Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 11 października 2010, 08:45

autor: Remigiusz Maciaszek

World of Warcraft - szczegóły patcha 4.0

World of Warcraft: Cataclysm trafi na sklepowe półki za niespełna dwa miesiące – 7 grudnia. Dodatek przyniesie bardzo wiele zmian, a część z nich gracze będą mogli zobaczyć już w tę patchu, który na europejskich serwerach pojawi się w najbliższą środę.

World of Warcraft: Cataclysm trafi na sklepowe półki za niespełna dwa miesiące – 7 grudnia. Dodatek przyniesie bardzo wiele zmian, a część z nich gracze będą mogli zobaczyć już w najbliższym patchu, który na europejskich serwerach pojawi się w tę środę.

Lista modyfikacji jest oczywiście bardzo duża. W grę wchodzi całkowite przemodelowanie interfejsu użytkownika, zmiany w profesjach, nowe talenty, nowe lub przeprojektowane umiejętności poszczególnych klas. Nie zamierzam oczywiście przytaczać wszystkich modyfikacji, jeśli ktoś ma ochotę je przejrzeć dokładnie, to odsyłam do oficjalnej listy, ze strony Blizzarda. Ja natomiast, przedstawię te nowości, które są najbardziej znaczące, bądź według mnie, najciekawsze.

World of Warcraft - szczegóły patcha 4.0 - ilustracja #1

Program startowy (Launcher) zostanie zaktualizowany. Wraz z nowym patchem pojawi się opcja ściągania plików gry już w trakcie zabawy, bez konieczności czekania na pełną aktualizację. Program będzie oczywiście instalował podstawową zawartość, ale znakomita większość materiału będzie się ściągała już w trakcie rozgrywki. Taki proces jest miejscami uciążliwy, bowiem część tekstur będzie się wczytywała wolniej i może się wydłużyć czas wchodzenia do nieodwiedzonych wcześniej obszarów, między innymi do instancji. Oczywiście gracze nadal będą mogli ściągać materiał w tradycyjny sposób. Nowa opcja będzie zarezerwowana zatem dla tych, którzy nie mają zbyt dużo cierpliwości. Cały system przypomina ten znany z Guild Wars i dobrze, że trafił wreszcie do World of Warcraft.

W grze pojawi się również zapowiadany wielokrotnie Reforging. W odrobinę innej, niż pierwotnie obiecywano, postaci. Początkowo Reforging miał stać się częścią kilku wybranych profesji. W ostatecznej jednak formie, będzie dostępny za pośrednictwem NPC-a, który za określoną kwotę, będzie świadczył usługi, polegające na modyfikacji naszego ekwipunku. Na czym to w skrócie polega? Część statystyk, określana jako drugorzędne (spirit, crit, hit, mastery, expertise) może zostać zmieniona. Wybraną statystykę można zmniejszyć o dokładnie 40% i uzyskane punkty przeznaczyć na inną statystykę drugorzędną. Przykładowo można expertise zastąpić przez mastery, crit przez hit, itd. Przy okazji jest to również świetny sposób na pozbawianie graczy nadmiaru gotówki. Osobiście w procesie przechodzenia z 80 na 85 poziom, wydałem u Reforgera od tysiąca, do dwóch tysięcy sztuk złota. Ceny modyfikacji ekwipunku rosną wraz z jego poziomem, więc w przypadku epików dla leveli 85, można spodziewać się całkiem pokaźnych wydatków. Jednak w moim przypadku były to wydatki uzasadnione, jako że gram tankiem, więc istnieje konieczność utrzymywania hit i expertise na odpowiednim poziomie. Postacie leczące lub zadające obrażenia nie powinny już jednak wydawać aż tak dużo.

World of Warcraft - szczegóły patcha 4.0 - ilustracja #2

Kolejna duża i ważna zmiana to tzw. Flexible Raid Lock System. Oznacza on mniej więcej to, że gracz nie będzie już przypisany do konkretnego rajdu. W ciągu tygodnia może więc odwiedzać dowolną instancję z różnymi grupami i rozmiarami rajdów, ale nie będzie mógł więcej niż raz partycypować w zabiciu tego samego bossa. Mówiąc w skrócie - tak długo jak nasza lista zabitych bossów, nie koliduje z listą rajdu, możemy spokojnie brać udział w zabawie. Nie jest to może system idealny, ale zdecydowanie bardziej elastyczny niż do tej pory. Najlepszym rozwiązaniem byłoby chyba umożliwienie zabawy z dowolnym rajdem, ograniczając ilość nagród za zabicie danego bossa do jednego razu tygodniowo. Z różnych powodów jednak, deweloperzy rękoma i nogami bronią się przed tym rozwiązaniem.

Następna modyfikacja dotyczy emblematów i generalnie waluty w grze innej niż gotówka, czyli także punktów honoru i tych z aren. Zostaną one zunifikowane i podzielone na dwie kategorie. w PvP będziemy otrzymywać punkty honoru i punkty Conquest, natomiast w PVE Justice i Valor. Za podstawowe punkty (Honor i Justcie) będziemy kupowali sprzęt niższej jakości, za te trudniejsze do zdobycia (Conquest i Valor) sprzęt lepszy. Wszystkie dotychczasowe emblematy zostaną albo przekonwertowane na nową walutę, lub bezpośrednio na gotówkę. Ta ostatnia opcja dotyczy głównie starych emblematów, z których zresztą nie ma już teraz większego pożytku. Przy okazji warto wziąć pod uwagę to, że już teraz, będzie można zbierać punkty honoru (Battlegroundy i areny) oraz Justice (instancje na poziomie heroic), a później spożytkować je na zakup sprzętu z 85 poziomu.

Talenty wszystkich klas zostaną kompletnie zmienione, z 71 punktów jakimi gracze dysponowali do tej pory pozostanie zaledwie 41 punktów, ale również rozmiar drzewek zostanie znacząco zmniejszony. Najlepszym miejscem na przetrenowanie sobie nowych talentów jest albo wowhead, albo wowtal.com, który właśnie wczoraj przeszedł aktualizację.

World of Warcraft - szczegóły patcha 4.0 - ilustracja #3

Odświeżony zostanie również system glifów. Zamiast podstawowych i drugorzędnych, z jakimi mamy do czynienia dzisiaj, zostaną wprowadzone trzy kategorie. Każda kategoria będzie wykorzystywać do 3 glifów, co jak łatwo policzyć, daje w sumie 9. Zdecydowanie zwiększa to elastyczność całego systemu, pozwalając na większą swobodę wyboru. Druga ważna informacja jest taka, że glify nie będą już znikały, jeśli zdecydujemy się na ich wymianę. Każdy gracz będzie posiadał pełną listę tych modyfikacji i kiedy raz zakupi dany glif, to pozostanie on już na zawsze na tej liście. Jak łatwo zauważyć jest to spory cios w profesję Inscription, jednak chyba konieczny. Wymiana glifów była do tej pory mocno uciążliwa i przysparzała sprzedającym mnóstwo kasy, przy bardzo małych kosztach. Wiem, bo sam swego czasu zrobiłem na tym majątek. Ta modyfikacja wiąże się także ze zwiększeniem kosztu produkcji poszczególnych glifów, polecam więc zakup pełnego zestawu wcześniej, jeszcze przed pojawieniem się patcha na serwerach.

Należy również pamiętać, że balans PvP jak i balans PvE jest obecnie podporządkowany docelowemu poziomowi, który wynosi 85. Przez najbliższy miesiąc równowaga PvP będzie zatem pozostawiała sporo do życzenia. Gracze będą się musieli również przyzwyczaić do nowych lub zmienionych umiejętności. Różnice między stanem obecnym, a tym wprowadzonym w 4.0 nie zawsze są drastyczne, chociaż w kilku przypadkach zmieniają zupełnie styl prowadzenia gry.

Jak wspomniałem na początku, modyfikacji 4.0.1 lub też 4.0.3 (jeszcze do końca nie jest to pewne) należy spodziewać się na europejskich serwerach w tę środę (o ile wszystko pójdzie zgodnie z planem). Również wówczas uzyskamy dostęp do nowych zadań, które fabularnie będą się wiązały z samym kataklizmem. W chwili obecnej docierają do mnie różne informacje na temat zmian w obszarach gry. Mogą się one pojawić już podczas środowego patcha, ale być może będziemy na nie czekali do premiery samego dodatku. Tak czy inaczej zobaczymy je już wkrótce, najpóźniej 7 grudnia, kiedy to World of Warcraft: Cataclysm trafi do sprzedaży.