Zainstalował Windows 95 na PlayStation 2 i przekonał się na własnej skórze, dlaczego jest to jedna z najbardziej złożonych konsol Sony
Da się zainstalować Windowsa 95 na PlayStation 2. Trzeba mieć tylko sporo cierpliwości i czasu, bo liczne crashe i długi czas ładowania czegokolwiek, nie ułatwiają zadania.

O obecnych konsolach mówi się, że to po prostu słabsze PC-ty z własnym systemem operacyjnym. Jeśli się postaramy, to coś podobnego uczynimy ze starszym sprzętem, jak na przykład PlayStation 2. Youtuber MetraByte, który już ma na koncie kilka szalonych projektów.
Jednym z nich była instalacja Steam Decka wewnątrz Minecrafta uruchomionego na Steam Decku. Teraz przyszedł czas na uruchomienie DOOM-a na Windowsie 95 zainstalowanym na PS2. Konsola została wcześniej zmodyfikowana i otrzymała własny dysk HDD.
Windows 95 uruchomiony na PS2
Zadanie już u samych podstaw jest trudne. Windows 95 wymaga procesora w architekturze x86, a w PlayStation 2 takiego nie znajdziemy. Dlatego MetraByte musiał wykorzystać różne emulatory. Zaczęło się od DOSBox-a, który jednak nie chciał współpracować, więc został podmieniony na Bochs. To jednak był tylko jeden z problemów.
Kolejnym był port USB w PS2, który obsługiwał prędkość do 1,5 MB/s. Cokolwiek MetraByte próbował załadować, trwało godziny. Dojście do momentu, gdy instalator Windowsa 95 zaczął działać, zajęło kilkanaście godzin. Z tego powodu youtuber naprzemiennie próbował kopiować pliki z USB na zamontowany w konsoli dysk twardy lub bezpośrednio przenosić pliki ze swojego zwykłego komputera.
Działający instalator systemu operacyjnego nie oznaczał jednoznacznego sukcesu. Kopiowanie plików trwało około 10 godzin i uruchomiony Windows 95 w pełnej skali uwidocznił największy problem, którego MetraByte był świadomy: niewykrywanie myszki. Poruszanie się po pulpicie było dokonywane dzięki skrótom klawiszowym.
W ten sposób udało się nawet zainstalować DOOM-a, ale nie zostało to zrobione bezpośrednio na PS2. Gra jednak nie chciała się włączyć, co oznaczało porażkę misji. To może być jeden z niewielu przypadków, gdy na pytanie „czy uruchomi DOOM-a?” odpowiedź jest przecząca.