- Tego nikt się nie spodziewał. Najbardziej zaskakujące zwroty akcji w kryminałach
- 9. Na noże
- 8. Podejrzani
- 7. W sieci pająka
- 6. Kolekcjoner kości
- 5. Oldboy
- 4. Zabójczy numer
- 3. Lęk pierwotny
- 2. Chinatown
- 1. Zawrót głowy
1. Zawrót głowy

- Tytuł oryginalny: Vertigo
- Rok produkcji: 1958
- Gdzie obejrzeć: Prime Video, Apple TV+
Powiedzieć, że Alfred Hitchcock kochał niespodziewane zwroty akcji, to jak nic nie powiedzieć. Plot twisty były wręcz znakiem rozpoznawczym mistrza suspensu. Nie omieszkałem zatem umieścić na pozycji lidera tego zestawienia produkcji zatytułowanej Zawrót głowy. Choć film jest mieszanką thrillera psychologicznego z melodramatem, elementy kryminalne również zostały tu wyraźnie zaznaczone.
Dzieło opowiada historię Johna „Scottiego” Fergusona (James Stewart), detektywa, który postanowił przejść na emeryturę z powodu swojej akrofobii – lęku wysokości. Mężczyzna niechętnie więc przyjmuje zlecenie od przyjaciela Gavina Elstera (Tom Helmore), które okazuje się nie tak proste, jak się początkowo spodziewał. Powierzone mu zadanie polega na śledzeniu żony kumpla Madeleine (Kim Novak) i zbadaniu jej zagadkowych codziennych rytuałów.
Podążając za nią, Scottie staje się świadkiem tego, jak (uwaga, zwrot akcji numer jeden) Madeleine rzuca się do Zatoki San Francisco. Jak na prawdziwego dżentelmena przystało, ratuje ją od pewnej śmierci. Niedługo potem między obojgiem zaczyna tworzyć się głęboka więź.
Ich sielankę bardzo brutalnie przerywa wieża pewnego kościoła, na którą wspina się Madeleine (uwaga, zwrot akcji numer dwa) i z której chwilę później spada, po czym umiera. Nie mogąc jej wówczas zatrzymać z powodu swojej akrofobii, Ferguson przeżywa głęboką traumę.
Gdy mężczyzna zaczyna stawać na nogi, spotyka Judy Barton, kobietę niesamowicie podobną do utraconej miłości. Okazuje się (uwaga, zwrot akcji numer trzy), że to właśnie ona podszywała się pod Madeleine. Ze zniszczonego przez Judy listu dowiadujemy się, że była to część misternego planu Gavina, mającego na celu zabicie jego prawdziwej żony. Mężczyzna, wiedząc, że detektyw ma akrofobię i nie podąży za fikcyjną Madeleine, przed skokiem z wieży podmienia ją na swoją rzeczywistą żonę, którą spycha z wysokości.
Chociaż Judy ostatecznie nie zdradza prawdy Scottiemu, wychodzi ona na jaw, gdy kobieta zakłada naszyjnik należący do Madeleine. Wściekły Ferguson zabiera ją na tę samą wieżę (przezwyciężył lęk wysokości) i zmusza, aby przyznała się do winy. W pewnym momencie jednak (uwaga, zwrot akcji numer cztery) Judy traci równowagę i spada. W efekcie Scottie musi dwukrotnie patrzeć na śmierć swojej ukochanej.
