Caproni Ca.60 Transaero – dziewięciopłatowy Tytanik. 10 najdziwniejszych samolotów w historii

futurebeat.pl

Dariusz Matusiak

7

Caproni Ca.60 Transaero – dziewięciopłatowy Tytanik

Fot. Public Domain - 10 najdziwniejszych, najbardziej niezwykłych samolotów w historii - dokument - 2022-11-28
Fot. Public Domain
  1. Rok wprowadzenia do użytku / powstania prototypu: 1921
  2. Pochodzenie: Włochy
  3. Producent: Caproni
  4. Dlaczego ten samolot jest niezwykły: potrójny trójpłat

Gianni Caproni był młodym, utalentowanym konstruktorem samolotów, którego owocną karierę w budowaniu bombowców przerwał koniec I wojny światowej. Włoch zwrócił więc swoją uwagę na rynek cywilny z mocnym postanowieniem zbudowania samolotu pasażerskiego zdolnego do podróży transatlantyckich. Wcześniej zresztą przerabiał już niektóre ze swoich bombowców na maszyny pasażerskie. Szybko pojawiła się ekscentryczna idea stworzenia latającej łodzi zdolnej do takich podróży, choć większość lotniczego światka we Włoszech pukała się w głowę. Prace nad prototypem, który miał zapewnić Włochom dominację nad lotniczym transportem cywilnym ruszyły.

Caproni bardzo dużą wagę przywiązywał do bezpieczeństwa, dlatego samolot miał być wyposażony nie tylko w dużą liczbę silników na wypadek awarii nawet kilku z nich, ale nawet w silniki zapasowe, które byłyby nieużywane podczas normalnego lotu. Konstrukcja miała też pozwalać na łatwe starty i lądowania z wody. Pasażerowie mieli siedzieć w rzędach drewnianych ławek w głównej części kadłuba. Nad nimi znalazły się trzy konstrukcje z potrójnym płatem oraz osiem silników – był to więc jedyny w swoim rodzaju dziewięciopłatowiec. W lutym 1921 roku, po licznych próbach manewrowania na wodzie jeziora Maggiore, Transaero wzbił się na krótką chwilę po raz pierwszy w powietrze. Rokowania były dobre. Samolot był sterowny, responsywny, choć miał tendencję do ciągłego unoszenia dziobu.

4 marca odbył się drugi lot testowy. Samolot osiągnął prędkość 80 km/h i wystartował. Zaczął się bardzo ostro wznosić, więc pilot zmniejszył ciąg. Wtedy maszyna straciła sterowność i zaczęła spadać. W wodę uderzył ogon, apotem dziób Ca.60 powodując przełamanie kadłuba w przedniej części. Powód katastrofy do dziś jest domysłem – być może winne były źle rozlokowane worki z piaskiem symulujące ciężar pasażerów. Caproni chciał kontynuować prace, ale odbudowa prototypu pochłonęłaby 1/3 kosztów budowy nowego – ale nawet na to nie było stać firmy. Konstruktor zgodził się więc przeprowadzać dalsze testy na modelu, z obietnicą sfinansowania projektu przez państwo w dalszym okresie. Premier Włoch zmienił jednak zdanie i skasował ostatecznie projekt latającego transatlantyka. Mimo porażki, Ca.60 uznaje się za jeden z najbardziej niezwykłych samolotów w historii lotnictwa.

26

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl