Data wydania: 21 października 2014
Trzecia odsłona cyklu przygodówek zapoczątkowanego w 1999 roku grą Dreamfall: The Longest Journey (polski tytuł: Najdłuższa podróż). Produkcją Dreamfall: Chapters zajęło się studio Red Thread Games, pod kierunkiem Ragnara Tornquista.
GRYOnline
Gracze
Steam
Dreamfall Chapters na PC, XONE i PS4 to trójwymiarowa gra przygodowa, będąca trzecią odsłoną cyklu, w skład którego wchodzi The Longest Journey z 1999 roku i wydane siedem lat później Dreamfall: The Longest Journey. Produkcję stworzyło studio Red Thread Games, w którym pracuje większość osób odpowiedzialnych za poprzednie części, w tym główny scenarzysta i projektant, Ragnar Tornquist.
Fabuła kontynuuje wątki przedstawione w Dreamfall: The Longest Journey. Gracz poznaje dalsze losy trzech światów – pełnej magii Arcadii, zdominowanego przez technikę Stark oraz tajemniczego Storytime, gdzie rodzą się wszystkie opowieści, a marzenia stają się rzeczywistością. W Stark akcja rozpoczyna się w roku 2220. Przedstawiona przez autorów wizja tych czasów nie należy do optymistycznych. Po wypuszczeniu przez firmę WatiCorp umożliwiającej świadome eksplorowanie snów technologii Dreamer, społeczeństwo stanęło na skraju przepaści, gdyż coraz więcej ludzi preferuje świat marzeń od rzeczywistości. Nie najlepiej prezentuje się też sytuacja w Arcadii. Imperium Azadi żelazną ręką rządzi wschodnimi ziemiami, a jego armie opanowały również północne krainy z ich stolicą, czyli miastem Marcuria.
Dreamfall Chapters stanowi zwieńczenie historii Zoe Castillo – pochodzącej ze Stark dziewczyny, która w snach potrafi podróżować do Arcadii. W późniejszych fragmentach kampanii możemy pokierować również mężczyzną imieniem Kian Alvane, który po wydarzeniach z poprzedniej części został skazany za zdradę Imperium Azadi i oczekuje w więzieniu na egzekucję.
Pod względem mechanizmów rozgrywki Dreamfall Chapters stanowi klasyczną przygodówkę. Zabawa polega więc głównie na gromadzeniu przedmiotów, prowadzeniu rozmów i rozwiązywaniu zagadek. W grze nie znajdziemy sekwencji zręcznościowych. Świat gry jest w pełni trójwymiarowy i zachęca do eksploracji. Wiele lokacji ma strukturę otwartą; otrzymujemy w nich kilka zadań do wykonania i tylko od nas zależy, w jakiej kolejności je zrealizujemy. Gdy podróżujemy po wirtualnych światach, małe ikonki informują nas o wartych uwagi miejscach i przedmiotach, co zapobiega żmudnemu klikaniu na wszystko, co znajduje się na ekranie. Gra łączy system bezpośredniego poruszania się, typowy dla trzecioosobowych gier akcji, z przygodówkowym interfejsem point-n-click, służącym do interakcji z otoczeniem. Bardziej tradycyjnie nastawieni fani gatunku mogą też pokierować postaciami wyłącznie za pomocą myszki.
Dreamfall Chapters oferuje atrakcyjną trójwymiarową grafikę, która wykorzystuje silnik Unity. Produkcja współfinansowana była ze środków Norweskiego Instytutu Filmowego oraz pieniędzy pozyskanych w wyniku zbiórki przeprowadzonej na popularnej platformie finansowania społecznościowego. Pomimo niższego budżetu, autorom udało się stworzyć produkcję równie obszerną co Dreamfall: The Longest Journey i wyraźnie lepszą pod względem wizualnym.
Autor opisu gry: Aleksander Kaczmarek
Platformy:
PC Windows 21 października 2014
PlayStation 4 5 maja 2017
Xbox One 5 maja 2017
Producent: Red Thread Games
Wydawca: Red Thread Games
3GRY
Seria gier przygodowych zaliczanych do ścisłej czołówki gatunku. Cykl wykreowany został przez norweskie studio Funcom, które jest również właścicielem praw do marki.
Recenzja GRYOnline
Dreamfall Chapters to dobra gra, ale wymaga śledzenia bohaterów tej serii od samego początku. Trzeba zżyć się z postaciami i wejść w ich światy. Bez tego dostajemy grę pełną archaicznych rozwiązań, dość słabą od strony technicznej i na dodatek miejscami niesamowicie nudną. Jeśli nie jesteście zakochani w Najdłuższej podróży, to zainteresujcie się np. Life is Strange, a wyjdziecie na tym lepiej.
Recenzja GRYOnline
Po ośmiu latach oczekiwania wreszcie jest! Kontynuacja jednej z najlepiej opowiedzianych historii w branży gier komputerowych, opowieść o równoległych światach, trafia na ekrany naszych monitorów w formie epizodycznej. Oto pierwszy odcinek...
Aktualizacja: 10 sierpnia 2018
Poradnik Dreamfall: Chapters - Księga 1 to bogato ilustrowana solucja zawierająca opis przejścia pierwszego epizodu gry. Na łamach poradnika przedstawiono wszystkie zagadki, a także wykluczające się opcje dialogowe, alternatywne ścieżki i osiągnięcia.
16 marca 2013
Dzięki hojności fanów możliwe stało się wyprodukowanie przygodówki Dreamfall Chapters. Wszystko wskazuje na to, że powrót na szlak The Longest Journey należeć będzie do udanych.
Dziś piszemy o premierze „wersji reżyserskiej” gry Dreamfall: Chapters na PC i dacie premiery trzeciego epizodu przygodówki Marvel's Guardians of the Galaxy od Telltale Games. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Krzysztof Sobiepan
25 lipca 2017
Miniony tydzień okazał się kolejnym owocnym dla polskiego runku gier. Do sprzedaży trafił 911 Operator, obejrzeliśmy nowy zwiastun obiecującej strzelanki Ruiner, SUPERHOT VR wygrało nagrodę D.I.C.E., a tania seria Extra Klasyka wzbogaciła się o kilka nowych produkcji. Do tego zapowiedziano polskie wydania Dead Rising 4 (Cenega) i Dreamfall Chapters na konsole (Techland).
gry
Adrian Werner
27 lutego 2017
Przedstawiciele studia Red Thread Games zapowiedzieli, że 24 marca – razem z debiutem konsolowym – pecetowa edycja gry Dreamfall: Chapters otrzyma dużą aktualizację. Poprawka zatytułowana The Final Cut wprowadzi szereg ulepszeń w grafice, udźwiękowieniu i mechanice produkcji, tak by nie odbiegać od wersji na konsole Xbox One i PlayStation 4.
gry
Janusz Guzowski
6 stycznia 2017
Firma Deep Silver ujawniła, że konsolowe wydanie przygodówki Dreamfall Chapters zadebiutuje 24 marca 2017 roku. Gra dostępna będzie na PlayStation 4 i Xboksie One w cenie 29,99 euro.
gry
Kamil Zwijacz
4 grudnia 2016
Studio Red Thread Games wypuściło piąty i ostatni odcinek epizodycznej przygodówki Dreamfall: Chapters. Ponadto z tej okazji gra została przeceniona w serwisie Steam o 66%.
gry
Adrian Werner
18 czerwca 2016
Dowiedzieliśmy się, że 17 czerwca do sprzedaży trafi Dreamfall: Chapters - Book Five: Redux, czyli ostatni odcinek epizodycznej przygodówki studia Red Thread Game. Ujawnieniu daty premiery towarzyszyła publikacja nowego zwiastuna.
gry
Adrian Werner
10 czerwca 2016
Dziś piszemy m.in. o możliwym wydaniu Demon’s Souls na PS4, dacie premiery IV epizodu Dreamfall: Chapters, dwóch niezapowiedzianych grach AAA w świecie DC od studia Warner Bros. Games Montreal oraz zarejestrowaniu przez twórców Chivalry znaku handlowego Mirage: Arcane Warfare. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Krzysztof Mysiak
30 listopada 2015
Dziś piszemy m.in. o aktualizacji poprawiającej grafikę i optymalizację w Dreamfall: Chapters, możliwym wydaniu Final Fantasy VI na PC, niepowodzeniu pierwszej zbiórki pieniędzy na film Dragon’s Lair i planach rozpoczęcia drugiej oraz o milionie pobrań gry Knight Squad. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Krzysztof Mysiak
26 listopada 2015
Czwarty epizod gry Dreamfall: Chapters ukaże się kilka tygodni później. Studio Red Thread Games wyjaśniło, że obecnie trwają prace nad przeniesieniem tej trójwymiarowej przygodówki na nowszą wersję silnika - Unity 5.
gry
Łukasz Szliselman
14 października 2015
Studio Red Thread Games, autorzy Dreamfall: Chapters, ujawniło datę premiery trzeciego epizodu tej przygodówki. Zadebiutuje on już w najbliższy czwartek, 25 czerwca.
gry
Paweł Krzystyniak
22 czerwca 2015
Wymagania sprzętowe gry Dreamfall Chapters:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Core i5 2.5 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB (GeForce GTX 660 lub lepsza), 20 GB HDD, Windows XP(SP3)/Vista(SP2)/7/8.
Średnie Oceny:
Średnia z 5 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 413 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 3156 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Przemysław Zamęcki
Recenzent GRYOnline.pl
2016.06.22
Najdłuższa podróż dobiegła końca. W niezłym, choć bardzo nierównym stylu. To skierowane przede wszystkim do fanów magnum opus Ragnara Tørnquista, człowieka, który nie chciał się poddać.
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2022.06.30
Wiedźmin Legend
Generalnie nie warto zaczynać jakiejkolwiek serii od trzeciej części nawet, jeśli sami twórcy twierdzą, że nie trzeba znać poprzednich części. To przeważnie tania gadka z ich strony. Zdecydowana większość wątków z trójki była rozpoczęta w jedynce lub dwójce więc zaczynając od trójki musiałeś czuć się jakbyś 2-godzinny, wielowątkowy film zaczął oglądać od 80 minuty. Sam epilog z trójki, którego nie zrozumiałeś to fabularna klamra nawiązująca do prologu z jedynki. Trzecia część to gra dla fanów pierwszych dwóch części, którzy domagali się zakończenia wszystkich niedokończonych wątków z The Longest Journey (1999) i Dreamfall: The Longest Journey (2006) oraz godnego zamknięcia tej historii. Pierwsze dwie części produkowało studio Funcom, a trzecia część powstała dzięki Red Thread Games, którego zalożycielem jest scenarzysta poprzednich części, ale bez zbiórki na kickstarter nigdy pewnie nie powstałaby. Zresztą była wydawana na raty (2014-2016). Pierwsza część jest zdecydowanie najlepsza, bo to arcydzieło gatunku z genialną fabułą, wyrazistą bohaterką April Ryan, cudowną przygodą i nowatorskimi rozwiązaniami jak świat reagujący na nasze wybory. Dwójka jest też świetna, ale kilka rzeczy w niej zgrzyta jak sterowanie, słabsze segmenty i urwana końcówka, gdzie wiele wątków zostało uciętych. Do tego troszkę potrafiła wkurzyć kilkoma zagrywkami jak podmiana głównej postaci na Zoe Castillo i pewien zwrot akcji dotyczący bohaterki pierwszej części April Ryan, który zabolał fanów jedynki. Nie jest to tak ekscytująca przygoda jak pierwsza część. Trójka jest nierówna i ma nudniejsze segmenty, ale ma lepsze sterowanie od dwójki i udało się im pozamykać dość zgrabnie większość wątków.
jongover Chorąży
Nie ma zbytnio opinii dotyczących wersji na ps4, więc pomyślałem, że coś napiszę. Grę skończyłem tydzień temu i nigdy wcześniej nie miałem styczności z serią, więc przechodziłem ją zupełnie nie znając fabuły poprzednich części. Zacznijmy od tego, że gra niespecjalnie sili się na tłumaczenia tego co się działo wcześniej, ale wielu rzeczy można się domyślić, doczytać w dzienniku lub wyszukać w googlu, przez co dość przyjemnie śledziło mi się tę fabułę. Pierwsze trzy rozdziały były dosyć statyczne fabularnie, ale nie było też tak, żeby nic się nie działo. W czwartym rozdziale zaczeła się akcja i uważam, że to najlepszy moment gry. Piąty rozdział natomiast mnie pokonał. Przestałem rozumieć co się dzieje i kto jest kim. Domyślam się, że dla osób zapoznanych z poprzednimi częściami nie powinno być to problemem, ale jak dla mnie zakończenie było zupelnie niezrozumiałe. Mimo to, fabułę oceniam jako niezłą - jest ciekawa wizja dwóch światów, nawiązania do niedobrych momentów naszej historii, cyberpunkowe miasto z wszechwładnymi korporacjami, a także średniowieczna mieścina. Ważam, że wszystko to miało spory potencjał na dobrą grę, ale... Niestety gra ma wady. Po pierwsze, gra na ps4 klatkuje. Bywały momenty, że robiło mi się niedobrze przez brak płynności. Kolejnym problemem były zagadki które trzeba rozwiązać by przejść dalej z fabułą. Część tych zagadek była niezła, ale gra ma wyjątkowy problem z dawaniem podpowiedzi. W jednej z misji miałem znaeźć sposób na zabranie sprzętu jednemu inżynierowi. Gra w momencie dania mi tego zadania, dała też całkowicie błędną podpowiedź. Okazało się, że podpowiedzią była wypowiedź jednej z postaci z poprzedniego rozdziału (co jest trochę przesadą). W konsekwencji, gracz jest zmuszony do biegania po mapie i szukania miejsca w którym podświetli się przycisk. W innych przypadkach, zagadką jest właśnie znalezienie takiego przycisku. W jednej z ostatnich scen, bohaterka leży zamknięta w kapsule, a gracz musi znaleźć takie ustawienie kamery, by móc wcisnąć przycisk. Jeszcze innym razem, gracz jest zmuszony znaleźć dziesięć rysunków ukrytych w domu, czyli ponownie chodzi jak głupi od ściany do ściany i szuka miejsca gdzie poświetla się przycisk, bo te rysunki nie wyróżniają się na tle innych elemnetów wystroju. Bardzo to irytujące i sprawia, że konieczny jest poradnik (co jest o tyle ciekawe, że niektóre zadania są zmienione w wersji ps4 względem pc, przez co czasem poradnik może mylić). Ogólnie, mam ambwilantny stosunek do tej gry i myślę, że gdyby nie żałosna optymalizacja, mógłbym wystawić 6,5lub nawet 7, ale w tym stanie daje 6.
laser890 Centurion
Trochę się zawiodłem w porównaniu do poprzednich części.
zanonimizowany1349908 Chorąży
Świetna gra, szkoda poprzedniczki były lepsze i ogólnie oferowały więcej jeśli chodzi o świat czy postacie tu jak napisał poprzednik jest trochę pusto [link]