Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPC
Okładka Black Mesa (PC)

Black Mesa PC

Fanowski remake kultowego Half-Life z 1998 roku. Pod względem fabularnym Black Mesa stanowi wierną kopię oryginału, opowiadając o losach fizyka Gordona Freemana i jego walce o życie w tytułowym kompleksie, opanowanym przez istoty z innego wymiaru.

Akcji | FPP | science fiction | FPS | reedycje/remastery/remaki | indie | strzelanki

PC Windows
Okładka Black Mesa (PC)

Angielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

5maja2015

wczesny dostęp

5marca2020

5marca2020

Steam

Black Mesa to autorska, niezależna modyfikacja Carlosa Montero i ponad 40-osobowego zespołu Black Mesa Modification Team, będąca odświeżoną wersją gry Half-Life studia Valve Software z 1998 roku.

Fabuła

Black Mesa odtwarza wydarzenia ukazane w Half-Life. Gracz wciela się w doktora fizyki teoretycznej Gordona Freemana, pracownika tajnego kompleksu badawczego Black Mesa. Po tragicznym w skutkach eksperymencie musi on stawić czoła hordom obcych, przybyłych do ośrodka ze świata Xen, a także wojsku amerykańskiemu, starającemu się zlikwidować zagrożenie i zatuszować wszystkie dowody nielegalnych działań, eliminując pozostałych przy życiu świadków katastrofy.

Mechanika

Mechanika rozgrywki bazuje na pierwowzorze z 1998 r. Ponownie gracz ma więc do czynienia ze strzelanką FPS, która kładzie duży nacisk na fabułę. Podczas zabawy eksploruje on kolejne lokacje i likwiduje napotkanych oponentów. Dodatkowo, oprócz walk z szerokim wachlarzem przeciwników, tytuł wymaga również rozwiązywania prostych zagadek logicznych.

W Black Mesa zaimplementowano wszystkie modele przeciwników znane z pierwowzoru, dokonano jednak zmian w ich sztucznej inteligencji. Również dostępny oręż jest zbliżony do tego znanego z Half-Life’a. Gracz może więc skorzystać z broni konwencjonalnej, eksperymentalnej (bazującej na technologii obcych) oraz kultowego łomu.

Tryby gry

Black Mesa oferuje zarówno rozbudowaną kampanię fabularną dla jednego gracza, jak i tryb wieloosobowy, pozwalający toczyć potyczki z innymi użytkownikami na mapach znanych z Half-Life, jak Bounce, Stalkyard czy Undertow.

Kwestie techniczne

Black Mesa wykorzystuje w pełni możliwości Source Engine. W projekcie nie wykorzystano ani skrawka oryginalnego kodu Half-Life’a. Dzięki temu powstało dwa tysiące modeli, pięć tysięcy tekstur, ponad dwa tysiące efektów dźwiękowych, a także nowe nagrania sześciu i pół tysiąca linii dialogowych. Na potrzeby gry opracowano też nową ścieżkę dźwiękową, skomponowaną przez Joela Nielsena.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet     Liczba graczy: 1-32  

Ocena czytelników: 8,3 / 10 na podstawie 2131 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 8.6 / 10 na podstawie 282 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 71,99 PLN

Gry podobne do Black Mesa

Wymagania wiekowe Black Mesa

16+

Wymagania sprzętowe Black Mesa

PC Windows

PC Windows

  • Minimalne:
  • Dual Core 2.4 GHz
  • 4 GB RAM
  • karta grafiki 1 GB GeForce GTX 460 lub lepsza
  • 15 GB HDD
  • Windows Vista/7
  • Rekomendowane:
  • Quad Core 3.0 GHz
  • 6 GB RAM
  • karta grafiki 3 GB GeForce GTX 1060 lub lepsza
  • 15 GB HDD
  • Windows 7/8/10
Black Mesa – czy warto zapłacić za moda do Half-Life?
Black Mesa – czy warto zapłacić za moda do Half-Life?

Przed premierą 11 maja 2015, 16:30

Modyfikacja doczekała się także lekko poprawionych tekstur – nie są to zmiany spektakularne, ale nie da się zaprzeczyć, że Black Mesa wygląda jeszcze lepiej. Oczywiście nie jest to absolutnie najwyższa półka, jednak nawet malkontenci nie powinni narzekać. Odrobinę przyjemniejsze w poszczególnych lokacjach oświetlenie również zrobiło swoje – miejsca te stały się jeszcze bardziej klimatyczne, zaś na powierzchni wszystko wydaje się po prostu żywsze. Wizualnym zachwytom być nie może nie byłoby końca, gdyby nie fakt, że prawdopodobnie największa bolączka Black Mesa nadal będzie nam doskwierać. Chodzi oczywiście o chwilami przesadnie długie loadingi pomiędzy kolejnymi etapami. Odniosłem wrażenie, że mimo wszystko są minimalnie krótsze niż w wersji z 2012 roku, niemniej wciąż trwają od kilku do nawet kilkunastu sekund, co potrafi kompletnie wybić z rytmu.