Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 27 stycznia 2019, 13:00

autor: Patryk Fijałkowski

Porażki gatunku battle royale – te gry nie zjadły kurczaka

Nie wszystko złoto, co się... nazywa battle royale. Szczególnie gdy co drugi deweloper chce skorzystać z popularności takich gigantów jak Fortnite czy PUBG. Przedstawiamy pięć gier, które przegrały battle royale w zeszłym roku.

Spis treści

ARK: Survival of the Fittest

W SKRÓCIE

  1. Czas życia: 952 dni
  2. Premiera: 16 marca 2016 roku
  3. Wcielenie do Ark Survival Evolved: 1 sierpnia 2016 roku, 138 dni po premierze
  4. Dzienna liczba graczy na Steamie: 20–30

ARK: Survival of the Fittest jest dowodem na to, że marka to nie wszystko. W czasie gdy główna gra studia Wildcard, ARK: Survival Evolved, święciła triumfy wśród pozycji survivalowych, nie wychodząc nawet jeszcze z wczesnego dostępu, twórcy postanowili spróbować czegoś innego. W programie Early Access pojawiło się ich ARK: Survival of the Fittest, czyli najogólniej mówiąc samodzielny tryb battle royale w świecie ARK, korzystający z modelu free-to-play.

Survival of the Fittest nie było może złym tytułem, ale ukazało się w złym momencie. Niewielkie studio odpowiadające za ARK: Survival Evolved, zamiast inwestować pieniądze w zakończenie głównego projektu, rozpoczęło nowy. Deweloperzy nie mieli takich mocy przerobowych, by rzetelnie rozwijać i Survival Evolved, i raczkujące Survival of the Fittest.

W efekcie optymalizacja oraz serwery tego drugiego wciąż szwankowały, a rozgrywka była zbyt rozwlekła. Studio Wildcard szybko zrozumiało, że nie da rady udźwignąć nowej gry. Survival of the Fittest po kilku miesiącach z pełnoprawnego tytułu zmieniło się w dodatkowy tryb do Survival Evolved. I to bardziej tryb ciekawostkę, bo twórcy zrezygnowali z jego rozwijania, stawiając na dopracowywanie swojej głównej gry.

Powstaje tu zresztą ciekawa analogia. Niezwykle popularne ARK: Survival Evolved spróbowało darmowego spin-offu battle royale, którym nikt się nie zainteresował. Z kolei nudny, zapomniany Fortnite spróbował darmowego spin-offu battle royale, który podbił świat. Jak duże znaczenie miał tutaj fakt, że Survival of the Fittest pojawiło się przed PUBG, a Fortnite: Battle Royale po? Patrząc na kolejny punkt zestawienia – całkiem możliwe, że żadne.

TWOIM ZDANIEM

Grasz w gry z gatunku battle royale?

Tak, gram w Fortnite
4,2%
Tak, gram w PUBG-a
11,3%
Tak, gram w różne gry z tego gatunku
6,1%
Nie gram w battle royale, ale może kiedyś zagram
7,1%
Ten gatunek zupełnie mnie nie interesuje
56,6%
Kiedyś grałem, ale mi się znudziło
14,8%
Zobacz inne ankiety
Gry, które sprowadziły na swoich twórców zagładę
Gry, które sprowadziły na swoich twórców zagładę

Każda nowa gra to dla jej autorów nadzieja na sławę i wielkie pieniądze. Bywa jednak tak, że dany tytuł zamiast przynieść zyski doprowadza swoich twórców do bankructwa albo zamknięcia. Wbrew pozorom takich przypadków było w historii branży całkiem sporo.

Teamfight Tactics – czym jest nowa gra twórców League of Legends?
Teamfight Tactics – czym jest nowa gra twórców League of Legends?

Znajomi grają w TFT, a Ty nie masz pojęcia, o co chodzi? Tłumaczą Ci, że to Auto Chess w LoL-u, a Ty dalej nie jesteś pewien, w czym rzecz? Wyjaśniamy, czym jest najnowszy sieciowy fenomen.

Moda na porażkę – czemu twórcy gier bezmyślnie gonią za rynkowymi trendami?
Moda na porażkę – czemu twórcy gier bezmyślnie gonią za rynkowymi trendami?

RTS-y, MMORPG, klony Minecrafta, retro, survivale, battle royale. Historia gier komputerowych ślepym podążaniem za trendami się toczy. Ta sama historia uczy też, że bezmyślne stawianie na to, co modne, niemal nigdy nie kończy się dobrze.