autor: Sebastian Purtak
Najlepsze stare gry strategiczne - nasze top 20 klasyków
Przygotujcie się na podróż w czasie. Dziś przygotowaliśmy dla Was zestawienie dwudziestu klasycznych retro strategii, które w większości wciąż można bezproblemowo zakupić i ograć.
Spis treści
- Najlepsze stare gry strategiczne - nasze top 20 klasyków
- 19. Heroes of Might and Magic II
- 18. Master of Orion II
- 17. Shogun: Total War
- 16. Age of Empires 2
- 15.The Settlers (1993)
- 14. Age of Empires 3
- 13. Command & Conquer: Red Alert
- 12. Company of Heroes
- 11. Dungeon Keeper (1997)
- 10. The Settlers 2
- 9. Black and White
- 8. Command & Conquer (1995)
- 7. Sid Meier’s Civilization (1991)
- 6. Dune 2
- 5. StarCraft 2
- 4. StarCraft
- 3. UFO: Enemy Unknown
- 2. Heroes of Might and Magic III
- 1. Warcraft 3
8. Command & Conquer (1995)
- Gatunek: RTS
- Twórcy: Westwood Studios
- Platforma: PC, PS1
- Rok premiery: 1995
Tagi: czas rzeczywisty, science fiction, wojna o zasoby, terroryści
DOSTĘPNOŚĆ
Oryginalne Command & Conquer zostało gruntownie odświeżone i oferowane jest w zbiorczym wydaniu Command & Conquer Remastered Collection. Zestaw od czerwca 2020 roku jest dostępny na Steamie, a od marca 2021 w Xbox Game Pass poprzez EA Play.
Pierwsza odsłona cyklu Command & Conquer to dziś pozycja kultowa, która jednocześnie zawierała wszystkie elementy definiujące tę serię w następnych częściach. Jest to też tytuł, który stanowił kolejny krok na drodze ewolucji strategii czasu rzeczywistego.
Rozgrywka w Command & Conquer zasadniczo sprowadzała się do klasycznego schematu, według którego rozbudowywaliśmy bazę i rekrutowaliśmy jednostki – ich zadaniem było zniszczenie fortyfikacji wroga. Oczywiście, aby tego dokonać, potrzebowaliśmy surowców, a konkretnie tiberium, które stanowiło też przyczynę całej awantury pomiędzy dwiema frakcjami występującymi w grze.
Choć model ten zdawał się bajecznie prosty, stwarzał niemałe pole do popisu. Mogliśmy budować silną gospodarkę i defensywę po to, by na końcu zalać przeciwnika ogromną liczbą naszych oddziałów, jak również próbować działań dywersyjnych i niszczyć bezbronne kombajny wroga, pozbawiając go w ten sposób szansy na rozwój. Obydwie dostępne w grze kampanie zawierały łącznie około godziny przerywników filmowych, w których występowali prawdziwi aktorzy, co nadawało grze specyficzny klimat.
W 1995 roku możliwości, jakie oferowała pierwsza odsłona Command & Conquer, robiły ogromne wrażenie. Co ważne, gra ta stworzyła nową jakość, która później zapewniła całej serii miejsce w historii gier komputerowych.