Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 4 lutego 2018, 10:44

Złamane obietnice Wiedźmina 3 – czy Dziki Gon mógł być jeszcze lepszy?

Wiedźmin 3 udał się studiu CD Projekt RED znakomicie i został przyjęty doskonale – ale nie dostaliśmy dokładnie takiej gry, jaką zapowiadał deweloper. Jakich obietnic nie udało się dotrzymać twórcom? Czy ich spełnienie zaszkodziłoby Dzikiemu Gonowi?

Spis treści

Pięknie, piękniej, Wiedźmin 3

CD Projekt RED ma na sumieniu złamanie również paru obietnic w odniesieniu do czysto technicznych aspektów swojego magnum opus.

Gra otrzyma dwa zupełnie różne interfejsy użytkownika i systemy sterowania na pecetach oraz konsolach.

Ach, początek 2013 roku – piękne czasy, w których jeszcze nie śniło nam się, jak bardzo zunifikowane zostaną komputery i konsole po premierze Xboksa One i PlayStation 4... i jak bardzo zmieni się powszechne pojmowanie gatunku RPG, gdy wyjdzie Wiedźmin 3. O ile wcześniej jeszcze krzywiono się, gdy rasowe „rolpleje” na pecetach korzystały z konsolowych interfejsów, nierobiących pełnego użytku z dobrodziejstw myszki (np. Dragon Age: Inkwizycja), tak po Dzikim Gonie pecetowcy jakby zobojętnieli na podobne uproszczenia. I przywykli do myśli, że pojęcie „klasyczne RPG”, definiowane przez tytuły takie jak Baldur’s Gate czy Torment, stało się niszą wobec filozofii tworzenia gier tego typu na szczeblu AAA. Bo „dwa zupełnie różne interfejsy użytkownika i systemy sterowania” w Wiedźminie 3 oczywiście koniec końców okazały się mrzonką. Ale projektanci UI spisali się bardzo dobrze (no, może czcionki na konsoli był zbyt małe, ale z czasem je poprawiono), więc obyliśmy się bez tej obietnicy.

Ten ogień swego czasu niemal wypalał nam oczodoły swoim niesamowitym wyglądem.

Druga niedotrzymana obietnica dotycząca kwestii technicznych będzie nietypowa, bo bez cytatu. Zamiast niego mam screen – o ten, który widnieje tuż powyżej... Zgadza się, chodzi o grafikę.

Na pewno Wasze szczęki pamiętają jeszcze opady, jakie serwowało im studio CD Projekt RED raz za razem, publikując pierwsze materiały – obrazki czy zwiastuny – z Wiedźmina 3. I na pewno Wam też wydarł się z gardła głuchy jęk zawodu, gdy Dziki Gon zaczął wręcz brzydnąć w oczach, tracąc urodę z miesiąca na miesiąc i ze screena na screen. Myślę, że ten graficzny downgrade można potraktować jako swego rodzaju niespełnioną zapowiedź – ale taką, z której da się dewelopera dość łatwo rozgrzeszyć.

W końcu gra powstawała w czasach, gdy deweloperzy wiedzieli niewiele więcej niż my o tym, jakie dokładnie możliwości przyniesie ósma generacja konsol – i w ciemno ustalali jakość oprawy wizualnej swoich dzieł. A że przecenili rzeczywistość... cóż, kto by przypuszczał, że nowy sprzęt Sony i Microsoftu okaże się tak oszczędny w moc? Niemniej cała ta sytuacja miała również pozytywne strony – brak fajerwerków sprawił, że wymagania sprzętowe komputerowej wersji trzeciego „Wieśka” nie przyprawiły pecetowców o palpitację (wbrew obawom).

Coś ci się chyba zbrzydło, Geralt…

Na marginesie warto wspomnieć jeszcze o indywidualnych funkcjach obu konsol, z których CD Projekt RED pierwotnie miał zamiar skorzystać. Na przykład na Xboksie One...

(...) będzie możliwość wydawania głosowych komend, co ułatwi rzucanie Znaków oraz pozwoli na błyskawiczną zmianę oręża. Z kolei interfejs gry zostanie dostosowany do technologii SmartGlass, służącej do obsługi ekwipunku postaci.

Zgadujecie, jak skończyła się ta historia, prawda?

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która odsłona Wiedźmina jest najlepsza?

Wiedźmin 1
14,7%
Wiedźmin 2: Zabójcy Królów
7,4%
3... Wiedźmin 3, najlepszy.
77,9%
Zobacz inne ankiety
Cyberpunk 2077 odzyska tron od RDR 2? Czego CDPR może nauczyć się od Rockstara
Cyberpunk 2077 odzyska tron od RDR 2? Czego CDPR może nauczyć się od Rockstara

Echem odbiły się niedawno w sieci zapewnienia studia CD Projekt RED, że Cyberpunk 2077 będzie dopracowany nie gorzej niż Red Dead Redemption 2. Czy to na pewno możliwe? Czego polski deweloper potrzebuje, by dorównać Rockstarowi? I czy go to nie wykończy?

Wiedźmin 3: Dziki Gon - smaczki, easter eggi, nawiązania do gier i filmów
Wiedźmin 3: Dziki Gon - smaczki, easter eggi, nawiązania do gier i filmów

Gra Wiedźmin 3: Dziki Gon jest wypchana po brzegi rozmaitymi easter eggami, czyli nawiązaniami do dzieł innych popkultury. W dziele studia CD Projekt Red nie brakuje też rozmaitych smaczków i właśnie tymi dwoma zagadnieniami zajmiemy się w tym artykule.

Co Wiedźmin 1 robił lepiej niż Dziki Gon? Wspominamy „jedynkę” w 10. urodziny
Co Wiedźmin 1 robił lepiej niż Dziki Gon? Wspominamy „jedynkę” w 10. urodziny

Dziki Gon wyniósł serię Wiedźmin na poziom, o którym 10 lat wcześniej studiu CD Projekt RED nawet się nie śniło. A jednak pierwsza część z 2007 roku pod pewnymi względami przewyższa wielką „trójkę”. Wspominamy walory tej świetnej gry w jej 10. urodziny.