Ragnar Tornquist – marzyciel. Digital Dragons 2013 – relacja z drugiej edycji największej konferencji branżowej w Polsce

Szymon Liebert

Ragnar Tornquist – marzyciel

Ragnar Tornquist to marzyciel – takie można odnieść wrażenie po jego prezentacji, jaka miała miejsce drugiego dnia festiwalu Digital Dragons. Po wielu latach pracy w norweskiej firmie Funcom producent postanowił uniezależnić się i założyć własne studio, Red Thread Games, aby kontynuować swoją kultową serię – Dreamfall. Przeszkód było sporo, bo Tornquist nie dysponował pieniędzmi ani licencją dla markę. Pewny był jednego – nie chciał już więcej pracować z dużymi wydawcami i słuchać ich wytycznych, jak ma wyglądać produkt, więc nie było dla niego miejsca w takiej firmie jak Funcom.

fot. Paweł Mazur / archiwum KPT - 2013-04-26
fot. Paweł Mazur / archiwum KPT

Kiedy okazało się, że Funcom przekaże mu licencję bez większych oporów, Tornquist mógł działać w zakresie funduszy. Pierwsze pieniądze otrzymał od Norweskiego Instytutu Filmowego, który przekazał mu nieco ponad 100 tysięcy dolarów. To wystarczyło na rozruch – założenie biura (na marginesie mówiąc sąsiadującego z siedzibą Spotify), zdobycie sprzętu i rozpoczęcie produkcji. Dalszy rozwój miał zostać sfinansowany w akcji społecznościowej na Kickstarterze. Jak wiemy, jest to dość niepewne źródło pieniędzy, ale w tym konkretnym przypadku Tornquist miał prawo wierzyć w powodzenie. Powód jest prosty – gracze kochają Dreamfall i tęsknią za tą serią.

Wiemy, jak skończyła się wizyta pana Ragnara na Kickstarterze – oszałamiającym 1,5 miliona dolarów, czyli prawie dwukrotnością tego, na co liczyło jego studio Red Thread Games. Norweski producent uzyskał potwierdzenie tego, że Dreamfall jest dobrym kierunkiem, chociaż nie krył, że sam Kickstarter trochę go zaskoczył. Przede wszystkim olbrzymim nakładem pracy, jaki trzeba włożyć w akcję tego typu. Po sześciu miesiącach planowania Tornquist liczył, że po starcie zbiórki będzie mógł trochę odsapnąć. Nic bardziej mylnego – wtedy dopiero rozpętało się piekło. Piekło w tym pozytywnym znaczeniu, bo konieczność odpowiadania na olbrzymi odzew w tym przypadku oznaczała, że wszystko zmierza w dobrym kierunku.

Podczas swojego wystąpienia Tornquist omówił też styl następnego Dreamfalla i tu ponownie ujawniło jego ideologiczne usposobienie. „Robimy grę z duszą” – mówi otwarcie deweloper. Co przez to rozumie? „Mamy przez to na myśli gry, które mają głębię, znaczenie, zostały zrobione własnoręcznie. Spaja je jedna silna wizja, nie są produktem napędzanym przez marketing” – tłumaczy nam w krótkiej rozmowie. Od Tornquista dowiedzieliśmy się także, że gra najprawdopodobniej trafi na PlayStation 4 i znajdzie się w niej polska postać. „On lub ona” – zaznaczył producent, chociaż odmówił przybliżania jakichkolwiek szczegółów. Poznamy ją dopiero w pełnej grze, która ma wyjść w 2014 roku.

Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2013-04-23
16:43

A.l.e.X Legend

A.l.e.X

Nie było firmy która jest jakieś 100 długości przed innymi jeśli chodzi o produkcje gier ? tj. CDP ? Czy coś przeoczyłem.

Komentarz: A.l.e.X
2013-04-23
16:59

zanonimizowany136591 Pretorianin

Gdybym był złośliwy napisałbym, że Szanowne Towarzystwo spotkało się poklepało po plecach, zadowolone z Siebie podyskutowało, pojadło i popiło i tyle ...
Już pominę przez delikatność tzw. patronat honorowy przedstawicieli ministerstw ...
A co z tego wynika dla ewentualnego klienta?
Uczestniczę w podobnych spotkaniach w zakresie branży finansowo-inwestytcyjnej i schemat jest podobny.
Imho wszystkie te spotkania - nic a nic do branży nie wnoszą np. jeszcze kilka lat temu wszyscy radośnie wieścili koniec PC-ta jako platformy dla gier a teraz nowe konsole będą PC-tami ze stałą specyfikacją :)
Nikt nie wie ani nie jest pewny co nas czeka w najbliższej przyszłości - wszystko to tylko pobożne życzenia i tyle.
Reszta to tylko zgrywanie się na guru tematu i nadzieja, że to co się wydumało sprawdzi się lub że to o tym co ktoś coś powiedział/napisał reszta ludzi po kilku latach zapomni.
I tyle.

Komentarz: zanonimizowany136591
2013-04-23
20:19

JacobGarvin Chorąży

"Guillaume de Fondaumiere pracuje dla Quantic Dream od 2003 roku i brał udział w produkcji takich tytułów jak Fahrenheit czy Heavy Rain." You don't say. Cieżko byłoby nie pracować przy tych grach skoro Quantic Dream wydał łącznie z tymi dwoma tylko trzy gry.

Komentarz: JacobGarvin
2013-05-07
01:54

Nolifer Legend

Nolifer

Ciekawa i interesująca impreza. Dla kogoś kto nie tylko interesuję się grami jako programem , w który można tylko czerpać rozrywkę , ale też pod kątem technicznym i odkrywczym. Dobra robota .

Komentarz: Nolifer

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl