SNECMA C.450 Coléoptere – (nie) latający dzwon. 10 najdziwniejszych samolotów w historii

futurebeat.pl

Dariusz Matusiak

SNECMA C.450 Coléoptere – (nie) latający dzwon

Fot. US NAvy - 10 najdziwniejszych, najbardziej niezwykłych samolotów w historii - dokument - 2022-11-28
Fot. US NAvy
  1. Rok wprowadzenia do użytku / powstania prototypu: 1959
  2. Pochodzenie: Francja
  3. Producent: SNECMA / Nord Aviation
  4. Dlaczego ten samolot jest niezwykły: latający silnik bez skrzydeł

SNECMA C.450 Coléoptere to jeden z przystanków w historii na drodze do stworzenia samolotu wojskowego zdolnego do pionowego startu i lądowania, co wyeliminowałoby konieczność używania łatwych do zniszczenia pasów startowych. Ostatecznie ta sztuka udała się Anglikom i ich Harrierowi, ale wcześniej samolot typu VTOL był testowany w wielu innych krajach. Francuzi postawili na konstrukcję bezskrzydłową, przypominającą bardziej latający dzwon, bo kabina pilota umieszczona była nad ogromnym silnikiem, a samolot na kołach stał skierowany kokpitem w górę, niczym rakieta. Fotel pilota obracał się zależnie od położenia samolotu, tak, by pilot zawsze był skierowany w kierunku lotu.

Ogromny silnik wprawdzie zapewniał dostateczną moc do pionowego startowania, ale problemem było płynne przechodzenie w fazę lotu poziomego. Ponadto Coléoptere miał tendencję do wpadania w korkociąg podczas zawisu, a sterowanie nie pozwalało na precyzyjne pilotowanie podczas fazy lądowania. Osiem lotów testowych zakończyło się sukcesem, ale przy dziewiątym, podczas przechodzenia w lot poziomy, samolot był zbyt wolny, by utrzymać wysokość i zaczął zachowywać się w nieprzewidywalny sposób. Pilot katapultował się na wysokości 150 metrów, a prototyp został bezpowrotnie zniszczony. Na kolejny nie otrzymano funduszy, ale przedziwny kształt SNECMA C.450 Coléoptere przykuł uwagę i zachęcił do testowania takiej technologii w innych krajach, co zaowocowało m.in. „latającą beczką” w USA.

Podobało się?

26

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2022-11-18
17:46

Fear87 Generał

Fear87

Polecam ten temat na forum ił2 pod kątem najbrzydszych samolotów, tylko uwaga, ze starych postów niektóre linki z grafiką już wygasły:

http://il2forum.pl/index.php?topic=14489.0

Komentarz: Fear87
2022-11-18
18:39

Angry Zeus Generał

Angry Zeus

Ciekawa lista, niemniej pominięto w całości konstrukcje o napędzie rakietowym - np. niemieckie i rosyjskie z WW2 (Messerschmitt Me 163 Komet czy Bereznyak-Isayev BI-1), nie wspomniano o bezskrzydłym i bezsilnikowym samolocie (szybowcu) będącym konstrukcją NASA M2-F1 (Look Ma! No Wings!) i innym projekcie będącym jego rozwinięciem (za to już z własnym silnikiem) X-24B (tak naprawdę zbudowanym dla NASA przez Martin Marietta), który osiągał pułap ponad 21 tysięcy metrów i prędkość rzędu 1600 km/h. Zabrakło też projektów podobnych do latającego dysku, w których przodowali w latach 50 zeszłego wieku Kanadyjczycy przy współpracy z Amerykanami (np. konstrukcji firmy AVRO takich jak VZ-9 w różnych wersjach czy Y-2 Flat-Riser).

Trzeba było zrobić większą listę, zawsze byłby człowiek dowiedział się więcej.

Mam też dwie uwagi:

1.Boeing też umie w transport - to zdanie nie jest poprawnie skonstruowane z językowego pkt. widzenia.

2. Antonow An-225 Mrija nie jest pochodzenia Ukraina / Związek Radziecki tylko Związek Radziecki. Antonov StC była wtedy państwową spółką handlową, a jej siedziba i główne tereny przemysłowe znajdowały się początkowo w Nowosybirsku, w 1952 r. zostały przeniesione do Kijowa. Samolot powstał w ZSRR na terenie SRR. To tak jakby napisać, że konstrukcja V1 i V2 to Niemcy / Polska.

Komentarz: Angry Zeus
2022-11-18
21:28

dawidd25 Junior

😊

W Szreniawie w Muzeum Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego stoi jeden M-15 i wygląda na całkiem zadbany, zdjęcie trochę nie wyraźne ale widać jego nie typowy kształt??

Komentarz: dawidd25
2022-11-18
23:27

XR4x4 Chorąży

Airbus Bieluga to pomnik eurokołchozu. Uparto się, by budować samoloty w kilku zakładach rozrzuconych po całej Europie, przy czym każdy z zakładów specjalizował się we fragmentach konstrukcji więc powstał problem z transportem dużych elementów między zakładami, znaleziono rozwiązanie w postaci tego samolotu a mozna było tak jak Amerykanie zbudować po prostu jedną dużą fabrykę jak Amerykanie, którzy w czasie II wojny światowej wybudowali fabrykę w Willow Run, gdzie samoloty produkowano taśmowo i którą w szczycie produkcji opuszczał jeden bombowiec B-24 Liberator na godzinę. Jak to powiedział Stefan Kisielewski "Socjalizm jest to ustrój, w którym bohatersko pokonuje się trudności nieznane w żadnym innym ustroju!".

Zweno SPB nie mogło być "prototypem" Star Destroyera ze Star Wars, bo nie latał w kosmosie, przymykając oko można go nazwać prototypem Marvellowskiego Hellicarriera S.H.I.E.L.D.

Komentarz: XR4x4
2022-11-19
05:57

Cobrasss Senator

Cobrasss

Antonov A-40 :) co by było jakby czołgi latały?

Komentarz: Cobrasss

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl