modyfikacja szybko przeszła w ręce Valve, a firma zdecydowała się na pudełkową sprzedaż produktu – tak rozpoczęła się droga do popularności Global Offensive, czyli jednego z najbardziej rozpoznawalnych FPS-ów na świecie.

Proste zasady zabawy kładą duży nacisk na umiejętności indywidualne i przede wszystkim współpracę drużynową. Na nieco wyższym poziomie rzadko jest tu miejsce na brawurowe, samotne akcje – można wygrać tylko poprzez sprawne zajmowanie kolejnych pozycji, odpowiednie rzucanie granatów czy przekazywanie jasnych informacji reszcie składu. Oczywiście niesamowite zagrywki pojedynczych graczy potrafią uratować rundę, ale nie jest to klucz do zwycięstwa w całym meczu. Praca dzisiejszych profesjonalnych zawodników niczym nie różni się od pracy tradycyjnych sportowców – to wielogodzinne treningi, mnóstwo wyrzeczeń i lukratywne kontrakty.

POLSKI WKŁAD W SCENĘ E-SPORTOWĄ

Z Counter Strikiem spędziłem tysiące godzin – zarówno z 1.6, jak i z Global Offensive. Powodem było nie tylko moje upodobanie do tego stylu rozgrywki, ale też zafascynowanie „złotą piątką” (i jej dalszymi odmianami z nowymi zawodnikami) odnoszącą sukcesy na scenie krajowej i międzynarodowej – zaczynając od wygranej na WCG 2006, a kończąc na wielu zwycięstwach w turniejach IEM czy pierwszym miejscu na DreamHacku 2017. Ogromne emocje wywołane przez oglądanie zmagań ulubionego składu towarzyszyły mi przez lata. Nieważna była nazwa aktualnej organizacji (m.in. MeetYourMakers czy Frag eXecutors) – jeśli byli tam Neo i TaZ, z zaciekawieniem śledziłem ich losy. Niestety, byłem również świadkiem pogarszających się wyników, które ostatecznie doprowadziły do rozwiązania umowy z Virtus.pro pod koniec 2019 roku. Można było pomyśleć, że to koniec mojej ulubionej dwójki – a jednak tego roku zawodnicy ci ogłosili stworzenie nowego zespołu pod nazwą Honoris. Trzymam kciuki!

  1. Więcej o grze Counter Strike: Global Offensive
The Elder Scrolls V: Skyrim

The Elder Scrolls V: Skyrim

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 11 listopada 2011

Informacje o Grze
8.4

GRYOnline

8.5

Gracze

9.4

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

42

Czy korzystasz z modów do gier?

44,1%
Tak, szczególnie kiedy odmieniają oblicze danej gry.
17,6%
Tak, o ile proces instalacji nie jest zbyt skomplikowany.
11,4%
Rzadko, miewam z nimi często problemy.
26,9%
Nie moduje swoich gier.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2020-08-08
14:54

zanonimizowany768165 Legend

Nie wiem co tu robi The Dark Mod czy Endereal, poza wąskim gronem zainteresowanych raczej nie są to znane produkcje mimo, że lepsze od komercyjnych produktów (co w przypadku kolejno Thi4fa czy Skyrima nie byłoby trudne).

Brakuje chociażby Brutal Dooma, bez niego Doom 2016 i Doom Ethernal nie były takie, jakie wyszły a może nawet nie powstałyby wcale?

Dorzuciłbym też wszelkie wariacje modów z serii Misery do Zewu Prypeci (głównie Misery 2, Call of Misery, Last Day czy Anomaly), widać ludzie chcą szwendać się po czarnobylskiej Strefie jako włóczędzy ze strzelbą.

Komentarz: zanonimizowany768165
2020-08-08
18:20

GreedyDodger Konsul

GreedyDodger

Pomijając treść bo jest merytoryczna. Rzucił mi się w oczy ten tekst i kilka innych w ostatnim czasie z jednego powodu. Było wcześniej na tvgry. Nie wiem ile w tym przypadku

Komentarz: GreedyDodger
2020-08-08
22:28

MrGomEzi Centurion

MrGomEzi

Już kiedyś było coś podobnego https://www.gry-online.pl/opinie/mody-do-half-lifea-ktore-zmienily-swiat-gier/zf456

Ale czaje - lato, nie ma o czym pisać.

Komentarz: MrGomEzi
2020-08-09
22:35

Ziomboy Centurion

Mi się wydawało, że Defense of The Ancient powstało na StarCraft 1, ale mogę się mylić, w końcu niektórzy się tu lepiej znają. Nazywała się ta mapa Aeon of coś tam jak dobrze pamiętam. I zrobił ją chyba 1 gość, były 4 postacie, później 8. Dopiero w wc3 był szal i szok, ale tam już więcej ludzi, jego znajomych mu pomagało i dopiero wtedy nazwali to DoTA.

Komentarz: Ziomboy
2020-08-10
21:26

H2o_83 Chorąży

H2o_83

Gosen, usa i uk maja te same zarobki, zaryzykuje piszac iz w uk wiecej sie zarabia i latwiej to idzie.
Ale to wlasnie nie jest uczciwe, doskonale pamietam czasy gdzie po gry na gielde sie jezdzilo potem emule itp.
Tak teraz gry sa drogie, w uk najnizsza krajowa to 300f co tydzien, oplaty mieszkaniowe i jedzenie zabieraja ok. 120f. w tyg odlozylem na 2060, potem za 2 tyg na ram.
Naprawde nie wiem jak to ocenic, doskonale wiem jak moi znajomi z pl sie mecza z wydatkami na komputer

Komentarz: H2o_83

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl