Nowe MMORPG nie zachwycają. Analizujemy stan i przyszłość gier MMORPG

Patryk Manelski

38

Nowe MMORPG nie zachwycają

Jedynie 56% amerykańskich graczy gra w jeden tytuł przez sześć miesięcy lub dłużej. - 2017-02-13
Jedynie 56% amerykańskich graczy gra w jeden tytuł przez sześć miesięcy lub dłużej.

Przejdźmy do czasów bliższych teraźniejszości, czyli roku 2016. Na rynku stosunkowo od niedawna jest Black Desert Online, które mimo zawirowań z wydawcą cieszy się sporym zainteresowaniem. Oprócz niego istnieje Blade & Soul, mające premierę w 2012, przy czym na nasz rynek trafiło dopiero w zeszłym roku. Daleko tym tytułom do miana najpopularniejszych MMORPG, ale radzą sobie całkiem nieźle. W tym momencie powinienem wspomnieć o Riders of Icarus oraz Revelation Online. Ta pierwsza pozycja okazała się kolejnym niewypałem, druga zaś jak dotąd nie miała premiery – do tego czasu w grze jeszcze wiele może się zmienić. Nie zapowiada się jednak, by spowodowała ona większe zamieszanie na rynku.

W porządku, wiemy mniej więcej, jak przedstawia się sytuacja. Miejsce na tronie niepodzielnie zajmuje stara produkcja o długiej historii i znanym uniwersum. Za nią mamy kontynuację popularnej gry (Guild Wars 2), kolejną część równie rozchwytywanej serii (The Elder Scrolls Online) oraz MMORPG z legendarnej rodziny Final Fantasy. Spokojnie możemy zatem powiedzieć, że na szczycie znajdują się gry o bogatej przeszłości. A jak wyglądają statystyki tych pretendentów do tronu?

Sięgnę po dane udostępniane przez ludzi z SuperData Research – zajmują się oni badaniami rynkowymi i ich informacje nieźle oddają rzeczywistość. Według najnowszego raportu, gatunek MMO zdominowało League of Legends. Jeśli chodzi o przedstawiciela MMORPG, na szczycie znajduje się World of Warcraft, a zaraz za nim mamy Fantasy Westward Journey Online II (ktoś u nas słyszał o tym tytule?). Następne w kolejce to Lineage 1, MapleStory oraz Blade & Soul – warto dodać, że ta ostatnia pozycja w Korei jest płatna. Wypada jednak zauważyć, że najlepiej na rynku radzą sobie gry free-to-play. W teorii opcjonalne, ale praktycznie niejednokrotnie przymusowe mikropłatności zapewniają im spory dochód.

Black Desert - 2017-02-13
Black Desert

MMO to przede wszystkim Azja

Powinniśmy jednak zwrócić uwagę na inny aspekt tego zestawienia. Z danych SuperData Research wynika, że na grach MMO (w tym MMORPG) najlepiej zarabia się w Azji. Na drugim miejscu jest Europa, a zaraz za nią Ameryka Północna. Zachodni konsumenci wydają średnio około 10–15 dolarów na abonament lub cyfrowe dobra miesięcznie. W Azji z kolei gracze płacą stawki godzinowe za możliwość pogrania w daną produkcję. Niemniej gatunek, który nas powinien najbardziej interesować (przypominam: MMORPG), nie zarabia na siebie tak dobrze w naszym regionie, jak byśmy tego chcieli. Został bowiem wyparty przez różne, zazwyczaj darmowe, pochodne MMO, właśnie z League of Legends i World of Tanks na czele. Warto przy tym dodać, że Azjaci z kolei szaleją za CrossFire.

Coś w tej Azji jest. Nie dość, że chętnych graczy tam nie brakuje, model darmowy z mikropłatnościami się sprawdza, to w dodatku właśnie tamten region zapewnia największą liczbę nowych gier. Nie ma sensu wymieniać wszystkich pozycji, jakie powstały od 2004 roku. Skupię się zatem na najważniejszych tytułach i przekonamy się, skąd pochodzą ich twórcy.

Duże gry MMORPG od 2004 r.

Europa, Stany Zjednoczone i Kanada

Azja

Wurm Online – Code Club AB, Szwecja

KAL Online – Inixsoft, Korea Południowa

Age of Conan: Hyborian Adventures – FunCom, Norwegia

Knight Online – MGame, Korea Południowa

Allods Online – Astrum Nival, Rosja

Rakion – Softnyx, Korea Południowa

The Secret World – FunCom, Norwegia

Silkroad Online – Joymax, Korea Południowa

Skyforge – Allods Team, Rosja

Eudemons Online – TQ Digital Entertainment, Chiny

EverQuest II – Daybreak Game Company, USA

Rappelz – Gala Lab, Korea Południowa

Guild Wars – ArenaNet, USA

9Dragons – Indy21, Korea Południowa

Dungeons & Dragons Online – Turbine, USA

Metin 2 – Ymir Entertainment, Korea Południowa

Lord of the Rings Online –Turbine, USA

Shaiya – Sonora Entertainment, Korea Południowa

Warhammer Online, Mythic, USA

4Story – Zemi Interactive, Korea Południowa

Champions Online – Cryptic Studios, USA

Dekaron – Game-Hi, Korea Południowa

Star Trek Online – Cryptic Studios, USA

CABAL Online – ESTsoft, Korea Południowa

DC Universe Online – Daybreak Game Company, USA

Requiem: Memento Mori – Gravity Corporation, Korea Południowa

RIFT – Trion Worlds, USA

Runes of Magic – Runewaker Entertainment, Tajwan

Forsaken World – Perfect World Entertainment, USA

Aion – NCsoft, Korea Południowa

Star Wars: The Old Republic – BioWare, Kanada

Vindictus – devCAT, Korea Południowa

Guild Wars 2 – ArenaNet, USA

Eden Eternal – X-Legend, Tajwan

Defiance – Trion Worlds, USA

TERA – Bluehole Studio, Korea Południowa

Neverwinter – Cryptic Studios, USA

Age of Wulin – Snail Games, Chiny

The Elder Scrolls Online – ZeniMax Online Studios, USA

Dragon’s Prophet – Runewaker Entertainment, Tajwan

WildStar – Carbine, USA

Final Fantasy XIV – Square Enix, Japonia

 

Black Gold Online – Snail Games, Chiny

 

ArcheAge – XL Games, Korea Południowa

 

CABAL 2 – ESTsoft, Korea Południowa

 

Blade & Soul – Team Bloodlust, Korea Południowa

 

Black Desert Online – Pearl Abyss, Korea Południowa

 

Tree of Savior – IMC Games, Korea Południowa

 

Riders of Icarus – WeMade Entertainment, Korea Południowa

Do tego w rubryce azjatyckiej należałoby dołożyć drugą taką listę z tytułami, które nigdy nie ukazały się na naszym rynku. Jestem przy tym przekonany, że również niektóre produkcje z powyższego zestawienia nie są graczom znane. Rynek ilościowo zdominowany jest przez azjatyckich deweloperów. Patrząc jednak z perspektywy popularności, dzieło Blizzarda, World of Warcraft, wciąż zajmuje pierwsze miejsce, będąc przy tym grą z comiesięczną subskrypcją. To samo dotyczy Final Fantasy XIV, które również utrzymuje się z abonamentów – niemniej za tę produkcję odpowiada japońska firma. Warto przy tym dodać, że dwa pozostałe tytuły, Guild Wars 2 oraz The Elder Scrolls Online, mają model biznesowy buy-to-play oraz stworzone zostały przez amerykańskich deweloperów.

World of Warcraft

World of Warcraft

PC
Data wydania: 23 listopada 2004
World of Warcraft - Encyklopedia Gier
8.9

GRYOnline

8.6

Gracze

Wszystkie Oceny
Oceń

18

Patryk Manelski

Autor: Patryk Manelski

Chciał być informatykiem, potem policjantem, a skończyło się na „dziennikarzeniu” na UŚ. Tam odkrył, że można połączyć pasję do grania z pisaniem. Następnie bytował w kilku redakcjach, próbując przekonać wszystkich, że gry MMO są najlepsze na świecie. Tak trafił do działu publicystyki na GOL-u, gdzie niestrudzenie kontynuuje swoją misję – bez większych sukcesów. W przerwach od walenia z axa hoduje cyfrowe pomidory, bawiąc się w wirtualnego farmera. Nie mając własnego ogródka, zadowala się opieką nad drzewkiem bonsai. Kręci go też jazda na rowerze, zaś czytać lubi mangę i fantastykę. A co najważniejsze, pochodzi z Sosnowca, gdzie zresztą mieszka i z czego jest dumny!

Ile czasu w tygodniu poświęcasz na gry sieciowe?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl