Starr Bumble Bee II – malutki trzmiel. 10 najdziwniejszych samolotów w historii

- 10 najdziwniejszych, najbardziej niezwykłych samolotów w historii
- Lockheed F-117A Nighthawk – „niewidzialny”
- PZL M-15 Belfegor – postrach rolników z Polski
- Vought V-173 “Flying Pancake” – samolot – naleśnik
- SNECMA C.450 Coléoptere – (nie) latający dzwon
- Caproni Ca.60 Transaero – dziewięciopłatowy Tytanik
- Zweno SPB – przodek Gwiezdnego Niszczyciela
- Bartini Berijew VVA-14 – trochę poduszkowiec, trochę samolot
- Starr Bumble Bee II – malutki trzmiel
- Antonow An-225 Mrija – największy z największych
Starr Bumble Bee II – malutki trzmiel

- Rok wprowadzenia do użytku / powstania prototypu: 1988
- Pochodzenie: Stany Zjednoczone
- Producent: konstrukcja amatorska
- Dlaczego ten samolot jest niezwykły: najmniejszy w historii
Star Bumble Bee II powstał tylko w jednym celu – pobić rekord Guinnessa na najmniejszy samolot w historii. Jego konstruktor, Robert Starr, już raz otrzymał to wyróżnienie – przy Star Bumble Bee I – ale w międzyczasie pojawił się Baby Bird, który skradł zaszczytny tytuł. Ambitny wynalazca chciał więc przebić rozmiarem rywala i mu się to udało. Nazwa samolotu brzmiąca w tłumaczeniu „trzmiel” nie jest przypadkowa. Według naukowców owad ten nie ma wystarczająco dużej powierzchni skrzydeł w stosunku do swojego ciała, by latać zgodnie z zasadami aerodynamiki – jednak jakoś mu się to udaje – i podobnie było z samolotami Roberta Starra.
Trzmiel II miał tylko 2.7 metra długości, 1.2 metra wysokości i rozpiętość skrzydeł niewiele ponad 1.5 metra. Ważył 180 kilogramów bez pilota i zabierał raptem 11 litrów paliwa. Według podanych osiągów mógł wznieść się maksymalnie na 4 kilometry wysokości i osiągnąć prędkość 305 km/h. Starr pobił rekord Guinnessa 2 kwietnia 1988 roku wykonując dziewiczy lot. Niestety, podczas trzeciego oblotu w maju, samolot rozbił się po tym, jak silnik odmówił posłuszeństwa na wysokości 120 metrów. Starr został ciężko ranny w wypadku, ale w pełni odzyskał zdrowie. Bumble Bee II był jedynym istniejącym egzemplarzem, dlatego w muzeum w Arizonie można dziś podziwiać jedynie pierwszą, nieco większą konstrukcję Starra – Bumble Bee I.