Xpand Rally: Zakręty
Aktualizacja:
Główną zasadą na większości w miarę prostych do pokonania zakrętów jest znana od zarania dziejów motoryzacji reguła, aby pokonywać zakręty "zewnętrzna-wewnętrzna-zewnętrzna". Wgląda to mniej więcej tak jak na rysunku #1 , z tym jednak, iż ustawienie wozu po wyjechaniu z zakrętu, zależy od tego jak wgląda ciąg dalszy trasy. Głównie chudzi o to, aby unikać jazdy bokiem i próbowaniu pseudo poślizgów na nieskomplikowanych zakrętach. Jeżeli koła są skierowane nierównolegle do kierunku jazdy, wżynają się w podłoże, bardzo mocno hamując pojazd. Należy więc unikać zbyt szybkiego wchodzenia w zakręty. Nie należy zapominać o czymś takim jak hamulec, który należy używać bezpośrednio przed zakrętem, pokonać owe niebezpieczeństwo, poczym jak najszybciej ustawić auto w kierunku jazdy, skierować w tą stronę koła i dodać gazu. Każde skręcenie kół powoduje utratę prędkości, a szybkość można zwiększyć tylko jadąc prosto. Ma to duże znaczenie przy długich zakrętach, takich jak na rysunku #2 . Także i w tym przypadku staramy się jak najmniej zakręcać i na ile to możliwe, jechać maksymalnie prosto. Prosto, to znaczy do momentu w którym koła nie zaczynają "szurać" po powierzchni, tworząc choćby niewielkie kłęby kurzu.
![]()  | ![]()  | 
Wynika z tego kolejny manewr, jakim jest pokonanie zakrętów po poboczu. Jeżeli istnieje taka możliwość, często lepiej ściąć prostopadły zakręt niż zwalniać i pokonywać go w standardowy sposób. Nie zawsze jest to oczywiście możliwe, jeżeli jednak możemy to zrobić nie powinniśmy się dłużej zastanawiać, komputerowy przeciwnik trzyma się głównej trasy, nawet kosztem utraty kilku sekund. Pamiętajmy także, iż przy jeździe po poboczach i nierównościach niezbędne jest wysokie i miękkie zawieszenie. Mocnego cięcia pobocza należy zaś unikać na trasach asfaltowych. Jest to bowiem na tyle dobra nawierzchnia, iż wolna jazda po asfalcie, jest dużo bardziej opłacalna niż szybkie i zazwyczaj niewielkie ścięcie żwirowatego pobocza.
A teraz czas na metodę wchodzenia w zakręty kontrolowane (więcej na ten temat, także w rozdziale [nauka jazdy]):
![]()  | Do zakrętu podjeżdżamy z dość duża prędkością i ewentualnie ją korygujemy hamulcem nożnym. Auto ustawiamy bardziej od zewnętrznej niż wewnętrznej strony zakrętu, trzymając się głównie środka drogi. Zaraz będziemy skręcać do wewnętrznej.  | 
![]()  | W pewnym momencie, jeszcze przed samym zakrętem puszczamy gaz, wciskamy hamulec ręczny i skręcamy koła w kierunku zakrętu, aby spowodować lekką nadsterowność. Gdy auto przyjmie pozycję jakieś 45 stopni do poprzedniego kierunku jazdy, koła prostujemy i dodajemy gazu, samochód powinien snuć się wzdłuż wewnętrznej krawędzi zakrętu.  | 
![]()  | Hamulcem ręcznym korygujemy zachowanie się tylnych kół. Zaciągając hamulec powodujemy utracenie przez nie przyczepności i zapewnienie efektu obracania się tyłu auta wokół przedniej osi. To, jak długo powinniśmy używać podczas zakrętu hamulca ręcznego zależy od tego jak bardzo ostry jest owy zakręt. Jeżeli mamy do czynienia z nawrotem o 180 stopni, po szybkim wejściu w zakręt należy na dość długo przytrzymać hamulec ręczny.  | 
Pamiętajmy też, iż jazda bokiem mocno spowalnia auto i nie należy tego stosować na łagodnych łukach. Im szybciej wyjdziemy z kontrolowanego poślizgu, tym auto szybciej otrzyma przyczepność i zacznie przyspieszać.
0
Komentarze czytelników
Aristos Generał
Poradnik treściwy i dobrze sie czyta - inni się uczyć i koniec z laniem wody (na asfalt ;) )
Click-Tom Generał
ee gdzie w tej grze można zmienić w ustawieniach urzadzenie sterujące (w moim przypadku - pad) ? :| 
(oprócz tego (screen--->) nic nie ma, a zaawansowane też nie :|  
zanonimizowany152734 Senator
moim zdaniem gra jest lepsza niz colin tylko brakuje licenconowanych wozow ale to nie jest taki duzy problem:)
zanonimizowany5875 Konsul
Click-Tom ---> Ja nie miałem z padem problemów w XR. Z tego co pamiętam to na tym screenie co podałeś trzeba zaznaczyć przycisk jaki chcesz zmienić i wcisnąć przycisk na padzie. A sterowanie też powinno się dać ustawić przez naciśnięcie. Jeżeli to nie pomoże to trzeba znaleźć gdzieś w opcjach sterowania – sterowanie prawo-lewo - analogowe. A jak się nie da, to może masz pada niekompatybilnego z grą. Ja np. mam starego Gemiusa, który jest przez nowe gry nie zawsze wykrywany.
zanonimizowany51296 Junior
Ta gra w prównaniu do colina wypada blado, chyba że porownamy colina 1
Piotr44 Generał
W porównaniu do RBR ta gierka przentuje się naprawdę cieniutko:-(
zanonimizowany167781 Generał
czy grając na klawiaturze mam szanse bawic się dobrze wtej grze ???? nie konieczne w tym trybie symulacyjnym :D
zanonimizowany220333 Centurion
ej jak ustawić zeby na kierownicy grać????, bo ja probuje naciskam i DUPA
zanonimizowany160056 Senator
asfalty w tej grze to zalamka ;x
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.





