Wiedźmin (prawie) jak żywy. Zobacz SI w roli Geralta z Rivii

Firma Mind Simulation opublikowała nagranie z rozmowy z Geraltem Rivii. Nie, nie chodzi o wywiad z Henrym Cavillem lub scenę z gier CD Projekt RED. W rolę wiedźmina wcieliła się sztuczna inteligencja Cyber Mind, a projekt to część inicjatywy Rosjan, pragnących tchnąć życie w NPC-ów.

futurebeat.pl

Jakub Błażewicz

Wiedźmin (prawie) jak żywy. Zobacz SI w roli Geralta z Rivii - ilustracja #1
Jak wypada sztuczna inteligencja w roli Geralta?

Chyba każde dziecko – a zapewne i paru dorosłych – snuło kiedyś marzenia o spotkaniu ulubionego bohatera. Niekoniecznie o przeżywaniu jego przygód (które po zastanowieniu często wydają się paskudne), ale na pewno o porozmawianiu z nim i zapytaniu go o jego świat. Mniej więcej tym jest intrygujący projekt zespołu Mind Simulation, pozwalający na wirtualną schadzkę z Geraltem z Rivii. Z Białym Wilkiem widzimy się w cyfrowej karczmie, a rozmowa poprowadzona przez autorów sprowadza się do zadawania pytań, aczkolwiek Geralt nie omieszkał zainteresować się sytuacją Zoltana Chivaya. Na razie możecie to zobaczyć jedynie w ramach filmiku udostępnionego przez Mind Simulation w serwisie YouTube, który zamieściliśmy poniżej.

Owe spotkanie ze sławnym wiedźminem to efekt prac rosyjskich specjalistów od sztucznej inteligencji, stale poprawiających swoje dzieło. Jak na razie Geralt (a dokładniej: wcielająca się w niego sztuczna inteligencja na silniku CyberMind) przemawia mechanicznym, wypranym z emocji głosem, a od czasu do czasu zdarza mu się odpowiedzieć na pytanie bezsensowną lub koślawą zbitką słów. To ostatnie po części wynika z faktu, że rozmowa toczy się po angielsku, ale przy kodowaniu Rosjanie wykorzystali swój rodzimy język.

Pewną przeszkodą może być też bogactwo uniwersum Wiedźmina, ale to właśnie było jednym z powodów, dla których Mind Simulation wybrało Geralta jako swój pierwszy cel. Firma zajmuje się rozwijaniem sztucznej inteligencji z myślą o zastosowaniach w robotyce oraz komunikacji B2B (czyli pomiędzy przedsiębiorstwami), ale to gry komputerowe zajmują poczesne miejsce wśród zainteresowań spółki. Celem Rosjan jest – zgodnie z ich sloganem – sprawienie, by postacie niezależne były bystre i niejako wyzwolone z oków narzuconych przez twórców.

W praktyce chodzi o to, by NPC-e nie były tylko dekoracją lub de facto etapem wykonywania zadań, lecz miały quasi-rzeczywistą osobowość (wiedzę, preferencje, schematy zachowań, a nawet cele w świecie gry). Dzięki czemu postacie potrafiłyby prowadzić sensowne rozmowy i reagować na poczynania gracza w sposób nieprzewidziany przez narzucony z góry scenariusz. Bogate uniwersum wykreowane przez Andrzeja Sapkowskiego, a rozbudowane przez studio CD Projekt RED daje twórcom doskonały materiał do testowania, czy z pomocą SI uda się „ożywić” bohaterów niezależnych. Poza tym członkowie Mind Simulation to wielcy fani polskiej trylogii gier, więc nie mogli przegapić okazji do zorganizowania spotkania z Geraltem.

Wiedźmin (prawie) jak żywy. Zobacz SI w roli Geralta z Rivii - ilustracja #2
Deweloperzy coraz bardziej próbują zatrzeć różnice między światem prawdziwym a wirtualnym.

Na razie jest to tylko ciekawostka, ale Mind Simulation to nie jedyny zespół pragnący tchnąć życie w komputerowe światy. Dość wspomnieć niesamowite przywiązanie do detali twórców Red Dead Redemption 2 (choćby w odwzorowaniu fauny Dzikiego Zachodu). Nie brakuje też wielu poszlak świadczących, że badania nad praktycznymi zastosowaniami sztucznej inteligencji nabrały tempa, co zresztą niektórzy uznają za powód do niepokoju. Niewykluczone więc, że deweloperzy prędzej czy później zainteresują się CyberMind lub spróbują opracować własną „bystrą” sztuczną inteligencję dla NPC-ów.

The Witcher 3: Wild Hunt

Wiedźmin 3: Dziki Gon

The Witcher 3: Wild Hunt

PC PlayStation Xbox Nintendo
po premierze

Data wydania: 19 maja 2015

Informacje o Grze
9.2

GRYOnline

9.5

Gracze

9.7

Steam

9.3

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

22

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG
2020-03-21
15:08

Shadoukira Generał

Shadoukira

Pomysł bardzo fajny i mam nadzieje, że będzie rozwijany, bo to by wprowadziło trochę życia do świata gry, a nie przechodzień lub strażnik ma 2 lub 3 gadki, które w kółko powtarza i rzadko reaguje w sposób odpowiedni do sytuacji.
Chociaż jak widać ta technologia ciągle kuleje i wątpię, aby stała się czymś większym w przeciągu najbliższych 10 lat.
Jednak zawsze będę wspierać rozwój SI, bo to bardzo ciekawa rzecz, która w grach może bardzo dużo zmienić.

Komentarz: Shadoukira
2020-03-21
15:34

Caine Senator

Caine

Ciekawe kiedy Moskale znajdą propagandowe lub militarne zastosowanie tej technologii .

Komentarz: Caine
2020-03-22
23:23

MineBeziX Generał

MineBeziX

Dla mnie nadal najlepiej kwestię dialogów rozwiązał pierwszy i drugi Gothic. Nie idealnie, ale najlepiej. Jasne, powtarzają się, ale jest parę predefiniowanych zbiorów dialogów, coby co drugi NPC nie mówił tego samego. No i musimy najpierw wejść z nimi w interakcję, by te dialogi się powtarzały.
Ale najważniejsze są te rozmowy między NPC. Piranie napisały paręnaście-parędziesiąt linijek, które ładnie się zapętlają w taki sposób, byśmy odnosili wrażenie że NPC ciągle o czymś rozmawiają, my po prostu nie wiemy dokładnie o czym. I wolę taką niewiedzę niż usłyszeć po raz 5 rozmowę przed Novigradem, jak to jeden wieśniak mówi z jakiej wioski pochodzi... Codziennie mają amnezję czy jak?

Komentarz: MineBeziX
2020-03-23
13:24

miloomi Junior

To bardziej chatbot, których lepszych lub gorszych jest całe mnóstwo, Swoją drogą zastanawiałem się jakiś czas temu czemu gry nie wykorzystują jeszcze tej technologii. Świetnie zrobione chatboty, również w Polsce, powstawały już kilkanaście lat temu.
Często są spotykane na stronach banków czy operatorów telefonii, ale nie tylko. Chyba nie ma za bardzo co się ekscytować, do SI jeszcze troszkę daleko.

Komentarz: miloomi
2020-03-23
18:36

HrabiaDynamo Junior

Czekam na SI Moniki z Doki Doki <3

Komentarz: HrabiaDynamo

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl