Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 12 stycznia 2018, 13:10

Jaki będzie Battlefield 2018? Analizujemy poprzednie BF-y

Battlefield 2, a może Battlefield 5? Nowa gra ze słynnego strzelankowego cyklu od Electronic Arts jest już bliska ukończenia – pytanie tylko, w jakie realia nas zabierze? Szukamy odpowiedzi, przeglądając miejsca i czasy, w których już byliśmy.

Spis treści

Battlefield Play4Free

Prawdopodobieństwo powrotu: minimalne

W SKRÓCIE:
  1. Data premiery: 4 kwietnia 2011 (otwarta beta)
  2. Platformy: PC Windows

Battlefield Play4Free bazował na współczesnych nam konfliktach zbrojnych oraz znanym dobrze uzbrojeniu i wyposażeniu, ale przybliżając go, nie skupimy się akurat na tym fakcie, tylko na tym że był to tytuł zupełnie darmowy. Wykorzystywał zawartość gier Battlefield 2 oraz Battlefield: Bad Company 2 i działał na zmodyfikowanym silniku pierwszej z owych pozycji, oferując w związku z tym dość niskie i przystępne dla wielu graczy wymagania sprzętowe.

Była to prostu ciekawa opcja dla osób niemogących sobie pozwolić na uruchomienie najnowszych części serii lub dla chcących pograć komfortowo na laptopie. Produkcja ta otrzymywała systematycznie nową zawartość i kolejne łatki, ale ciągle borykała się z dość słabym balansem broni. 14 lipca 2015 roku wyłączono serwery Battlefielda Play4Free i tym samym gra przestała istnieć. Uruchomienie po raz drugi podobnej usługi dla znacznie mniejszego grona graczy pecetowych w porównaniu z grającymi na konsolach wydaje się bardzo mało prawdopodobne.

Battlefield Heroes

Prawdopodobieństwo powrotu: minimalne

W SKRÓCIE:
  1. Data premiery: 25 czerwca 2009
  2. Platformy: PC Windows

Podobnie jak Battlefield Play4Free, Heroes było darmową strzelanką sieciową oferującą elementy znane z pełnoprawnych tytułów, jak trochę zmodyfikowany tryb podboju czy możliwość wyboru klasy postaci. Battlefielda Heroes wyróżniała jednak zupełnie inna oprawa graficzna – kolorowa i wesoła, przywodząca na myśl stylem kreskówkowe Team Fortress 2. Niestety, ta wizualna sielanka ukrywała fakt, że już w 2009 roku Electronic Arts wraz z jedną łatką wprowadziło ogromne zmiany do ekonomii gry, kierując ją w stronę modelu pay-to-win. Brzmi znajomo?

Przed patchem wszystkie ważne dla rozgrywki przedmioty, jak np. mocniejsze typy broni, można było nabyć (a raczej wypożyczyć) tylko poprzez systematyczne granie. Po kilku miesiącach od premiery to się zmieniło – ceny elementów w grze kupowanych za walutę zarabianą podczas rozgrywki poszybowały w górę i o wiele bardziej atrakcyjne stały się opcje dostępne za prawdziwe pieniądze.

Echa tej decyzji nie były może tak głośne jak ubiegłoroczna afera z Battlefrontem II, ale i tak nowa sytuacja w grze wzbudziła sporo kontrowersji. Ich efektem jest dostępna w sieci prawie godzinna prelekcja Bena Cousinsa – menadżera jednej z zewnętrznych firm zatrudnionych przez Electronic Arts właśnie do ustalania modelu biznesowego gier – w której tłumaczy on detale i przyczyny wprowadzonych zmian. Battlefield Heroes mógł na koniec pochwalić się liczbą 10 milionów zarejestrowanych graczy, ale podobnie jak w przypadku Battlefielda Play4Free wszystkie serwery zostały wyłączone w 2015 roku. W świetle ostatnich przejść „Elektroników” z mikrotransakcjami raczej nie zdecydują się oni w najbliższym czasie na uruchomienie gry z systemem podobnym do tego z Heroes.

25 marca 2010 roku pojawiła się jeszcze jedna darmowa strzelanka sieciowa od EA – Battlefield Online. Był to remake Battlefielda 2 stworzony na zmodyfikowanym silniku BF2142 przez studio Neowiz Games, przeznaczony wyłącznie na rynek koreański. W odróżnieniu od poprzednich produkcji tutaj bitwy mogło toczyć ze sobą aż 100 graczy jednocześnie. Tytuł funkcjonował przez trzy lata – do wyłączenia serwerów w 2013 roku.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

W jakich realiach będzie osadzony nowy Battlefield?

II wojna światowa
59,7%
wojna w Wietnamie
22,3%
współczesne konflikty zbrojne
14,3%
odległa przyszłość
3,7%
Zobacz inne ankiety
Kryzys giganta – czy czas PUBG powoli mija?
Kryzys giganta – czy czas PUBG powoli mija?

Obserwując cuda, jakie autorzy Playerunknown’s Battlegrounds wyprawiają ze swoją grą od początku roku staje się jasne, że niegdysiejszy „król battle royale” może już nigdy nie wrócić na tron. Co jest powodem stagnacji gry?

Hołd dla odwagi. Jak Medal of Honor pokazało wojnę w Afganistanie – historia prawdziwa
Hołd dla odwagi. Jak Medal of Honor pokazało wojnę w Afganistanie – historia prawdziwa

W grze Medal of Honor nie znajdziemy napisu „oparte na prawdziwych wydarzeniach”, ale jej fabuła bazuje na faktach bardziej niż w niejednej produkcji tym się chwalącej. Oto jedna z największych operacji w Afganistanie, ukazana w formie gry wideo.

Strzelanki wszech czasów - 100 najlepszych shooterów zdaniem redaktorów i czytelników GRYOnline.pl
Strzelanki wszech czasów - 100 najlepszych shooterów zdaniem redaktorów i czytelników GRYOnline.pl

Oto on - ranking najlepszych strzelanin wszech czasów, wybrany wspólnie przez czytelników serwisu GRYOnline.pl, a także jego współpracowników i redaktorów. Która gra okazała się najlepsza w zestawieniu? Sprawdźcie sami.