Guillaume de Fondaumiere walczy o status gier. Digital Dragons 2013 – relacja z drugiej edycji największej konferencji branżowej w Polsce

Szymon Liebert

Guillaume de Fondaumiere walczy o status gier

Guillaume de Fondaumiere pracuje dla Quantic Dream od 2003 roku i brał udział w produkcji takich tytułów jak Fahrenheit czy Heavy Rain. W przeszłości producent miał okazję spotkać się z tak wyrazistymi autorami jak Paulo Coelho (znany brazylijski pisarz) czy Moebius (słynny artysta komiksowy).

Głównym gościem Digital Dragons był Guillaume de Fondaumiere, wiceprezes studia Quantic Dream, którego przedstawiać graczom chyba nie trzeba. Producent odpowiedzialny między innymi za Heavy Rain,a obecnie pracujący nad Beyond: Dwie dusze postanowił podjąć temat rozpoznania gier jako części kultury i sztuki. Pytanie wydaje się trochę tendencyjne, ale Fondaumiere podszedł do sprawy w ciekawy sposób. Jak słusznie zauważył, wciąż wiele osób kojarzy gry w kategoriach negatywnych, czego dowodem są chociażby afery wywoływane przez media. Na naszym poletku wystarczy wspomnieć o ubiegłorocznej relacji TVP Kraków z festiwalu Digital Dragons, w której postraszono widzów, że gry uzależniają i są niebezpieczne (dodajmy, że w tym roku ta telewizja przygotowała już pozytywny materiał, mówiący o grach w kategoriach dobrego interesu). W walce o zmianę tego podejścia nie chodzi tylko o ideologię, ale też o praktyczne możliwości. Dobry obraz gier otwiera nowe kierunki.

fot. Paweł Mazur / archiwum KPT - 2013-04-26
fot. Paweł Mazur / archiwum KPT

To, że gry są częścią kultury czy może raczej – kultury wyższej, jest dla Fondaumiere’a oczywistością z jednego podstawowego powodu. Gry są przecież tworzone przez autorów, którzy realizują w nich swoje pomysły i wyrażają emocje. Z tego względu medium, które zrodziło się rzeczywiście jako rozrywka skierowana do młodszych osób, dzisiaj operuje szerokim spektrum emocji i opowieści. Jak pisałem, uznanie tego daje wymierne korzyści. Fondaumiere wspomniał między innymi o otwarciu drogi współpracy z nowymi talentami spoza branży gier (przykładem jest imponująca obsada Beyond: Dwie dusze z Ellen Page na czele). Chodzi także o sprawy czysto pragmatyczne – pełnoprawne miejsce gier w kulturze to chętniej przyznawane dotacje rządowe, większa obecność w mediach, nowe możliwości biznesowe. Fondaumiere nie ma wątpliwości, że musimy podążać w tym kierunku, bo tylko w ten sposób zachowamy różnorodność oraz swobodę podejmowania w grach także tematów trudnych.

Wracając do samych reportaży medialnych na temat szkodliwości gier i ich rzekomego antyspołecznego charakteru, zdaniem pracownika Quantic Dream musimy przeciwko nim protestować. Dbanie o takie elementy jak oznakowanie PEGI jest słuszne, co nie znaczy jednak, że mamy zgadzać się na wszystko. Fondaumiere stwierdził nawet, że w radykalnych przypadkach przypisywania negatywnego wizerunku grom powinno się sięgać po środki prawne. W pewnym sensie korelowało to z tym, co powiedział wcześniej Portnow. Autor Extra Credits także uważa, że musimy budować pozytywny obraz branży i do tego celu potrzebujemy tytułów, które będą służyć za dobry przykład. Produkcji mówiących, że elektroniczna rozrywka może pełnić dobre funkcje.

Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2013-04-23
16:43

A.l.e.X Legend

A.l.e.X

Nie było firmy która jest jakieś 100 długości przed innymi jeśli chodzi o produkcje gier ? tj. CDP ? Czy coś przeoczyłem.

Komentarz: A.l.e.X
2013-04-23
16:59

zanonimizowany136591 Pretorianin

Gdybym był złośliwy napisałbym, że Szanowne Towarzystwo spotkało się poklepało po plecach, zadowolone z Siebie podyskutowało, pojadło i popiło i tyle ...
Już pominę przez delikatność tzw. patronat honorowy przedstawicieli ministerstw ...
A co z tego wynika dla ewentualnego klienta?
Uczestniczę w podobnych spotkaniach w zakresie branży finansowo-inwestytcyjnej i schemat jest podobny.
Imho wszystkie te spotkania - nic a nic do branży nie wnoszą np. jeszcze kilka lat temu wszyscy radośnie wieścili koniec PC-ta jako platformy dla gier a teraz nowe konsole będą PC-tami ze stałą specyfikacją :)
Nikt nie wie ani nie jest pewny co nas czeka w najbliższej przyszłości - wszystko to tylko pobożne życzenia i tyle.
Reszta to tylko zgrywanie się na guru tematu i nadzieja, że to co się wydumało sprawdzi się lub że to o tym co ktoś coś powiedział/napisał reszta ludzi po kilku latach zapomni.
I tyle.

Komentarz: zanonimizowany136591
2013-04-23
20:19

JacobGarvin Chorąży

"Guillaume de Fondaumiere pracuje dla Quantic Dream od 2003 roku i brał udział w produkcji takich tytułów jak Fahrenheit czy Heavy Rain." You don't say. Cieżko byłoby nie pracować przy tych grach skoro Quantic Dream wydał łącznie z tymi dwoma tylko trzy gry.

Komentarz: JacobGarvin
2013-05-07
01:54

Nolifer Legend

Nolifer

Ciekawa i interesująca impreza. Dla kogoś kto nie tylko interesuję się grami jako programem , w który można tylko czerpać rozrywkę , ale też pod kątem technicznym i odkrywczym. Dobra robota .

Komentarz: Nolifer

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl