15 lat Gothica II – czego kultowy RPG mógłby nauczyć dzisiejsze erpegi?

Gothikowi II stuknęło piętnaście latek, ale nim zdmuchniemy świeczki i zaśpiewamy na cześć solenizanta, zastanówmy się, dlaczego tak dobrze wspominamy dzieło Piranha Bytes – nawet w porównaniu do bardziej zaawansowanych technologicznie gier RPG.

Jakub Mirowski

Gothic II – podstawowe informacje:
  1. Deweloper: Piranha Bytes
  2. Platformy: PC
  3. Premiera: 29 listopada 2002 (w Niemczech), 16 kwietnia 2003 (w Polsce)
  4. Nasza ocena: 9/10
  5. Średnia ocen: 79/100 w serwisie Metacritic
  6. Status: zapomniany na świecie, absolutnie kultowy w Polsce

Ależ ten czas leci. Produkcja, którą większość z nas kojarzy jeszcze z lat szczenięcych, właśnie skończyła piętnaście lat – szacowny wiek jak na grę wideo. Gothic II, bo o tym tytule mowa, pojawił się na rynku 29 listopada 2002 roku i podobnie jak pierwsza część cyklu niemal z marszu stał się w naszym kraju pozycją absolutnie kultową. Po dziś dzień rodzimi gracze wymieniają go w jednym szeregu z takimi gigantami jak Baldur’s Gate czy Wiedźmin. I to pomimo tego, że wszyscy dobrze zdajemy sobie sprawę z długiej listy grzechów produkcji studia Piranha Bytes.

Gothic II wcale nie był grą idealną – do tego miana bardzo mu daleko. Już w momencie premiery nie prezentował się zbyt pięknie, na każdym kroku nękały go błędy, a całość wydawała się dość... drewniana. Nie odstraszyło to jednak graczy. Co tak wyjątkowego miał w sobie ten tytuł, że byliśmy skłonni wybaczyć mu liczne wady?

Nawet jak na standardy 2002 roku niektóre elementy Gothica II wyglądały szkaradnie. Ale graczom raczej to nie przeszkadzało. - 2017-12-02
Nawet jak na standardy 2002 roku niektóre elementy Gothica II wyglądały szkaradnie. Ale graczom raczej to nie przeszkadzało.

Jest wiele aspektów Gothica II, które wyszły twórcom wyśmienicie – od interesującej fabuły aż po świetny klimat. I choć większość z nich spotkamy także w innych udanych grach RPG, w niektórych przypadkach dzieło Piranha Bytes po dziś dzień może stanowić wzór dla współczesnych deweloperów. Wybraliśmy pięć elementów, które w produkcji z 2002 roku zasługują na medal, a mimo to nie stały się wcale standardami w gatunku – zapewne dlatego, że przygody Bezimiennego ze względu na swoją toporność, ciężki klimat i wysoki poziom trudności nie zostały odebrane tak dobrze na zachodnim rynku jak u nas.

Ale my wiemy swoje – ten tytuł był małym dziełem sztuki i w pełni zasługuje na to, by znaleźć większą liczbę naśladowców. Zanim więc zasiądziemy z naszą kopią Gothica II do urodzinowego tortu, zapraszamy Was do lektury – dowiecie się, czego skromna produkcja niemieckiego studia mogłaby uczyć współczesnych twórców wysokobudżetowych hitów. Wszystkie te elementy oczywiście występowały w innych grach, ale to właśnie deweloperzy z Piranhii Bytes położyli na nie specjalny nacisk... i nie mielibyśmy nic przeciw temu, by w ich ślady poszły inne zespoły.

Gothic II: Night of the Raven

Gothic II: Noc Kruka

Gothic II: Night of the Raven

PC

Data wydania: 22 sierpnia 2003

Informacje o Grze
8.7

GRYOnline

9.2

Gracze

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

60

Jakub Mirowski

Autor: Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2017-12-10
14:53

antena333 Chorąży

Już mi głowa pęka jak na każdym kroku czytam i słucham te brednie, że Gothic był drewniany i brzydki, jestem jeszcze w stanie rozumiem jakiegoś 10 letniego gracza który swój pierwszy sprzęt do grania dostał za czasów Wiedźmina 3 i ocenia grę sprzed 15 lat na słabą bo grafika nie jest taka jak Crysisie i nie ma AutoMapy która mówi nam gdzie mamy iść ale nie rozumiem już kompletnie np. redaktorów tego serwisu którzy ciągle powtarzą te brednie tylko dlatego, że w ostatnich dwóch latach stało się modne wytykanie dwóm pierwszym Gothicom toporności i słabej grafiki, a stało się to modne za sprawą pokolenie Minecrafta, Skyrima, Wiedźmina 3.

Pierwszy Gothic wyszedł w 2001 roku, a drugi w 2002 roku czyli mniej więcej za czasów kiedy ukazywały się takie gry z gatunku RPG jak Baldur's Gate, Planescape Torment, Icewind Dale, Neverwinter Nights, Morrowind i rozumiem, że te wymienione gry też są brzydkie i drewniane? Bo pod wieloma względami w porównaniu z pierwszymi Gothicami takie właśnie są, tylko dlaczego nigdy nie czytałem ani nie słyszałem aby te tytuły właśnie były takie jak drewno obsrane przez kornika?

Zarówno pierwszy jak i drugi Gothic nigdy nie były drewnianymi ani brzydki grami, chyba, że chcecie je porównywać z dzisiejszym Wiedźminem 3 ale dobrze wszyscy wiemy, że takie porównanie nie ma racji bytu.

Gothic II wcale nie był grą idealną – do tego miana bardzo mu daleko. Już w momencie premiery nie prezentował się zbyt pięknie, na każdym kroku nękały go błędy, a całość wydawała się dość... drewniana.

Tak z pewnością jak ktoś odpalał tego Gothica w 2001 czy w 2002 roku to mówił "jaka ta gra brzydka", "brzydka grafika, nie gram w to"

To tak jak by pacmanowi sprzed kilkudziesięciu lat wytykać dzisiaj monotonosc i brak lotboxow pełny profesjonalizm prawda?

Komentarz: antena333
2017-12-15
22:01

pg2 Centurion

cześć.
Jak chcę zagrać w gothica 2 nk na win 7 to jakie mody najlepiej zainstalować i w jakiej kolejności?

Komentarz: pg2
2018-01-30
14:25

boy3 Legend

Moi drodzy, oto jak kłamstwo powtarzane 1000 razy staje się prawdą

Seria Gothic nigdy nie była drewniana
Więc skąd takie przekonanie? Z żałosnej manipulacji i propagandy innych ludzi

Pierwsza część gothica wydawała się drewniana TYLKO dzięki temu że Gothic 1 miał 25 FPS max przez co gra nie wydawała się płynna, Gothic 2 już tej bolączki nie miał

Teraz mamy mod który to naprawia

Poza tym żaden RPG do tej pory tak dobrze nie odwzorował żyjącego świata jak Gothic

Edit: Już poprawiłem, dzięki

Komentarz: boy3
2018-01-30
14:44

zanonimizowany1080091 Legend

czego kultowy RPG mógłby nauczyć dzisiejsze erpegi?
Jak nie należy robić gier.

Komentarz: zanonimizowany1080091
2018-01-30
16:39

zanonimizowany1101535 Generał

Grac w tego crapa dzis, w dobie Skyrima, Wiedzmina, Dark soulsow, Horizona, Mass effecta czy nawet Dragon age (mowie tu tylko o tych lepszych arpg, nie wspominam masy znakomitych druzynowych erpegow czy jrpg), to trzeba naprawde nie miec gustu.
Ten gniot w momencie premiery byl do tylu i nikogo niczego nie moglby nauczyc (chyba ze jak robic toporne gry), a co dopiero tyle lat do przodu i tyle swietnych gier od tamtego czasu. Trzeba miec niezwyle silne rozowe okulary i byc mocno nostalgicznym, zeby tego szrota przyrownywac do dzisiejszych, duzo lepszych gier, kiedy on nawet dla swoich rowiesnikow w momencie premiery byl popychadlem i co najwyzej druga liga gier.

Komentarz: zanonimizowany1101535

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl