10 najdziwniejszych, najbardziej niezwykłych samolotów w historii
Samoloty to jeden z najbardziej użytecznych i niezwykłych wynalazków w historii cywilizacji. Zlikwidował bariery w podróżowaniu i pozwala spojrzeć na świat z zupełnie innej perspektywy – nad chmurami. Oto 10 niezwykłych samolotów w historii techniki.
Spis treści
- 10 najdziwniejszych, najbardziej niezwykłych samolotów w historii
- Lockheed F-117A Nighthawk – „niewidzialny”
- PZL M-15 Belfegor – postrach rolników z Polski
- Vought V-173 “Flying Pancake” – samolot – naleśnik
- SNECMA C.450 Coléoptere – (nie) latający dzwon
- Caproni Ca.60 Transaero – dziewięciopłatowy Tytanik
- Zweno SPB – przodek Gwiezdnego Niszczyciela
- Bartini Berijew VVA-14 – trochę poduszkowiec, trochę samolot
- Starr Bumble Bee II – malutki trzmiel
- Antonow An-225 Mrija – największy z największych
Lockheed F-117A Nighthawk – „niewidzialny”
- Rok wprowadzenia do użytku / powstania prototypu: 1983
- Pochodzenie: Stany Zjednoczone
- Producent: Lockheed
- Dlaczego ten samolot jest niezwykły: kanciasty kształt budzący skojarzenia z UFO
Baza lotnicza „Groom Lake” w stanie Nevada, czyli słynna „Strefa 51”, znana jest głównie z teorii spiskowych dotyczących ukrywania wiedzy o kosmitach i testowania ich technologii przez amerykański rząd. Trudno się w sumie temu dziwić, skoro to właśnie tam powstają ściśle tajne konstrukcje wyglądające jak F-117A Nighthawk. Choć samolot ten wszedł do służby w 1983 roku, oficjalnie pokazano go dopiero w 1988. Przez pięć lat więc przypadkowi świadkowie mogli natknąć się nocą na przelatujący obiekt, który w niczym nie przypominał ani żadnego znanego samolotu, ani nawet kształtu, jaki standardowo samoloty mają.
Wszystko przez to, że F-117 wykonano w technologii „stealth”, znacznie zmniejszającej jego wykrywalność przez radary przeciwnika. „Niewidzialność” zapewniała mu specjalna farba, jaką pokryty był kadłub oraz specyficzny kształt złożony z samych płaskich powierzchni ułożonych pod różnymi kątami względem siebie. Dysze silników zbiegały się w wąskie szpary u tyłu, a symboliczne uzbrojenie schowane było w specjalnym luku, dzięki czemu samolot był idealnie płaski od spodu, bez żadnych wystających elementów. I choć potocznie określany był jako myśliwiec, jego jedynym przeznaczeniem był atak bombami kierowanymi. Nigdy nie miał radaru ani żadnej możliwości przenoszenia uzbrojenia do zwalczania innych samolotów.
Zostało jeszcze 61% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...
... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium
Abonament dla Ciebie