Antonow An-225 Mrija – największy z największych. 10 najdziwniejszych samolotów w historii

- 10 najdziwniejszych, najbardziej niezwykłych samolotów w historii
- Lockheed F-117A Nighthawk – „niewidzialny”
- PZL M-15 Belfegor – postrach rolników z Polski
- Vought V-173 “Flying Pancake” – samolot – naleśnik
- SNECMA C.450 Coléoptere – (nie) latający dzwon
- Caproni Ca.60 Transaero – dziewięciopłatowy Tytanik
- Zweno SPB – przodek Gwiezdnego Niszczyciela
- Bartini Berijew VVA-14 – trochę poduszkowiec, trochę samolot
- Starr Bumble Bee II – malutki trzmiel
- Antonow An-225 Mrija – największy z największych
Antonow An-225 Mrija – największy z największych

- Rok wprowadzenia do użytku / powstania prototypu: 1988
- Pochodzenie: Ukraina / Związek Radziecki
- Producent: Antonow
- Dlaczego ten samolot jest niezwykły: największy i najcięższy w historii
Słynna Mrija to dziś podwójny symbol. Kiedyś symbol geniuszu inżynierii, która pozwoliła wznieść nad chmury takiego giganta. Dziś to symbol bezsensownej, bezmyślnej rządzy niszczenia w wydawałoby się niemającym już prawa bytu w XXI wieku akcie agresji jednego państwa europejskiego na drugie. Jedyny istniejący egzemplarz Ana-225 został zniszczony 27 lutego 2022 roku wskutek rosyjskiego bombardowania lotniska Hostomel pod Kijowem w Ukrainie. Wcześniej był to największy i najcięższy samolot na świecie. Mierzył 84 metry długości i ważył 200 ton, a cała konstrukcja opierała się na aż 32 kołach. Sześć silników rozpędzało go do 850 kilometrów na godzinę.
Mrija powstała z misją przenoszenia radzieckiego wahadłowca kosmicznego Buran, jednak po skasowaniu tego projektu i ośmiu kolejnych latach wyłączenia z eksploatacji zaczęła być wykorzystywana komercyjnie do transportu różnych towarów przez ukraińskie linie lotnicze Antonov Airlines. Samolot ma na swoim koncie liczne rekordy, m.in. samolotu o największej rozpiętości skrzydeł, najcięższego, odbycia lotu z największym komercyjnym ładunkiem o wadze 247 ton i z największym przedmiotem przewiezionym drogą powietrzną – był to generator do elektrowni ważący 189 ton. Związek Radziecki początkowo zamówił dwa egzemplarze Ana-225, ale budowy drugiego nigdy nie ukończono. Prace stanęły na poziomie 60-70 procent ukończenia zależnie od źródła. Sfinansowaniem dokończenia samolotu zainteresowani byli Chińczycy gotowi wyłożyć na to około 300 milionów dolarów. W obecnej sytuacji prezydent Ukrainy zapowiedział, że chciałby powstania drugiej Mriji nie tylko jako następcy największego samolotu na świecie, ale przede wszystkim jako hołdu dla wszystkich poległych w czasie wojny ukraińskich pilotów.