PZL M-15 Belfegor – postrach rolników z Polski. 10 najdziwniejszych samolotów w historii

futurebeat.pl

Dariusz Matusiak

PZL M-15 Belfegor – postrach rolników z Polski

Fot. Dariusz Matusiak - 10 najdziwniejszych, najbardziej niezwykłych samolotów w historii - dokument - 2022-11-28
Fot. Dariusz Matusiak
  1. Rok wprowadzenia do użytku / powstania prototypu: 1976
  2. Pochodzenie: Polska
  3. Producent: WSK Mielec
  4. Dlaczego ten samolot jest niezwykły: dwupłatowiec z napędem odrzutowym

Belfegor, czyli upiór Luwru - tak określił polski samolot rolniczy na salonie w Paryżu Andrzej Abramowicz – lotnik i pilot doświadczalny. M-15 rzeczywiście nie należy do najbardziej smukłych i urokliwych maszyn, a poza tym wyróżnia go jeszcze inna wyjątkowa cecha. To jeden z dwóch na świecie i jedyny wśród samolotów rolniczych dwupłatowiec z silnikiem odrzutowym! Konstrukcja nie jest stricte polska, bo zaprojektował ją radziecki inżynier Izmajłow. W ramach wspólnoty RWPG to polski przemysł lotniczy miał zajmować się maszynami rolniczymi, dlatego produkcję skierowano do zakładów WSK Mielec. Od pierwszych prototypów samolot cierpiał na sporo problemów przez samo połączenie silnika odrzutowego z delikatną konstrukcją dwupłata.

Z planów zamówienia aż 3000 egzemplarzy ostatecznie wyprodukowano tylko 175 sztuk. Związek Radziecki był rozczarowany własnościami pilotażowymi, zwłaszcza bardzo powolną reakcją na zmianę ciągu, co było niebezpieczne przy omijaniu przeszkód. Stateczność i zwrotność samolotu dodatkowo pogarszały zbiorniki na nawozy. Do tego doszedł jeszcze kryzys paliwowy w latach 70., a Belfegor spalał na godzinę ok. 600 litrów benzyny – prawie cztery razy więcej od Ana-2 czy Dromadera. M-15 był błędną konstrukcją od pierwszych szkiców na stole projektowym – potężny silnik odrzutowy po prostu nie nadaje się dla maszyn rolniczych, które z założenia mają latać bardzo wolno i być zwrotne. Niszczejący egzemplarz PZL M-15 Belfegor możecie obejrzeć w krakowskim Muzeum Lotnictwa.

Podobało się?

26

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2022-11-18
17:46

Fear87 Generał

Fear87

Polecam ten temat na forum ił2 pod kątem najbrzydszych samolotów, tylko uwaga, ze starych postów niektóre linki z grafiką już wygasły:

http://il2forum.pl/index.php?topic=14489.0

Komentarz: Fear87
2022-11-18
18:39

Angry Zeus Generał

Angry Zeus

Ciekawa lista, niemniej pominięto w całości konstrukcje o napędzie rakietowym - np. niemieckie i rosyjskie z WW2 (Messerschmitt Me 163 Komet czy Bereznyak-Isayev BI-1), nie wspomniano o bezskrzydłym i bezsilnikowym samolocie (szybowcu) będącym konstrukcją NASA M2-F1 (Look Ma! No Wings!) i innym projekcie będącym jego rozwinięciem (za to już z własnym silnikiem) X-24B (tak naprawdę zbudowanym dla NASA przez Martin Marietta), który osiągał pułap ponad 21 tysięcy metrów i prędkość rzędu 1600 km/h. Zabrakło też projektów podobnych do latającego dysku, w których przodowali w latach 50 zeszłego wieku Kanadyjczycy przy współpracy z Amerykanami (np. konstrukcji firmy AVRO takich jak VZ-9 w różnych wersjach czy Y-2 Flat-Riser).

Trzeba było zrobić większą listę, zawsze byłby człowiek dowiedział się więcej.

Mam też dwie uwagi:

1.Boeing też umie w transport - to zdanie nie jest poprawnie skonstruowane z językowego pkt. widzenia.

2. Antonow An-225 Mrija nie jest pochodzenia Ukraina / Związek Radziecki tylko Związek Radziecki. Antonov StC była wtedy państwową spółką handlową, a jej siedziba i główne tereny przemysłowe znajdowały się początkowo w Nowosybirsku, w 1952 r. zostały przeniesione do Kijowa. Samolot powstał w ZSRR na terenie SRR. To tak jakby napisać, że konstrukcja V1 i V2 to Niemcy / Polska.

Komentarz: Angry Zeus
2022-11-18
21:28

dawidd25 Junior

😊

W Szreniawie w Muzeum Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego stoi jeden M-15 i wygląda na całkiem zadbany, zdjęcie trochę nie wyraźne ale widać jego nie typowy kształt??

Komentarz: dawidd25
2022-11-18
23:27

XR4x4 Chorąży

Airbus Bieluga to pomnik eurokołchozu. Uparto się, by budować samoloty w kilku zakładach rozrzuconych po całej Europie, przy czym każdy z zakładów specjalizował się we fragmentach konstrukcji więc powstał problem z transportem dużych elementów między zakładami, znaleziono rozwiązanie w postaci tego samolotu a mozna było tak jak Amerykanie zbudować po prostu jedną dużą fabrykę jak Amerykanie, którzy w czasie II wojny światowej wybudowali fabrykę w Willow Run, gdzie samoloty produkowano taśmowo i którą w szczycie produkcji opuszczał jeden bombowiec B-24 Liberator na godzinę. Jak to powiedział Stefan Kisielewski "Socjalizm jest to ustrój, w którym bohatersko pokonuje się trudności nieznane w żadnym innym ustroju!".

Zweno SPB nie mogło być "prototypem" Star Destroyera ze Star Wars, bo nie latał w kosmosie, przymykając oko można go nazwać prototypem Marvellowskiego Hellicarriera S.H.I.E.L.D.

Komentarz: XR4x4
2022-11-19
05:57

Cobrasss Senator

Cobrasss

Antonov A-40 :) co by było jakby czołgi latały?

Komentarz: Cobrasss

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl