Vought V-173 “Flying Pancake” – samolot – naleśnik. 10 najdziwniejszych samolotów w historii

- 10 najdziwniejszych, najbardziej niezwykłych samolotów w historii
- Lockheed F-117A Nighthawk – „niewidzialny”
- PZL M-15 Belfegor – postrach rolników z Polski
- Vought V-173 “Flying Pancake” – samolot – naleśnik
- SNECMA C.450 Coléoptere – (nie) latający dzwon
- Caproni Ca.60 Transaero – dziewięciopłatowy Tytanik
- Zweno SPB – przodek Gwiezdnego Niszczyciela
- Bartini Berijew VVA-14 – trochę poduszkowiec, trochę samolot
- Starr Bumble Bee II – malutki trzmiel
- Antonow An-225 Mrija – największy z największych
Vought V-173 “Flying Pancake” – samolot – naleśnik

- Rok wprowadzenia do użytku / powstania prototypu: 1942
- Pochodzenie: Stany Zjednoczone
- Producent: Vought
- Dlaczego ten samolot jest niezwykły: płaski kadłub w kształcie dysku
Za nudnym, oficjalnym skrótem V-173 kryje się o wiele mniej urzędowa nazwa „latający naleśnik”, jak przezwano ten prototyp samolotu z czasów II wojny światowej. Projekt powstawał dla amerykańskiej marynarki wojennej. Kształt dysku miał zapewniać manewrowość przy ekstremalnie niskich prędkościach, co ułatwiałoby operacje z lotniskowców. Docelowo samolot miał być uzbrojony w sześć karabinów maszynowych lub cztery działka i dwie bomby 1000-funtowe. Dwa silniki z niezwykle udanego F-4U Corsair miały zapewnić prędkość maksymalną ponad 700 km/h.
Dyskoidalny samolot był projektem Charlesa Zimmermana, który testował tego typu konstrukcje od lat 30. W latach 1942-1943 wykonano łącznie 190 lotów prototypem V-173, co wywołało lawinę doniesień o UFO od okolicznych mieszkańców zdezorientowanych dziwnym kształtem samolotu. Zimmerman generalnie dowiódł dobrej manewrowości przy ekstremalnie niskich prędkościach oraz możliwości niemal pionowego startu i lądowania, jednak konstrukcja wciąż borykała się z wieloma problemami, jak choćby zbyt dużym działaniem dysku kadłuba jako hamulca aerodynamicznego. Koniec wojny oraz szybki rozwój samolotów odrzutowych sprawił, że „naleśnik” i pokrewne mu projekty Zimmermana (XF5U) zostały skasowane w 1947 roku.