Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Publicystyka

Publicystyka 14 września 2014, 12:00

autor: Luc

Historia to ich plac zabaw - jak mocno seria Assassin's Creed opiera się na faktach - część II

W poprzednim odcinku przyjrzeliśmy się zgodności pierwszych gier z serii Assassin's Creed z faktami historycznymi. W drugiej i ostatniej części skupimy się na kolejnych odsłonach, a także na nadchodzącym Unity

Niniejszy tekst jest kontynuacją artykułu opisującego sposób, w jaki firma Ubisoft traktuje historię w serii Assassin’s Creed. Jeśli nie miałeś okazję się z nim zapoznać, zapraszamy do jego lektury.

Historia jest ich placem zabaw – część I

Assassin’s Creed III - tak wygląda Ameryka

Rzeczywisty przełom w historycznej wiarygodności serii Assassin’s Creed nastąpił dopiero w często krytykowanej, „trójce”. Rozgrywająca się w czasach amerykańskiej wojny o niepodległość gra być może i była wtórna pod kątem rozgrywki, Ubisoft zrobił jednak wszystko, aby jak najbardziej realistycznie ukazać wszystkie składające się na nią wydarzenia i postacie. Presja, która towarzyszyła twórcom była jeszcze większa niż w dotychczasowych przypadkach – ilość źródeł oraz drażliwość pewnych istotnych dla tego okresu kwestii czyniły z Assassin’s Creed III dzieło kontrowersyjne niemalże z definicji. Deklaracja niepodległości, kolonializm, niewolnictwo, Indianie... żadnego z tych elementów nie dało się pominąć. Aby uniknąć jakichkolwiek oskarżeń o stronniczość, trzeba było więc wykonać kilkukrotnie więcej pracy przy historycznej analizie.

Miasta w "trójce" zostały odwzorowane po mistrzowsku.

Na pierwszy ogień poszło oczywiście odwzorowanie miast – w tym przypadku Nowego Jorku i Bostonu. Z racji mnogości podań oraz świetnie zachowanych dokumentów i map ich stworzenie – choć czasochłonne – nie było dla zaprawionych w bojach grafików i projektantów problemem. Największe wyzwanie stanowiło ukazanie jakże istotnych dla Amerykanów, historycznych wydarzeń oraz ich głównych bohaterów. To właśnie w „trójce” po raz pierwszy położono na ten element tak ogromny nacisk. Graczy zachwycać miały już nie tylko spektakularne widoki, ale i równie epickie wydarzenia, których mogliśmy doświadczać „na własnej skórze” oraz możliwość poznania wręcz legendarnych postaci. I trzeba przyznać, iż pomimo pewnych nieścisłości całość wyszła twórcom doskonale.

Bostońskie Parzenie Herbatki, Bitwa pod Bunker Hill, Midnight Ride czy Wielki Pożar Nowego Jorku – każde z tych wydarzeń miało miejsce naprawdę i w grze widzimy ich bardzo dokładne odwzorowanie. W zachowywaniu szczegółów i oddawaniu przebiegu poszczególnych sekwencji, pomagały twórcom przede wszystkim liczne dzienniki, listy oraz pamiętniki, jakie zachowały się do dzisiaj. Ich autorzy, zazwyczaj dowódcy obu zwaśnionych stron, bardzo dokładnie opisywali, co spotkało ich danego dnia, a i w korespondencji do najbliższych zdradzali często szczegóły pomijane na lekcjach historii. Dla urozmaicenia rozgrywki w części z nich wprowadzono pewne elementy fantastyczne, całość jednak bez większych problemów przeszła akceptację współpracujących przy produkcji profesorów specjalizujących się w tym okresie.

W kwestii historycznego przedstawiania postaci Assassin’s Creed III było doprawdy przełomowe.

Podobnie sprawa wygląda w przypadku oddania charakterów person takich jak Benjamin Franklin czy Jerzy Waszyngton. Z reguły przedstawiani są oni jako niezłomni liderzy bez skazy, Ojcowie Narodu, którzy poprowadzili Amerykanów ku upragnionej wolności. Jednak w przypadku tej dwójki (jak i innych historycznych postaci występujących w grze), prawda zazwyczaj była o wiele mniej spektakularna. Każdy z nich miał swoje słabości czy chociażby specyficzny styl mówienia, które Ubisoftowi udało się odwzorować, bazując w głównej mierze na ich prywatnych notatkach, dostępnych w amerykańskich archiwach. I tak wspomniany Waszyngton, choć faktycznie cechowała go odwaga, był również bardzo niezdecydowanym przywódcą, często popełniającym proste, taktyczne błędy. Nie wszystkim ukazanie go w mniej korzystnym świetle odpowiadało, jednak twórcy w imię historycznej wiarygodności zdecydowali się na taki, a nie inny krok. Dużą uwagę przykładano również do dialogów, które możemy usłyszeć w grze – każda istotniejsza przemowa została oparta o dokładne zapiski z tamtego okresu, a nie o skrócone wersje, którą spotkać można w podręcznikach.

Assassin's Creed IV: Black Flag

Assassin's Creed IV: Black Flag

Assassin's Creed: Unity

Assassin's Creed: Unity

Assassin's Creed III

Assassin's Creed III

Assassin's Creed II

Assassin's Creed II

Assassin's Creed: Brotherhood

Assassin's Creed: Brotherhood

Assassin's Creed: Rogue

Assassin's Creed: Rogue

Assassin's Creed: Revelations

Assassin's Creed: Revelations

Assassin's Creed: Wersja Reżyserska

Assassin's Creed: Wersja Reżyserska

Assassin's Creed: Liberation HD

Assassin's Creed: Liberation HD

Assassin's Creed IV: Black Flag - Krzyk wolności

Assassin's Creed IV: Black Flag - Krzyk wolności

Assassin's Creed: Bloodlines

Assassin's Creed: Bloodlines

Assassin's Creed III: Tyrania Króla Waszyngtona - Hańba

Assassin's Creed III: Tyrania Króla Waszyngtona - Hańba

Assassin's Creed III: Liberation

Assassin's Creed III: Liberation

Assassin's Creed III: Tyrania króla Waszyngtona - Odkupienie

Assassin's Creed III: Tyrania króla Waszyngtona - Odkupienie

Assassin's Creed III: Tyrania Króla Waszyngtona - Zdrada

Assassin's Creed III: Tyrania Króla Waszyngtona - Zdrada

Assassin's Creed: Brotherhood - Zaginięcie Leonarda

Assassin's Creed: Brotherhood - Zaginięcie Leonarda

Assassin's Creed: Revelations - Zaginione archiwum

Assassin's Creed: Revelations - Zaginione archiwum

Assassin's Creed II: Discovery

Assassin's Creed II: Discovery

Assassin's Creed: Altair's Chronicles

Assassin's Creed: Altair's Chronicles

Assassin's Creed II: Bitwa o Forli

Assassin's Creed II: Bitwa o Forli

Assassin's Creed II: Bonfire of the Vanities

Assassin's Creed II: Bonfire of the Vanities

ASA: A Space Adventure

ASA: A Space Adventure

Asasyńskie miejscówki – najciekawsze lokacje z serii Assassin's Creed
Asasyńskie miejscówki – najciekawsze lokacje z serii Assassin's Creed

Jedna z najważniejszych gier akcji obchodzi właśnie swoje dziesiąte urodziny. A że wspaniałe widoczki zawsze były znakiem markowym cyklu, wybraliśmy dla Was 10 najlepszych lokacji z serii Assassin's Creed.

Jak powstawał film Assassin’s Creed – kinowy debiut Ubisoftu
Jak powstawał film Assassin’s Creed – kinowy debiut Ubisoftu

Na trzy dni przed polską premierą długo oczekiwanej adaptacji gry Assassin’s Creed zapraszamy do zapoznania się z tekstem opisującym proces powstawania filmu. Jak Michael Fassbender został asasynem?

Historia to ich plac zabaw - jak mocno seria Assassin's Creed opiera się na faktach - część I
Historia to ich plac zabaw - jak mocno seria Assassin's Creed opiera się na faktach - część I

Nadchodzące Unity ma zachwycać nie tylko rozgrywką, ale i niespotykaną dotąd dbałością o historyczne detale. Nie osiągnięto tego z dnia na dzień – seria od samego początku stara się uchodzić za jak najbardziej wiarygodną.