Czy Sanitarium jest horrorem?. To jeden z najbardziej niedocenionych horrorów

Czy Sanitarium jest horrorem?

Dzieło DreamForge Interactive jest jak oniryczny koszmar o wielopoziomowej strukturze. To opowieść dotykająca niewygodnych kwestii, jak przemoc wobec dzieci, eksperymentowanie na ludziach, radzenie sobie z traumą czy szaleństwem. Twórcy wykazali się odwagą oraz wyczuciem umiejętnie wplatając w historię wydarzenia, które trudno uznać za wdzięczny temat na grę. Deweloperzy straszą nas nie za pomocą prostych środków pokroju jump scare’ów, lecz bardzo rzeczywistych problemów, które rezonują w odbiorcy. Aż trudno uwierzyć, że produkcja zrodziła się z kilku niepowiązanych ze sobą pomysłów.

Wstępne szkice lokacji, które odwiedzamy w Sanitarium.Mike Nicholson / IGN

Sanitarium jest przygodówką point & click, w której zrezygnowano z rozbudowanych systemów czy skomplikowanej mechaniki. Sterowanie bywa uciążliwe, bo Max nie potrafi biegać, a w grze nie brakuje eksploracji. Ma to jednak swój urok. Ograniczenia podbijają doświadczenie niemocy, a pomysłowe zagadki i liczne dialogi służą narracji, nie odwrotnie. To dzieło, w którym gameplay ustępuje miejsca emocjom.

Kiedy czytałem opinie o Sanitarium, wiele razy natknąłem się na rozważania o tym, czy gra w ogóle jest horrorem? Jednak czyż nie jest nim świat, w którym nawet śmierć nie wyzwoli bohatera, póki on sam nie pokona wszystkich swoich demonów? Przekonajcie się sami.

Krzysztof Kałuziński

Autor: Krzysztof Kałuziński

W GRYOnline.pl związany z Newsroomem. Nie boi się podejmowania różnych tematów, choć preferuje wiadomości o niezależnych produkcjach w stylu Disco Elysium. W dzieciństwie pisał opowiadania fantasy, katował Pegasusa, a potem peceta. Pasję przekuł w zawód redaktora portalu dla graczy prowadzonego z przyjacielem, jak również copywritera oraz doradcy w sklepie z konsolami. Nie przepada za remake'ami i growymi tasiemcami. Od dziecka chciał napisać powieść, choć zdecydowanie lepiej tworzy mu się bohaterów niż fabułę. Pewnie dlatego tak pokochał RPGi (papierowe i wirtualne). Wychowały go lata 90., do których chętnie by się przeniósł. Uwielbia filmy Tarantino, za sprawą Mad Maksa i pierwszego Fallouta zatracił się w postapo, a Berserk przekonał go do dark fantasy. Dziś próbuje sił w e-commerce i marketingu, jednocześnie wspierając Newsroom w weekendy, dzięki czemu wciąż może kultywować dawne pasje.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl