3. Kaligula. Na tych filmach ludzie wychodzili z kin

- Słabe, złe i brzydkie. Na tych filmach ludzie wychodzili z kin
- 10. The Walk. Sięgając chmur
- 9. Pasja
- 8. Ghost Rider 2
- 7. 127 godzin
- 6. Człowiek scyzoryk
- 5. Terrifier 2. Masakra w święta
- 4. Mother!
- 3. Kaligula
- 2. Antychryst
- 1. Nieodwracalne
3. Kaligula

- Oryginalny tytuł: Caligola
- Rok produkcji: 1979
- Gdzie obejrzeć: film nie jest obecnie dostępny online
Starożytny Rzym kojarzy się przede wszystkim ze wszechobecną sztuką, zaawansowanym budownictwem i wysoką kulturą życia. Ale to tylko jedna, ta piękniejsza strona medalu. Rzymianie byli również zepsutymi szaleńcami, którzy w ramach zabawy rzucali bezbronnych ludzi na pożarcie lwom. Finałową trójkę otwiera film o jednym z owych okrutników.
Kaligula – bo o nim mowa – to dzieło Tinto Brassa i Boba Guccione, które po dziś dzień uważane jest za jeden z najpaskudniejszych filmów w historii kina. Czym sobie ów tytuł zapracował na takie haniebne określenie? Spieszę z wyjaśnieniami.
Otóż historia rozpoczyna się z pozoru niewinnie. Młody książę starożytnego Rzymu – Kaligula (Malcolm McDowell) – wiedzie żywot pełen luksusu i doczesnych przyjemności, które dzieli ze swą siostrą Drusillą (Teresa Ann Savoy). Niestety, kiedy jego dziadek, cesarz Tyberiusz, podupada na zdrowiu, Kaligula wykorzystuje sytuację i przejmuje tron. Władza, jaką otrzymuje, budzi w nim ukryte żądze. Z niewinnie wyglądającego młodzieńca staje się okrutnym tyranem, który terroryzuje senat i realizuje swoje najbardziej chore zachcianki.
W efekcie otrzymujemy ohydny film pornograficzny z ledwie pozorami dramatu historycznego. Kazirodcze orgie, tortury (szczególnie wyróżnia się tutaj machina do „koszenia głów”) przeplatające się z rozkoszą oprawców na tle plątaniny nagich ciał – to jest prawdziwa twarz Kaliguli.
Nawet imponujący występ wspomnianego wcześniej Malcolma McDowella czy Helen Mirren nie zapobiegł temu, by widzowie i branżowi recenzenci nie dali wyrazu swemu oburzeniu. Legendarny krytyk, Roger Ebert, musiał opuścić kino w trakcie filmu, uznając go później za „obrzydliwy, całkowicie bezwartościowy i haniebny śmieć”.