Lockheed F-117A Nighthawk – „niewidzialny”. 10 najdziwniejszych samolotów w historii

futurebeat.pl

Dariusz Matusiak

Lockheed F-117A Nighthawk – „niewidzialny”

Fot. Staff Sgt. Aaron Allmon II - 10 najdziwniejszych, najbardziej niezwykłych samolotów w historii - dokument - 2022-11-28
Fot. Staff Sgt. Aaron Allmon II
  1. Rok wprowadzenia do użytku / powstania prototypu: 1983
  2. Pochodzenie: Stany Zjednoczone
  3. Producent: Lockheed
  4. Dlaczego ten samolot jest niezwykły: kanciasty kształt budzący skojarzenia z UFO

Baza lotnicza „Groom Lake” w stanie Nevada, czyli słynna „Strefa 51”, znana jest głównie z teorii spiskowych dotyczących ukrywania wiedzy o kosmitach i testowania ich technologii przez amerykański rząd. Trudno się w sumie temu dziwić, skoro to właśnie tam powstają ściśle tajne konstrukcje wyglądające jak F-117A Nighthawk. Choć samolot ten wszedł do służby w 1983 roku, oficjalnie pokazano go dopiero w 1988. Przez pięć lat więc przypadkowi świadkowie mogli natknąć się nocą na przelatujący obiekt, który w niczym nie przypominał ani żadnego znanego samolotu, ani nawet kształtu, jaki standardowo samoloty mają.

Wszystko przez to, że F-117 wykonano w technologii „stealth”, znacznie zmniejszającej jego wykrywalność przez radary przeciwnika. „Niewidzialność” zapewniała mu specjalna farba, jaką pokryty był kadłub oraz specyficzny kształt złożony z samych płaskich powierzchni ułożonych pod różnymi kątami względem siebie. Dysze silników zbiegały się w wąskie szpary u tyłu, a symboliczne uzbrojenie schowane było w specjalnym luku, dzięki czemu samolot był idealnie płaski od spodu, bez żadnych wystających elementów. I choć potocznie określany był jako myśliwiec, jego jedynym przeznaczeniem był atak bombami kierowanymi. Nigdy nie miał radaru ani żadnej możliwości przenoszenia uzbrojenia do zwalczania innych samolotów.

Drugie UFO ciągle na służbie

Pisząc o F-117A nie sposób nie wspomnieć o równie czarnym jak smoła i „niewidzialnym” dla radarów samolocie, jakim jest bombowiec strategiczny B-2 Spirit. Podobnie jak Nighthawk, B-2 także wyróżnia się niecodziennym kształtem, bo jest to typowe „latające skrzydło” – bez wyodrębnionego kadłuba z ogonem. A oglądany od przodu wygląda niczym nie z tej planety. Zaprojektowano go jeszcze w czasach Zimnej wojny, ale po rozpadzie Związku Radzieckiego zamówienie zredukowano z planowanych 135 do zaledwie 21 egzemplarzy.

Do dziś jest on najdroższym wyprodukowanym samolotem w przeliczeniu na koszt pojedynczego bombowca. Cena, zależnie od źródeł, waha się pomiędzy 1.1, a 2.2 miliarda dolarów za sztukę. Początkowo mocno krytykowano przydatność tak drogiej maszyny, zwłaszcza przy dużym ryzyku utraty praktycznie bezbronnego w powietrzu samolotu. Jego atutem jest jednak międzykontynentalny zasięg - aż 11 tysięcy kilometrów, i to bez tankowania w powietrzu, co pozwala razić każdy cel na świecie startując z baz w USA.

FOT.: USAF

Z F-117A związane są dwa poważne incydenty, które przeszły do historii. Pierwszy wydarzył się w czasie operacji Pustynna Burza, podczas której Nighthawki wykonały ponad 1300 lotów bojowych. 23 lutego 1991 roku F-117A zrzucił bombę naprowadzaną laserem na budynek Amiriyah, który według dowództwa sił amerykańskich miał być centrum dowodzenia bądź schronem militarnym. W rzeczywistości był to zwykły schron dla ludności od czasów wojny iracko-irańskiej i w wyniku ataku F-117A zginęło tam, zależnie od źródła, od 408 do 1500 cywilów, wliczając to późniejsze zgony rannych. Drugi głośny przypadek związany z tym samolotem to wojna w byłej Jugosławii i zestrzelenie F-117 przez Serbów. 27 marca 1999 roku doszło do zestrzelenia samolotu przez dość przestarzały system sowieckich rakiet ziemia-powietrze SA-3 kierowanych radarem, co było sporą porażką wizerunkową dla Amerykanów. Serbowie drwili później wydając okolicznościowy plakat: „Pozdrowienia z Serbii! Przepraszamy. Nie widzieliśmy, że był niewidzialny”.

F-117A został oficjalnie wycofany ze służby w 2008 roku, kiedy zastąpił go samolot „stealth” kolejnej generacji – F-22 Raptor, a później o wiele bardziej wszechstronny F-35 Lightning II. Pomimo tego siły powietrzne cały czas utrzymują wiele egzemplarzy w zdolności operacyjnej i raz po raz pojawiają się doniesienia o lecących gdzieś F-117. W 2019 roku widać je było na Bliskim Wschodzie, a jeden z nich awaryjnie lądował na lotnisku w Katarze. Ostatnie obserwacje z 2022 mówią o kadłubie pokrytym jakimś nowym, lustrzanym materiałem, co może świadczyć o testowaniu nowych, futurystycznych technologii.

Podobało się?

26

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2022-11-18
17:46

Fear87 Generał

Fear87

Polecam ten temat na forum ił2 pod kątem najbrzydszych samolotów, tylko uwaga, ze starych postów niektóre linki z grafiką już wygasły:

http://il2forum.pl/index.php?topic=14489.0

Komentarz: Fear87
2022-11-18
18:39

Angry Zeus Generał

Angry Zeus

Ciekawa lista, niemniej pominięto w całości konstrukcje o napędzie rakietowym - np. niemieckie i rosyjskie z WW2 (Messerschmitt Me 163 Komet czy Bereznyak-Isayev BI-1), nie wspomniano o bezskrzydłym i bezsilnikowym samolocie (szybowcu) będącym konstrukcją NASA M2-F1 (Look Ma! No Wings!) i innym projekcie będącym jego rozwinięciem (za to już z własnym silnikiem) X-24B (tak naprawdę zbudowanym dla NASA przez Martin Marietta), który osiągał pułap ponad 21 tysięcy metrów i prędkość rzędu 1600 km/h. Zabrakło też projektów podobnych do latającego dysku, w których przodowali w latach 50 zeszłego wieku Kanadyjczycy przy współpracy z Amerykanami (np. konstrukcji firmy AVRO takich jak VZ-9 w różnych wersjach czy Y-2 Flat-Riser).

Trzeba było zrobić większą listę, zawsze byłby człowiek dowiedział się więcej.

Mam też dwie uwagi:

1.Boeing też umie w transport - to zdanie nie jest poprawnie skonstruowane z językowego pkt. widzenia.

2. Antonow An-225 Mrija nie jest pochodzenia Ukraina / Związek Radziecki tylko Związek Radziecki. Antonov StC była wtedy państwową spółką handlową, a jej siedziba i główne tereny przemysłowe znajdowały się początkowo w Nowosybirsku, w 1952 r. zostały przeniesione do Kijowa. Samolot powstał w ZSRR na terenie SRR. To tak jakby napisać, że konstrukcja V1 i V2 to Niemcy / Polska.

Komentarz: Angry Zeus
2022-11-18
21:28

dawidd25 Junior

😊

W Szreniawie w Muzeum Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego stoi jeden M-15 i wygląda na całkiem zadbany, zdjęcie trochę nie wyraźne ale widać jego nie typowy kształt??

Komentarz: dawidd25
2022-11-18
23:27

XR4x4 Chorąży

Airbus Bieluga to pomnik eurokołchozu. Uparto się, by budować samoloty w kilku zakładach rozrzuconych po całej Europie, przy czym każdy z zakładów specjalizował się we fragmentach konstrukcji więc powstał problem z transportem dużych elementów między zakładami, znaleziono rozwiązanie w postaci tego samolotu a mozna było tak jak Amerykanie zbudować po prostu jedną dużą fabrykę jak Amerykanie, którzy w czasie II wojny światowej wybudowali fabrykę w Willow Run, gdzie samoloty produkowano taśmowo i którą w szczycie produkcji opuszczał jeden bombowiec B-24 Liberator na godzinę. Jak to powiedział Stefan Kisielewski "Socjalizm jest to ustrój, w którym bohatersko pokonuje się trudności nieznane w żadnym innym ustroju!".

Zweno SPB nie mogło być "prototypem" Star Destroyera ze Star Wars, bo nie latał w kosmosie, przymykając oko można go nazwać prototypem Marvellowskiego Hellicarriera S.H.I.E.L.D.

Komentarz: XR4x4
2022-11-19
05:57

Cobrasss Senator

Cobrasss

Antonov A-40 :) co by było jakby czołgi latały?

Komentarz: Cobrasss

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl