Kto jest kim w Dragon Age - rasy i państwa

Oto druga część artykułu, w którym wprowadzamy Was z powrotem w świat Thedas, abyście byli przygotowani na nadchodzącą premierę gry Dragon Age: Inkwizycja. Tym razem omawiamy rasy i państwa, jakie istnieją w uniwersum z RPG-ów studia BioWare.

Krzysztof Mysiak

Dragon Age: Inkwizycja już prawie puka do naszych drzwi, poprzedzany forpocztą w postaci lawiny wyśmienitych recenzji (również naszej), sugerujących, że studio BioWare jak najbardziej zasłużyło na zwrócenie mu honoru i wiary w jego umiejętności. O tym, czy faktycznie tak jest, niebawem przekonacie się sami, a tymczasem kontynuujmy nasze przygotowania do ponownego zagłębienia się w świat Thedas. Kto przegapił pierwszy odcinek, może skierować swe kroki ku niemu, zanim zacznie czytać bieżący artykuł – opisaliśmy tam kilka tysięcy lat historii omawianego uniwersum, a więc coś, co warto znać, zanim przejdzie się do „głębszych” zagadnień. Tym razem przybliżamy bowiem cztery najważniejsze rasy i państwa, jakie występują obecnie w Thedas – jeśli chodzi o te ostatnie, omawiamy zarówno miejsca będące areną wydarzeń w Inkwizycji, jak i te egzotyczne, które poznacie tylko ze słyszenia lub zobaczycie na mapie (wzbogacając je o rys historyczny, którego mogło zabraknąć w pierwszym tekście). Miłej lektury!

Rasy

Elfy

Jest to prawdopodobnie najstarsza cywilizacja w Thedas. Jej początki wiążą się z legendarnym państwem Elvhenan ze stolicą w mieście Arlathan, mającym być według przekazów krynicą mądrości, ideałem piękna i wzorcem najwyższej kultury. Blask Arlathanu – jak i całej elfiej rasy zarazem – zgasł na skutek inwazji ze strony młodego ludzkiego Imperium Tevinter. Długouchy lud poniósł druzgoczącą klęskę, a z jego stolicy nie został kamień na kamieniu. Większość elfów trafiła w niewolę do Tevinterczyków, gdzie cierpieli męki przez setki lat, do momentu ich wybawienia przez Andrastę i jej Święte Marsze przeciwko Imperium. Zamieszkali wówczas w Dalii, lecz nie nacieszyli się długo tą nową ojczyzną. Walka z cesarstwem Orlais i jego sojusznikami po raz kolejny pozbawiła elfów domu, skazując ich na wygnania. Część z nich trafiła do ludzkich miast, gdzie zostali zepchnięci na społeczny margines i zmuszeni do osiedlenia się w swoistych gettach, nazywanych obcowiskami – ich wynędzniali, otoczeni powszechną pogardą (jeśli nie nienawiścią) mieszkańcy prawie w niczym nie przypominają spadkobierców dawnego Elvhenan.

Inaczej rzecz ma się z elfami, które wybrały wolność i trafiły w dzikie ostępy w różnych zakątkach Thedas (przede wszystkim leśne). Dalijczycy – bo tak nazywa się ten odłam – są podzieleni na koczownicze klany, które przemieszczają się po pustkowiach, korzystając ze zwierząt zwanych hallami (wyglądającymi jak białe jelenie o fantazyjnych porożach) do ciągnięcia specjalnych wozów (arawel). Elfowie ci starają się zachować jak najwięcej z dawnej kultury swojego ludu – czczą starych bogów, żyją w zgodzie z naturą, przekazują sobie wiedzę i opowieści, odwiedzają miejsca zawierający ślady ich dawnej chwały etc. Na czele klanu stoi opiekun. Dalijczycy są zwykle agresywnie nastawieni do obcych, a i wielu mieszkańców Thedas postrzega ich jako śmiertelnie niebezpiecznych dzikusów. Przedstawiciele omawianej rasy cechują się długowiecznością, większą niż ludzie urodą oraz naturalnym talentem do łucznictwa i magii.

Krasnoludy

Lud ten wywodzi się spod ziemi i tam też ma swoje królestwo. W zamierzchłych czasach brodacze przekopali pod Thedas sieć tuneli (Głębokich Ścieżek), które łączyły ich miasta (thaigi) w jedno mocarstwo, mające stolicę w Orzammarze, monumentalnej twierdzy pod Górami Mroźnego Grzbietu, które oddzielają Orlais od Fereldenu. Kres ukrytej potędze krasnoludzkiego państwa przyniosło doprowadzenie Tevinterczyków do powstania Arcydemonów. Choć na powierzchni widuje się je rzadko w dużych ilościach, mroczne pomioty roją się na Głębokich Ścieżkach – ich podziemna ekspansja trwa nieprzerwanie od stuleci i stopniowo pozbawia rdzennych mieszkańców terytorium, tunel po tunelu. Na przestrzeni lat brodacze byli zmuszani do blokowania kolejnych odcinków korytarzy i zostawiania poszczególnych thaigów własnemu losowi (czyli zazwyczaj na zgubę). W końcu Orzammar stracił kontakt z innymi miastami i został uznany za ostatni bastion krasnoludów.

Dragon Age: Inquisition

Dragon Age: Inkwizycja

Dragon Age: Inquisition

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 18 listopada 2014

Informacje o Grze
6.9

GRYOnline

7.6

Gracze

7.6

Steam

8.8

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Krzysztof Mysiak

Autor: Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2014-11-27
19:59

Rewo Generał

Rewo

Pierwszy artykuł był znacznie ciekawszy, dodatkowo ten ma bardziej encyklopedyczny charakter, ale i tak spoko.

Komentarz: Rewo
2014-11-19
12:05

MP-ror Generał

MP-ror

Są takie pogłoski. Jednak na razie, jak się im przyjrzeć, to odwołują się do niepotwierdzonych informacji. Wrzucam kilka linków ale tylko anglojęzyczne znalazłem. Moim zdaniem, ktoś celowo sieje panikę ale obym się nie mylił, bo mam zamiar instalować właśnie na SSD ...

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=934459

http://www.cheathappens.com/show_board2.asp?headID=124446&titleID=19120

http://www.escapistmagazine.com/forums/read/9.865394-Dragon-Age-Inqusition-Denuvo-DRM-apparently-liable-to-destorying-SSDs

Komentarz: MP-ror
2014-11-18
22:59

tomzkat Konsul

jak to zużywa? niszczy ?

Komentarz: tomzkat
2014-11-18
15:28

jampa Pretorianin

Nie instalujcie tej gry na SSD. Denuvo DRM zużywa te dyski

Komentarz: jampa
2014-11-18
14:32

X_Altair_pl_X Legionista

tomzkat - bez przesady. Nazwanie DA:I nowym Skyrim to jak nazwać Diablo cRPG. DA:I jest zapewne duży i otwarty ale nie aż tak.

Komentarz: X_Altair_pl_X

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl