Salt and Sanctuary. 5 niepozornych gier, które zachwycają bogatym lore

Salt and Sanctuary

  1. Rok wydania: 2016
  2. Co to: dwuwymiarowe RPG ze świetną fabułą
  3. Na pierwszy rzut oka przypomina: Dark Souls w 2D

Jeśli miałbym wskazać inną grę, która podchodzi do „lore’u” podobnie jak produkcje FromSoftware, ale takową nie jest, byłoby to Salt and Sanctuary. Tło fabularne tego niewielkiego RPG studia SKA również przychodzi nam zgłębiać poprzez czytanie opisów przedmiotów czy zdawkowych wypowiedzi NPC, ale nie tylko. Po znalezieniu czarnej perły zyskujemy bowiem dostęp do olbrzymiego drzewka umiejętności. Każda z nich – oprócz aktywnych bądź pasywnych bonusów, które wzmacniają naszą postać – skrywa niewielki fragment opowieści; czasami dosłownie jedno zdanie. Wszystkie razem łączą się jednak w kilkanaście złożonych historii.

Część z nich jest kanoniczna i wypełnia główny wątek fabularny detalami, inne zaś należy traktować jako baśnie ze świata Salt and Sanctuary. Jedne są skończone, drugie pojawiają się jedynie we fragmentach i pozostawiają spore pole do popisu dla wyobraźni graczy. Szczegółowe zgłębienie ich wszystkich wymaga niemało czasu – spójrzcie tylko na powyższy screen. I tak tytuł, który da się ukończyć w kilkanaście godzin, zabiera co bardziej zafiksowanym na punkcie „lore’u” fanom godzin kilkadziesiąt. Tyle że zamiast stricte grać, ślęczą oni nad menu.

Jednym z takich zapaleńców okazał się gracz o pseudonimie Asuko_XIII. Nie ograniczył się on jednak do samego tylko poznania „lore’u” Salt and Sanctuary, ale postanowił zebrać całą wiedzę na temat tej gry w liczącej 87 stron publikacji zatytułowanej The Drowned Tome. I choć zawiera ona szczegółowy opis zarówno fabuły, jak i historii świata przedstawionego, to według autora nie powinna być traktowana jako produkt skończony, zawierający odpowiedzi na wszystkie pytania. Ba! Asuko_XIII uważa, że tylko 80% treści The Drowned Tome można traktować jako fakty. Pozostałe 20% to jego interpretacje kwestii, które w grze nie zostały jednoznacznie doprecyzowane. Warto więc pokusić się o samodzielne ich poznanie i wyrobienie sobie własnego zdania.

DOSŁOWNIE PÓJŚĆ TROPEM STARSZEJ KRWI

Asuko_XIII nie jest pierwszym internetowym twórcą, który zdecydował się na spisanie „lore’u” swojej ulubionej gry. Autor wyznał, że zainspirował go użytkownik znany jako Redgrave, który przeprowadził wnikliwą analizę Bloodborne’a FromSoftware. Jego publikacja nosi tytuł The Paleblood Hunt i tak jak The Drowned Tome jest dostępna za darmo w sieci. Jeśli zamierzacie po którąś z nich sięgnąć, uprzedzam, że czeka Was długa lektura w języku angielskim. W wersji „dla leniwych” można obejrzeć filmiki na YouTubie – np. Asuko_XIII opublikował tam (pod pseudonimem Cyberphile) sporo materiałów z Salt and Sanctuary.

Według mnie dotyczy to przede wszystkim wspomnianych wcześniej opowieści z drzewka umiejętności, zwłaszcza tych niedokończonych. Historie o uczniu kowala, czarnej księdze Mierdre czy Grimsenie, choć króciutkie, wzbudzają podziw zarysowaną złożonością. W dodatku wcale nie sprawiają wrażenia, jakby twórcy nie mieli pomysłu na ich dokończenie. Po prostu ekipa ze studia SKA – niczym najlepsi autorzy opowiadań – wiedziała, gdzie należy postawić kropkę tudzież wielokropek. Aż trochę szkoda, że fragmenty opowieści powiązane z poszczególnymi umiejętnościami są dostępne od razu, bez konieczności odblokowywania tych ostatnich. Pomyślcie tylko, jak dobra byłaby to okazja do przetestowania rozmaitych „buildów” postaci. Może deweloperzy zdecydują się na taki krok w zapowiedzianym na tegorocznych targach E3 Salt and Sacrifice?

  1. Salt and Sanctuary Wiki

25

Hubert Śledziewski

Autor: Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

Jak ważna jest dla Ciebie fabuła w grach wideo?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl