Doom. Wielkie hity - ile z nich ukończyliśmy?
- Wielkie hity - ile z nich tak naprawdę ukończyliśmy?
 - Doom
 - Uncharted 4: Kres złodzieja
 - Rise of the Tomb Raider
 - Far Cry Primal
 - Batman: Arkham Knight
 - Dying Light: The Following
 - Just Cause 3
 - Need for Speed
 - Fallout 4
 - Wiedźmin 3 i dodatki Serca z kamienia / Krew i wino
 
Doom
data premiery: 13 maja 2016
Zacznijmy od całkiem świeżej pozycji – nowego Dooma. Świeżej, ale nie na tyle, by ci, którzy grę ukończyli, mocno spieszyli się z przejściem kampanii dla pojedynczego gracza. Tytuł nie pojawił się też jeszcze w jakiejś szczególnie atrakcyjnej promocji cenowej. Statystyki wybranych trofeów prezentują się tu następująco:
PSN  | Steam  | Nazwa trofeum  | |
Procent graczy, którzy ukończyli grę  | 20,7%  | 26,2%  | Po kolana w trupach  | 
Procent graczy, którzy ukończyli pierwszą misję kampanii  | 86,1%  | 83,2%  | E1M1  | 
Procent graczy, którzy dotarli do Piekła  | 49,8%  | 51,8%  | W nieznane  | 
Procent graczy, którzy zabili pierwszego bossa  | 30,2%  | 33,9%  | Strzelaj, póki nie zginie  | 
Procent graczy, którzy zabili drugiego bossa  | 25,8%  | 30%  | Jest ich więcej? Żaden problem  | 
Procent graczy, którzy zabili trzeciego bossa  | 20,7%  | 26,2%  | Kto następny?  | 
Procent graczy, którzy zdobyli BFG 9000  | 35,2%  | 38,6%  | Stary znajomy  | 
Procent graczy, którzy zdobyli piąty poziom w multiplayerze  | 27,9%  | 18,9%  | Bojowa skuteczność, Pan Zagłada poleca  | 
Procent graczy, którzy znaleźli wszystkie dzienniki  | 3,9%  | 3,7%  | Historyk  | 
Procent graczy, którzy znaleźli wszystkie figurki Doomguya  | 3,5%  | 3,2%  | Każdy zakątek  | 
Procent graczy, którzy ulepszyli wszystkie runy  | 2,8%  | 2,3%  | IDDQD  | 
Procent graczy, którzy ukończyli pierwszą misję na ostatnim poziomie trudności  | 2,2%  | 2,5%  | Krok w szaleństwo  | 
Zdobycie osiągnięcia „Po kolana w trupach” równoznaczne jest z ukończeniem gry na dowolnym poziomie trudności i jak widać, udało się to zaledwie 1/5 graczy na konsoli PS4 i 1/4 na komputerach PC. Serwis SteamSpy podaje, że Dooma posiadają tam obecnie 903 tysiące użytkowników PC, więc finalne napisy zobaczyło „zaledwie” 234 tysiące, a proporcjonalny wynik na konsolach jest jeszcze słabszy. Nie wszystkim udało się pograć w Dooma dłużej niż kilka minut lub w ogóle odpalić grę, co widać po ukończeniu pierwszej misji i trofeum „E1M1”. Do Piekła, czyli trochę dalej, zdołała dojść już tylko połowa graczy, a jeszcze ciekawiej przedstawiają się statystki pokonania bossów. Każdy kolejny to coraz mniej śmiałków – czyżby przez rosnący poziom trudności? Znużenie? W tych walkach nie pomogła nawet kultowa broń BFG, po którą sięgnęło tylko trochę więcej osób, a szukanie znajdziek w postaci dzienników i figurek Doomguya wciągnęło mniej niż 5% grających. Koniec listy okupują najbardziej trudne i wymagające wyzwania – w Doomie jest to np. ulepszenie wszystkich runów czy skończenie pierwszej misji na ostatnim poziomie trudności. Zbliżone do siebie wartości między Steamem a PS4 sugerują, że nawet wygodne korzystanie z myszki i klawiatury zamiast pada nie było tu dużym ułatwieniem. Znaczną różnicę widać natomiast w osiągnięciu piątego poziomu w trybie wieloosobowym. Dość chłodno przyjęty przez pecetowców multiplayer na konsoli cieszy się wyraźnie większym zainteresowaniem, być może dlatego, że zdobycie tego trofeum jest niezbędne do uzyskania platyny.


