Data wydania: 1 czerwca 2007
Przygotowany z okazji jubileuszu dziesięciolecia marki oficjalny remake kultowej pierwszej odsłony słynnego cyklu Tomb Raider. Za powstanie gry odpowiada studio Crystal Dynamics, które wraz z grą Tomb Raider: Legenda przejęło rozwój serii od jej pierwotnych twórców z Core Design.
GRYOnline
Gracze
Steam
Tuż po opublikowaniu na rynku gry Tomb Raider: Legend, przedstawiciele koncernu Eidos Interactive postanowili rozpocząć prace nad odświeżeniem pierwszej odsłony legendarnego cyklu. Na podjęcie takiej decyzji największy wpływ miały listy do fanów, którzy wręcz domagali się powrotu do debiutanckich przygód nieustraszonej panny archeolog. Z drugiej strony remake wydawał się doskonałym prezentem dla miłośników Lary Croft, która w 2006 obchodziła dziesięciolecie swojego istnienia.
Program został przygotowany przez firmę Crystal Dynamics, Inc., której wcześniej udało się wyciągnąć z dna podupadającą serię. Pracownicy amerykańskiego studia zdobyli sobie grą Tomb Raider: Legend olbrzymie zaufanie u Brytyjczyków – nic dziwnego zatem, że to właśnie im przypadł zaszczyt stworzenia omawianej przeróbki.
Fabuła Tomb Raider: Anniversary niczym nie różni się od historii opowiedzianej w pierwszej odsłonie cyklu. Lara Croft zostaje wynajęta przez potężną organizację, która pragnie odzyskać mityczny artefakt. Nasza bohaterka wyrusza na niebezpieczne poszukiwania, ale wkrótce po ich rozpoczęciu orientuje się, że została wykorzystana jako pionek w większej intrydze. Panna Croft decyduje się sprzeciwić swoim mocodawcom i na własną rękę próbuje rozwiązać tajemnicę okrywającą antyczny przedmiot.
W trakcie gry odwiedzimy wszystkie kraje, jakie mieliśmy okazję podziwiać w 1997 roku, czyli m.in. Peru, Grecję oraz Egipt. Spotkamy tych samych wrogów (wilki, niedźwiedzie, aligatory, a także olbrzymiego tyranozaura), skorzystamy ze starych broni. Na tym jednak podobieństwa się kończą. Mimo silnych nawiązań do pierwowzoru, autorzy zdecydowali się przygotować zupełnie nowe lokacje oraz uraczyć gracza nieznanymi wcześniej zagadkami. W pewnym sensie podjęcie takiej decyzji wymógł silnik (ten sam, który napędzał grę Tomb Raider: Legend), który oferuje zdecydowanie więcej możliwości niż engine użyty dziesięć lat wcześniej (zarówno pod względem budowy plansz, jak i oprawy wizualnej), a także rozbudowana mechanika, pozwalająca Larze Croft na większą swobodę ruchów.
Autor opisu gry: Krystian Smoszna
Platformy:
PC Windows 1 czerwca 2007
PlayStation 2 1 czerwca 2007
PlayStation Portable 8 sierpnia 2007
Xbox 360 23 października 2007
Nintendo Wii 13 listopada 2007
Producent: Crystal Dynamics / Nixxes Software (PC)
Wydawca: Square Enix
24GRY
Seria przygodowych gier akcji TPP, której główną bohaterką jest archeolog Lara Croft. Za sprawą gier wideo, komiksów i filmów, Tomb Raider należy do grona najbardziej rozpoznawalnych marek współczesnej kultury popularnej.
Recenzja GRYOnline
Jubileuszowa odsłona nowych przygód Lary Croft to powrót do korzeni serii. Ta sama fabuła i te same miejsca, lecz inne podejście do zabawy plus garść nowinek sprawiają, że gra się tak samo, ale całkiem inaczej.
Aktualizacja: 6 lipca 2007
Poradnik zawiera kompletny opis przejścia trybu fabularnego Tomb Raider: Anniversary na poziomie średnim. Podano lokalizacje broni, amunicji i apteczek, a ponadto można zapoznać się z opisami bohaterów, nieprzyjaciół i arsenału.
28 listopada 2008
Wygimnastykowana lalka czy ikona feministek i symbol emancypacji? W dniu polskiej premiery Tomb Raider Underworld sprawdzamy, kim naprawdę jest Lara Croft.
29 grudnia 2006
Tomb Raider Anniversary to hołd dla Lary oraz jej fanów – a przynajmniej tak nam powiedziano na prezentacji w Londynie.
Niedawna aktywność oficjalnego konta marki Tomb Raider w serwisie X dała graczom nadzieję, że w planach jest zremasterowanie kolejnych odsłon cyklu, w tym Tomb Raider: Legend oraz Tomb Raider: Underworld.
gry
Adrian Werner
28 sierpnia 2025
Do sieci trafiły pliki ze skasowanego remake'a pierwszego Tomb Raidera, nad którym pracowało studio Core Design.
gry
Adrian Werner
7 stycznia 2021
Dzisiaj mija 15 lat od premiery pierwszej części gry Tomb Raider. Z tej okazji przeceniono na Steamie produkcje z Larą Croft w roli głównej. Dodatkowo w ramach tygodnia z firmą THQ obniżono cenę strzelanki Homefront.
gry
Marek Oramus
14 października 2011
Tomb Raider: Underworld oraz Lara Croft and the Guardian of Light to dwie z kilku propozycji przecenionych w ramach jednego z ostatnich etapów akcji promocyjnej Square Enix na Steamie. Dzięki niej można uzupełnić kolekcję gier o powyższe tytuły za kilkadziesiąt złotych. Lara Croft jest zawsze w modzie, więc chyba warto zainteresować się sprawą.
gry
Szymon Liebert
21 lutego 2011
Po niedawnych doniesieniach na temat restartu marki Tomb Raider wydaje się nieuniknionym, że Square-Enix będzie chciało podgrzewać atmosferę wokół tej serii. Idąc za ciosem japoński gigant potwierdził wcześniejsze informacje na temat Tomb Raider Trilogy, podał dokładną datę premiery oraz cenę zestawu.
gry
Mateusz Kądziołka
7 stycznia 2011
Posiadacze PlayStation 3 niedługo doczekają się kolejnej odświeżonej trylogii starszych gier. Tym razem trudno mówić o nich jak o klasykach, bo najstarsza z nich zadebiutowała w 2006 roku. Chodzi o ostatnie trzy części Tomb Raidera, jakie ukazały się na rynku.
gry
Marcin Skierski
20 grudnia 2010
Na serwisie ShowbizSpy pojawiła się informacja, która zmrozi krew w żyłach wielbicielom Lary Croft. Według najnowszych plotek, w następnej ekranizacji cyklu Tomb Rider w rolę dzielnej pani archeolog wcielić ma się Kim Kardashian.
gry
Adrian Werner
7 czerwca 2010
Firma Cenega Poland ujawniła wszystkie nowe tytuły, które dzisiaj trafią do sprzedaży w ramach Pomarańczowej Kolekcji Klasyki. Wśród produkcji pojawią się takie hity jak: Silent Hunter 4: Wolves of the Pacific, Resident Evil 4, Far Cry, Tomb Raider: Anniversary, czy chociażby pakiet Splinter Cell Kolekcja. Każdą z gier będzie można kupić za sugerowaną cenę 29,99 złotych.
gry
Szymon Liebert
16 kwietnia 2010
Firma Cenega Poland ujawniła kolejne tytuły, które zostaną wydane w serii Pomarańczowej Kolekcji Klasyki. Wśród nich znajdują się: Splinter Cell Trylogia (trzy części serii w jednym zestawie), Chessmaster: Grandmaster Edition (czyli popularny symulator szachowy) oraz Tomb Raider: Anniversary (odświeżona wersja klasycznej gry o przygodach Lary Croft).
gry
Szymon Liebert
8 kwietnia 2010
Na cyfrowej platformie dystrybucji Steam graczy czeka kolejny dzień promocji cenowych, obejmujący tytuły wydane przez firmy Square Enix i Eidos. W ostatnich dniach po okazyjnych cenach można było nabyć gry z serii Deus Ex, Hitman i Battlestations. Dzisiaj w ofercie specjalnej pojawiły się kolejne propozycje.
gry
Anna Karpińska
11 marca 2010
Popularne pliki do pobrania do gry Tomb Raider: Anniversary.
trainer Tomb Raider: Anniversary - + 9 trainer - 14 czerwca 2007
trainer Tomb Raider: Anniversary - +12 Trainer - 1 września 2009
trainer Tomb Raider: Anniversary - Unlocker - 14 czerwca 2007
trainer Tomb Raider: Anniversary - + 6 trainer - 14 czerwca 2007
demo Tomb Raider: Anniversary - - 26 maja 2007
trainer Tomb Raider: Anniversary - +5 Trainer #2 - 25 lipca 2012
trainer Tomb Raider: Anniversary - + 8 trainer - 14 czerwca 2007
trainer Tomb Raider: Anniversary - +7 Trainer - 25 stycznia 2012
trainer Tomb Raider: Anniversary - +5 Trainer - 25 stycznia 2012
mod Tomb Raider: Anniversary - Darker Anniversary Outfit v.1 - 5 listopada 2018
Wymagania sprzętowe gry Tomb Raider: Anniversary:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 4 3 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki 128MB (GeForce 6600 lub lepsza), 4 GB HDD, Windows 2000/XP/Vista.
PlayStation 2
Wspiera:
karta pamięci 8 MB
PlayStation Portable
Wspiera:
karta pamięci 32 MB
Średnie Oceny:
Średnia z 9 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 5205 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 6128 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Marek Czajor
Recenzent GRYOnline.pl
2007.06.08
Jubileuszowa odsłona nowych przygód Lary Croft to powrót do korzeni serii. Ta sama fabuła i te same miejsca, lecz inne podejście do zabawy plus garść nowinek sprawiają, że gra się tak samo, ale całkiem inaczej.
arkadius2
Ekspert
2021.07.02
Dla mnie Anniversary to dopiero 2 ukończony TR, po bardzo dobrej Legendzie byłem pełen entuzjazmu i w wolniej chwili ochoczo zabrałem się za nową przygodę. Niestety owa część mój zapał szybko ostudziła, właśnie z powodów o których piszą koledzy wyżej - problemy z pracą kamery, auto namierzaniem wrogów, responsywnością sterowania... Zabierając się za tę grę od początku wiedziałem że jest bardziej wymagająca niż poprzedniczka, że będzie mniej akcji i strzelania, a więcej skakania, wspinania się i główkowania, i powiem szczerze że zagadki była fajne, parę razy się zgubiłem, ale było ok i podobało mi się, lokacje ładne i klimatyczne, naprawdę fajnie się je penetrowało. Niestety w moim przypadku fajność owej części na powyższych aspektach się kończy, do najgorszych koszmarów Anniversary na pewno zaliczam pracę kamery, nie jestem w stanie zliczyć ile razy zginąłem tylko dlatego że kamera źle się ustawiła, a najbardziej doskwierało to w momentach użycia linki gdy w odpowiednim momencie należało się odbić od ściany by doskoczyć do jakiejś półki czy kolumny... po prostu koszmar. Drugi bat należy się twórcą za system walki, nie pamiętam by w Legendzie sprawiał on problemy, lecz tu nie było wesoło, Lara samoistnie zmienia namierzonego wroga któremu akurat zapewniamy przedawkowanie ołowiu na tego najbliższego od którego bez problemu możemy odskoczyć, a jeśli dodamy jeszcze do tego walkę z kamerą... cóż przynajmniej super że chechpointy są często :)Krótko podsumowując nie chce mi się objeżdżać bardziej tej gry bo nie jest ona crapem, jest hmm niedopracowana ? Lecz cieszę się że swoją przygodę z serią TR zacząłem właśnie od Legendy, bo gdybym jako pierwsze ograł Anniversary to pewnie bym permanentnie odbił od serii, i nie dlatego że owa część to nie gra akcji tylko zręcznościowa-platformówka, ale dlatego że nie lubię obrywać za błędy i niedoróbki, których nie dopatrzyli twórcy. a których tu jest sporo. Początkowo miałem wystawić tej części ocenę 6-6,5, bo jak wspomniałem nie jest to jakiś syf, lecz po tym jak ograłem pierwsze 3 poziomy na PS3 i zobaczyłem że w wersji konsolowej praca kamery i repons. sterowania jest o wiele lepsza, no to cóż - Sorry Lara, może następnym razem będzie lepiej.
game _hunter
Ekspert
2013.06.15
Tomb Raider jak Tomb Raider... Świetna grafika, ciekawe plansze, dużo rzeczy do odkrycia.
Charson
Ekspert
2024.04.25
Seba01
Ekspert
2023.12.31
ShadyYo
Ekspert
2021.10.09
MadtPL
Ekspert
2016.05.15
Butryk89
Ekspert
2016.04.21
kęsik
Ekspert
2016.03.18
arkadius2 Konsul
Dla mnie Anniversary to dopiero 2 ukończony TR, po bardzo dobrej Legendzie byłem pełen entuzjazmu i w wolniej chwili ochoczo zabrałem się za nową przygodę. Niestety owa część mój zapał szybko ostudziła, właśnie z powodów o których piszą koledzy wyżej - problemy z pracą kamery, auto namierzaniem wrogów, responsywnością sterowania...
Zabierając się za tę grę od początku wiedziałem że jest bardziej wymagająca niż poprzedniczka, że będzie mniej akcji i strzelania, a więcej skakania, wspinania się i główkowania, i powiem szczerze że zagadki była fajne, parę razy się zgubiłem, ale było ok i podobało mi się, lokacje ładne i klimatyczne, naprawdę fajnie się je penetrowało. Niestety w moim przypadku fajność owej części na powyższych aspektach się kończy, do najgorszych koszmarów Anniversary na pewno zaliczam pracę kamery, nie jestem w stanie zliczyć ile razy zginąłem tylko dlatego że kamera źle się ustawiła, a najbardziej doskwierało to w momentach użycia linki gdy w odpowiednim momencie należało się odbić od ściany by doskoczyć do jakiejś półki czy kolumny... po prostu koszmar. Drugi bat należy się twórcą za system walki, nie pamiętam by w Legendzie sprawiał on problemy, lecz tu nie było wesoło, Lara samoistnie zmienia namierzonego wroga któremu akurat zapewniamy przedawkowanie ołowiu na tego najbliższego od którego bez problemu możemy odskoczyć, a jeśli dodamy jeszcze do tego walkę z kamerą... cóż przynajmniej super że chechpointy są często :)
Krótko podsumowując nie chce mi się objeżdżać bardziej tej gry bo nie jest ona crapem, jest hmm niedopracowana ? Lecz cieszę się że swoją przygodę z serią TR zacząłem właśnie od Legendy, bo gdybym jako pierwsze ograł Anniversary to pewnie bym permanentnie odbił od serii, i nie dlatego że owa część to nie gra akcji tylko zręcznościowa-platformówka, ale dlatego że nie lubię obrywać za błędy i niedoróbki, których nie dopatrzyli twórcy. a których tu jest sporo.
Początkowo miałem wystawić tej części ocenę 6-6,5, bo jak wspomniałem nie jest to jakiś syf, lecz po tym jak ograłem pierwsze 3 poziomy na PS3 i zobaczyłem że w wersji konsolowej praca kamery i repons. sterowania jest o wiele lepsza, no to cóż - Sorry Lara, może następnym razem będzie lepiej.
Extreme96 Legionista
Przyznam się, że nigdy nie grałem w oryginał z 1996 wiec nie będę porównywał oryginału do remaku którym jest Anniversary właściwie mógłbym tutaj napisać to samo co w recenzji Legend, bo w Anniversary mamy prawie to samo, ale nieco w innych proporcjach walki jest mniej więcej eksploru, zagadek i właściwie cała gra jest w grobowcach zagadki są fajne i wymagające grobowce ciekawe do eksplorowania fabuła jest ograniczona do minimum, ale tak jak mówiłem w Legend nie przeszkadza mi to bo główną atrakcją są grobowce i zagadki. Sterowanie jest nieco lepsze niż w Legend gra jest też dwa razy dłuższa niż Legend plus dwór Croftów ma więcej pomieszczeń, do których możemy wejść mimo tego, że w Legend bawiłem się fajnie to w Anniversary bawiłem się jeszcze lepiej. Tak samo jak w Legend antialiasing sprawia że cienie bloom itd są niewidoczne polecam wyłączyć w grze i włączyć w panelu sterowania gpu lub przez reshade. Zostało mi jeszcze Underworld, ale myślę że Shadow of the Tomb Raider i Anniversary będą moimi ulubionymi.
PLUSY
- Więcej grobowców i zagadek
- Wymagające zagadki
- Grobowce ciekawe do eksplorowania
- Większy dwór Croftów
- Fabuła oszczędna ale ok
- Lara jak zawsze badass
MINUSY
- Antyaliasing sprawia że cienie, bloom i inne efekty są niewidoczne
pawelk1973 Junior
Miałem problem ze grecką swiątynią Franciszka. Nie mogłem dostać sie do artefaktu bo wysuwały sie włócznie. A jak wracając próbowałem sie rozbujać na drążku to nie siegałem brzegu chodnika i zawsze spadałem w przepaść, zaczynając od miejca zapisu.