Squad. Najlepsze gry snajperskie: jeden klik - jeden frag
- Najlepsze gry snajperskie: jeden klik - jeden frag!
- Sniper: Ghost Warrior Contracts 2
- Ghost Recon: Wildlands
- Hitman (trylogia)
- Escape from Tarkov
- Squad
- Arma 3
Squad

- Rok wydania: 2020 (wczesny dostęp od 2015 roku)
- Producent: Offworld Industries
W skrócie o grze
Squad to niezwykle realistyczny symulator współczesnego żołnierza (bądź też stojącego po tej drugiej stronie bojownika). Kładzie nacisk na współpracę w tytułowej drużynie, dlatego oferuje rozgrywkę wyłącznie wieloosobową, pozwalając mierzyć się ze sobą nawet setce graczy na bardzo rozległych mapach. Kluczem do zwycięstwa jest tu słuchanie innych, pomaganie sobie, współpraca i wiedzący, co robić, dowódcy – zarówno na poziomie drużyn, jak i całej armii.
Rozgrywka w Squadzie jest bardzo powolna i taktyczna. Przez 40 minut może się nic nie dziać, by nagle rozpętała się istna kanonada przy nie do końca widocznych przeciwnikach, sunących pojazdach opancerzonych i latających tu i tam śmigłowcach. Samotny wilk nic tu nie zdziała – albo jest się częścią drużyny, albo pozostaje chaotyczne bieganie po mapie.
Jak wygląda typowa snajperska misja?
Zupełnie inaczej niż w popularnych grach zręcznościowych. W tej grze liczba dodatków i broni do wyboru nie ma znaczenia – każda armia i tak posiada tylko jeden taki typ karabinu. W Squadzie nie jesteśmy snajperem, a strzelcem wyborowym (marksman) – jednym z członków drużyny, tyle że ze spluwą z lunetą. O ile uda nam się taką rolę sobie zarezerwować, bo jest ich bardzo ograniczona liczba. A nawet gdy się uda – istnieje duże ryzyko, że dowódca od razu usunie takiego delikwenta ze swojego oddziału! Można oczywiście próbować tworzyć własną ekipę i działać na własną rękę, ale w tej grze nie o to chodzi.
A czemu wybranie karabinu z lunetą może aż tak rozgniewać dowódcę? Marksman w Squadzie to jedna z najważniejszych ról w oddziale. Jest on oczami i uszami zespołu dzięki celownikowi optycznemu i lornetce z dalmierzem. Biorąc pod uwagę, jak trudno jest dostrzec wroga na dystansach, przy których dochodzi do wymian ognia, musi to być osoba doskonale wiedząca, co robi i jak ważną pełni funkcję. Od niej praktycznie zależy przetrwanie całej drużyny, a nie osobista statystyka zabójstw i zgonów. Komunikacja, obserwacja, trzymanie się blisko zespołu, rozważny wybór celów oraz momentu otwarcia ognia, jeszcze raz komunikacja i obserwowanie – tak właśnie wygląda snajperska misja w Squadzie.

Na podobnych zasadach operuje strzelec wyborowy (czy też snajper) w realistycznych sieciowych strzelaninach drugowojennych: Post Scriptum oraz Hell Let Loose.
